Slægterne Bahnsen og Portefée

Startet af Helle Rau Hartmann, 25 Sep 2012 - 14:23

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

Er der nogen der kan hjælpe mig lidt videre i min research af slægterne Bahnsen og Portefée?

Det drejer sig om slægten til plantør og overbanemester i Langå, Langå Sogn, Middelsom Herred, Viborg amt:
Godber Christian Bahnsen, og hans hustru, Frederikke Agathe Bernhardine Portefée.

Godber var også Dannebrogsmand.

Han er født 20. november 1834, ifølge DDA, Dannebrogsmænd, i Niebøl Amt, Tønder.
Hans far er ifølge samme kilde gårdejer Sönke Peter Bahnsen, og moderen Ane Hedvig Hansen.

Hustruen Frederikke Agathe Bernhardine Portefée skulle ifølge samme kilde være født 16. januar 1840, også i Nieböll.

Jeg evner ikke at finde Godbers og Frederikkes dåbsindførsler i kirkebøgerne.
Kan nogen fortælle mig hvor de kan findes???

De er viet den 20. maj 1860 ifølge samme kilde, men jeg ved ikke hvor.


Jeg har fundet familien her, i FT 1880 for Langå, Middelsom, Viborg:

Viborg, Middelsom, Langaa, Neder Langaa v.Banebaarden, Langaa Sogn, 2. Hus, Plantørbolig, 81, FT-1880, C9781
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Gerber Christian Bahnsen   45    Gift   Planteur ved Statsbanerne       Nebel, Tønder Amt
Frederike Bahnsen F. Portesen??   39    Gift   Husmoder       Nebel, Tønder Amt

Hedvig Ane Bahnsen   15    Ugift   Barn       Langaa
Frants Portesen Bahnsen   13    Ugift   Barn       Langaa
Christine Sophie Bahnsen   9    Ugift   Barn       Langaa
Dagmar Sophie Bahnsen   8    Ugift   Barn       Langaa
Margrethe Dorethea Bahnsen   4    Ugift   Barn       Langaa
Nommen?? Johannsen Bahnsen   2    Ugift   Barn       Langaa
Sophie Frederike Bahnsen   1    Ugift   Barn       Langaa

---

På nettet har jeg fundet følgende om den DSB-planteskole, som Godber Christian Bahnsen arbejdede på:

CitatDSB Planteskolen i Langå blev oprettet i 1862 på Elleskovs Højbakke i Langå (B.T.1874).
Beslutningen om oprettelsen blev taget under festmiddagen ved indvielsen af jernbanen fra Århus til Randers ifølge det lokale sagn.!!!

Den første kendte leder af planteskolen hed Benzen og havde en omtumlet tilværelse, han startede som vinhandler, var artillerist under krigen i 1864, blev derefter bogholder i en privat planteskole og senere leder af DSB plante-skolen.

Dette var imidlertid ikke noget for ham, og han byttede plads med en stations-medhjælper på Langå station. Godber C. Bahnsen. Benzen sluttede sin karriere som stationsforstander på Løsning station.(Kilde:E.L.Parbøl, Tidsskrift ukendt, Årstal ukendt.)

Skiftet mellem Benzen og Bahnsen fandt sandsynligvis sted i 1866, idet en artikel i Berlingske
Tidende d 3/8 1874 nævner at der fra 1866 skete en stor udvidelse af planteproduktionen,som
dette år var nået op på 2.5 mio udleverede planter.Senere blev planteskolearbejdet udvidet med beplantningspleje på landsplan. Dette arbejde varetages stadig af Banestyrelsen Forst.

Indtil 1918,hvor Bahnsen døde var der udleveret 15 mio planter fra Langå, heraf blev 1 mio solgt til E.M.Dalgas til plantageopretning.Der findes ikke senere sammendrag af produktionen.
Plantør Bahnsen afløstes af Overplantør Jespersen,som  i 1953 afløstes af Forstinspektør Boserup som flyttede administrationen til Fredericia omkring 1980.Forstinspektør H.J.Lei sidder i dag i Fredericia.
Planteskolen lukkede i midten af nittehundredeog halvfemserne.    

Da jeg så at Bahnsen døde i 1918, var det let at finde ham i kirkebogen for Langå Sogn - han døde 3. januar 1919, på adressen Viborgvej 34, Randers, og er begravet på Langå Kirkegård.
Ved kirkebogsindførslen står der, at han er født i 'UHLEBØL', jeg antager at der menes Ulkebøl - men jeg kan stadig ikke finde hans dåb.

Hustruen Portefée fandt jeg død i Langå Sogn, Middelsom Herred, den 8. august 1905, i plantørboligen.

Diverse søgen i bl.a. Nygaards sedler har ført mig til Godber Christian Bahnsens far, Sönke Peter Bahnsen, som skulle være født i 1809 i Burkal, Tønder, og død den 24. maj 1837.

Forældrene til Frederikke har jeg fundet omtalt som Frans Heinrich Portefée and en fru Schmunch.
Frans var kreaturhandler, men mere kan jeg ikke finde på dem.

Ved simpel googling har jeg fundet frem til 2 malerier af samme kunstner, en Feddersen, som boede i Nieböll. Det ene forestiller Nieböll i 1866, og det andet forestiller 'Portefées Hus', i Nieböll, 1875.

Jeg fandt også et postkort ved googling, med et billede af Bahnsens hus, i Husum, hvor jeg formoder at slægten Bahnsen stammer fra. (Det er der flere andre småting i researchen der tyder på).

---

Fundne børn af Godber Christian Bahnsen og Frederikke Agathe Bernhardine Portefée, alle født i Langå Sogn, Middelsom, Viborg:

1. Anna Hedvig Bahnsen, født 18. juli 1864.

2. Frands Portefée Bahnsen, født 25. juli 1866. Emigreret til USA 1919.

3. Dagmar Sophie Frederikke Bahnsen, født 7. april 1868.

4. Christine Sofie Bahnsen, født 16. marts 1870. Hun blev viet til købmand Christen Christian Bang Schmidt og fik mindst 2 børn: Aage Bang Schmidt, født 28. januar 1897 i Rønde, Bregnet, Øster Lisbjerg, Randers, og Ellen Portefée Schmidt, født samme sted 14. oktober 1898.

5. Dagmar Sofie Bahnsen, født 26. april 1871.
Viet til Anton Johannes Fischer Holm, født 1871 i Brabrand, Hasle, Aarhus, død 1944.

6. Sophie Bottilde Bahnsen, født 8. juli 1873.

7. Margrethe Dorothea Bahnsen, født 4. juli 1875.

8. Nommen Johansen Bahnsen (tvilling), født 10. februar 1877.
9. Sofie Frederikke Bahnsen (tvilling), født 10. februar 1877.

10. Axel Portefée Bahnsen, født 6. november 1880. Gift med en Johanne, med hvem han havde mindst 2 børn: Axel Portefée Bahnsen, født ca. 1906, og Carl Pritz Bahnsen, født ca. 1907. Familien emigrerede til USA:

Og så er det lykkedes mig at finde navnene på Godber Christian Bahnsens forældre:
Gottbor Christian Bahnsen og hustru, Maria Hansen.

---

Jeg vil gerne have hjælp til at finde længere tilbage i slægterne Bahnsen og Portefée, samt finde præcist hvor og hvornår Godber og Frederikke blev født.
Samt alt hvad man måtte vide eller falde over vedr. slægtens medlemmer og historie  ;D



P.t. roder jeg med nogle spor i form af en Bahnsen-farver-familie i Thisted og Kolding, som bl.a. fører mig til en Sara Bahnsen i Kolding (født 4. januar 1769) , gift med Christian Grundahl, som har forbindelse til min fødeby, Vejle (var byfoged her på et tidspunkt, og havde et nært forhold til en af mine og min fars vejlensiske forfædre, Endre Sigvartssøn Skræder Ring, en af Vejles eligerede borgere i 1700-tallet). Der er nogle navne der flyder rundt - farver Peder Bahnsen i Kolding, gift med Helvig Baltsersdatter - og deres børn, Henrik, Baltser og Magdalene. Baltser er født 1886 og blev rådmand i Kolding. Gift med Elisabeth Magdalene Svendsen. Baltsers datter Hedvig fra 1735 var ugift oldfrue på Koldinghus, og havde et søskendebarn, forstander Stefan Jakob Stefansen i Vejle. Sara Bahnsens far var rådmand i Kolding, Hans Peter Bahnsen. Moderen Kathrine Wissing.

Jeg leder efter min egen slægts forbindelse til Bahnsen/Portefée, idet jeg og min far har et klart og stort DNA-match med en efterkommer, og dette match kan kun stamme fra enten Bahnsen eller Portefée-linien, ELLER fra en købmand Christen Christian Bang Schmidt, som var gift med Bahnsen/Portefée's datter, Christine Sofie Bahnsen.

Men nu tjekker jeg lige Bahnsen/Portefée-grenen først....

Bang-Schmidt-linien er ellers også ganske spændende, og har bl.a. Piet Hein i sin 'blodlinie'.

Mvh. Helle Hartmann Nielsen, Jerlev, Vejle.

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Inger Buchard

Kirkebøgerne for Niebüll, der ligger i Sydslesvig, finder du på nærmeste statslige arkiv
Burkal ligger i Tønder amt, dvs. på AO

Portefee: hvis du bruger 'Metasuche' på www.genealogienetz.de finder du frem til een forekomst, der til gengæld giver adgang til en større database af navne. På side 14 er der også nogle Bahnsen-forekomster.
Check selv, om der er en sammenhæng.

Indsenderen har efterladt sin mailadresse på siden, så hvis du synes, der må være en forbindelse, så tag kontakt til vedkommende.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Helle Rau Hartmann

Hej Inger, tusind tak for hjælpen.
Det vil jeg straks prøve af.

/Helle Hartmann Nielsen
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Bettina Bendix Andresen

Hej Helle,
halvdelen af min familie kommer fra Niebull.
Min farfar har lavet et kæmpe papir-arbejde og jeg synes jeg genkender navnene.
Jeg ser efter, når jeg får adgang til hans slægtsforskningsresultater, hvis det har din interesse?

Venlig hilsen
Bettina

Helle Rau Hartmann

Hej Bettina, det har så absolut min interesse  ;D
Tusind tak.

I øvrigt vil det ikke rigtig lykkes mig at finde Sönke Peter Bahnsen født i Burkal  :'(

Jeg er spændt på, hvad du finder i materialet...
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#5
PS til mit indledende indlæg her på tråden: Der indsneg sig en FEJL.
Jeg kom til at skrive, at Baltser Bahnsen var født i 1886. Jeg mente naturligvis 1686.
Han døde i øvrigt i Kolding i 1749, og var by-, rådstue- og skifteskriver, senere rådmand i byen.
Faderen var farver i Kolding, Peder Bahnsen, død i Kolding 1702. Gift i Kolding 1683 med Helvig Baltsersdatter.

Jeg er også faldet over en Peter Bahnsen i Thisted, far til børnene Christian, Heinrich og Hans Bahnsen. I hvert fald Heinrich og Hans blev farvere, og Hans Bahnsen var gift med Anne Benaus. Dette par havde børnene Urban, Ade, Mette og Salme Bahnsen.
Heinrich Bahnsen var gift med Dorothea Johanne Mortensdatter, vielsen var i 1703 i Kolding, og de fik børnene Peter (1704), Margrethe (1705), Helvig (1707-1721), Morten (1708-1758), Magdalene (1713-1746), sidstnævnte gift med Ulrik Frick i 1741.

Der findes også en Broder Bahnsen fra Holsten, gift med Karen Nielsdatter, og de havde børnene Niels Bahnsen (1711) og Christian Bahnsen (1709).

Men jeg har ikke fundet den rette forbindelse mellem alle disse Bahnsen'er endnu.

På dette link ser man et maleri, der forestiller Broder Bahnsen:
http://www.museen-sh.de/ml/digi_einzBild.php?pi=91_9100&digiID=601.55&s=3&page=6&action=vonsuche&r=69

Slægten Bahnsen er frisisk. Det samme er formentlig Portefée.

Den nævnte Broder Bahnsen fra Niebüll har forbindelse til en gård, som i dag er frisisk museum:
CitatGrundstock ist die 1879 gegründete Sammlung volkskundlicher Gegenstände von Pastor F. A. Feddersen. 1929 Ankauf des um 1700 erbauten Hofes Broder Bahnsen in Deezbüll und Herrichtung als Freilichtmuseum.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#6
Nå. Nu fandt jeg en interessant side, som næsten MÅ have relation til Niebüll-Bahnsen'erne.
Men jeg må lige have redt alle trådene ud...der er rigtig mange der hedder det samme...

http://www.ahnenundfriesen.de/html/d0001/g0000109.html
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Inger Buchard

han er født i 'UHLEBØL', jeg antager at der menes Ulkebøl

Brug www.slesvignavne.dk og du finder Uhlebüll; på www.viamichelin.de dukker stedet op som Uhlebüller Dorfstrasse i den nordlige del af Niebüll

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Lise Østerberg Bahr

Hej Helle.

Jo, Bahnsen er jo også en af disse slægter jeg kredser omkring, flere steder, men fra HOVEDstedet - ADELBY.COM kan du hente en del infos. (weiter zu den daten ....- og i alfabetisk rækkefølge).



i slægten var der en broder til mine aner, (eller søn kan man også sige) der startede en TAPETVAREFABRIK i FLENSBURG, (med relation - naturligvis- til FARVER-GÅRD -farveri). i slægten var der Ebsen, skipper, (se de Vestindiske Øer) - og Zürn/ se USA.

(Flensburg sten til Slottene Rosenborg, Christiansborg m.v. - og se efter relationer til Bornholm også).

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr


Regelsen

Hej Helle

Kolding:

Christian Grundahl, byfoged 25.04.1722, forflyttet 1741.

Baltzer Bahnsen, raadmand 13.08.1734, død 1749.
Venlig hilsen
regelsen

Helle Rau Hartmann

Tak til:

1. Inger for de fine links og informationen om stednavnet, som så alligevel eksisterer.

2. Lise for de ligeledes spændende input. Det vil jeg også kigge nærmere på.

3. Regelsen, for oplysningerne om Christian Grundahl og Baltzer Bahnsen :-)


/Helle
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#11
Vedr. Söncke Peter Bahnsen, så har jeg fundet ham død 24. maj 1837 i Burkal Sogn, men jeg bliver nødt til at have hjælp til at tyde teksten.

Der står noget om Fredericia, hans forældre (Gottbor Christian Bahnsen og Maria Hansen), hans kone (Anna Hedevig Hansen) og børn, så vidt jeg kan se 2 sønner, Gottbor Christian og Nicolay Heinrich Bahnsen.

Han var musqueter, teksten er utydelig og på tysk - men jeg formoder at der står han blev såret i kamp og efterfølgende døde. Han var 28 år gammel. Og han er i øvrigt født i Deetzbüll. Er det noget andet end eller en del af  Niebüll? Begravet i Burkal, eller også er det Niebüll. Jeg behøver virkelig hjælp!

AO 1826-1863 Burkal, Slogs, Tønder, opslag 293
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Bettina Bendix Andresen

Hej Helle,

da min besked tidligere i dag var skrevet fra min telefon, blev den kortere end jeg ønskede.

De navne, du nævner er frisiske: Sönke, Broder og Bahne. Så det giver jo mening.

Det er lige før jeg allerede nu kan sige at vi er i familie, idet du henviser til Frisisk Museum i Niebüll. Min slægt har boet i Niebüll og omegn i århundreder. Vi har altid spøgt med, at vi er i familie med hele Niebüll, Deezbüll, Dagebüll, Schnatebüll og hvad der ellers findes af småbyer og flækker.
Min far ligger inde med mapperne, som min farfar lavede. Så det varer lige lidt inden jeg kan læse i dem igen.

Men ihvertfald er der 4-6 mapper af udførligt arbejde, som jeg kan kigge i og evt. hjælpe udfra.

Venlig hilsen
Bettina

Regelsen

Hej

"i denne ejendom indrettesFarveri i 1670erne af en raadmand Bahnson af Haderslev, der lod det
drive ved en svend. Sønnen Peter BAhnson fik Borgerskab her (Kolding) 4.08.1681; senere Utzons
sted. (Sønderbro)

Af Farverier var der oprindelig kun det ene ved Sønderbro, men 1726 fik Enken Dorthea Bahnson
en Konkurrent i sin tidligere Svend, Jacob Nielsen.

Gift 15.11.1683,  farver Peter Bahnson & Helwig Baltzersdatter.

Gift 30.11.1702 Helwig Baltzersdatter Nicolai Berner?

Se ogso giftemålet 03.07.1703.

Hans Peter Bahnsen, raadmand 30.09.1763.
Venlig hilsen
regelsen

Inger Buchard

AO 1826-1863 Burkal, Slogs, Tønder, opslag 293:

Der Musqu(e)tier Sönke Peter Bahnsen aus
Niebüll, geb. in Deetzbüll. Sein Vater weil. Gott-
bor/bar Christian Bahnsen - seine noch lebende Mut-
ter Maria Hansen. Er hinterläßt eine Wittwe
Anna Hedewig Hansen und zwei Söhne, Gottbor
Christian und Nicolay Heinrich Bahnsen.
Sein Alter war 28 Jahr u. einige Tage.
Auf dem Wege nach seinem Regiment in
Fridericia fand obgenannter Sönke Peter Bahn-
sen einen unerwarteten schnellen Tod, indem er
an dem genannten 24. Mai im Strome un-
weit Nolde verunglückte u. ertrank. Ernst den 5ten
Juni war er gefunden

Inger

PS
Brug www.slesvignavne.dk og www.viamichelin.de. Deezbüll ligger tæt på Niebüll
Redaktør på DIS-Wiki

Helle Rau Hartmann

#15
Hej Bettina: Det lyder fantastisk! Det vil jeg glæde mig til.

Og Regelsen: Det lyder interessant med farverihistorien! Og tusind tak for øvrige eksakte data.
Jeg må lige kigge nærmere på Bahnsen og Bahnson-slægten, og se om flere andre af navn Bahnson, som jeg er stødt på i tidens løb, faktisk er i familie med Bahnsen.

Og Inger: Tusind tak for lynhurtig tydning af teksten :-)
Sikke dog en dramatisk historie.

Det er da virkelig en af de mere spændende slægter jeg har fået fingrene i her  ;D
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#16
Her er den unge druknede Sönke Peter Bahnsens yngste søn, som blev nævnt ved faderens død i 1837:
Citat
name:    Nicolai Heinrich Bahnsen
titles & terms:    
event:    Death
event date:    05 Apr 1911
event place:    Port Clinton, Ottawa, Ohio
residence:    
street address:    
gender:    Male
death age:    74y 7m 20d
marital status:    Widowed
race:    White
occupation:    Mason & Plaster
birth date:    16 Aug 1836
birthplace:    Germany
estimated birth year:    1837
burial date:    08 Apr 1911
burial place:    Port Clinton, Ohio
cemetery:    
father:    
father's titles & terms:    
father's birthplace:    Germany
mother:    Anna H.
mother's titles & terms:    
mother's birthplace:    Germany

Det lader til, at en stor del af slægten Bahnsen emigrerede til USA.
Nicolay Heinrichs storebror, Gottbor Christian Bahnsen, blev dog i Danmark.

Men hans datter blev gift med en nordmand og flyttede derop (Ellen Portefée Bahnsen, født 1898, Bregnet Sogn ved Randers).

Hun er mit og min fars fælles DNA-match via hendes søn (som er far til DNA-testpersonen - hverken hans norske far eller DNA-testpersonens mor er relevant som potentielt DNA-match, så dermed er Ellen Portefée Bahnsen med sikkerhed blodsbeslægtet med min far og mig). Jeg er meget spændt på, om jeg kan finde de fælles aner. Og hvilken af Ellen Portefée Bahnsens grene bagud der er tale om.

Der findes faktisk en præst ved navn Christian Bahnsen eller Bahnson, født i Niebüll 1750.
Gift med Christina Viborg. Jeg ved ikke om det er samme Bahnsen-slægt der er tale om - MEN, en søn af dette par, Bahne Christian Bahnson, blev faktisk gift og fik børn med en dame af Castonier-slægten, som jeg og min far stammer fra. Det er da lidt pudsigt. Hun hed Regine Wilhelmine Philippine de Castonier, født 1794 i Fredericia.

Jeg mener ikke vi kan stamme fra dette par på nogen måde - men det KUNNE jo være et hint, at der findes en social forbindelse mellem disse slægter. Måske har der tidligere eksisteret en lignende forbindelse, som jeg ikke har fundet endnu?

P.t. hælder jeg dog mere til, at jeg skal lede i en forbindelse på Vejle-kanten.
At jeg kan udelukke den norske person i test-personens slægtstræ, bygger jeg på denne persons udførlige og ret komplette træ, som ikke ser ud til at have den fjerneste forbindelse til min slægt.
Heller ikke hvis jeg tager med i betragtning, at jeg netop har en norsk forfader i Vejle fra 1700-tallet på min fars side - samme forfader, som havde tæt forbindelse i dagligdagen både privat og professionelt med byfoged Grundahl, gift med Sara Bahnsen....
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Regelsen

Hej Helle

<Gift 30.11.1702 Helwig Baltzersdatter Nicolai Berner?>

Hans navn er Nikolaj Barner af Husum, Regimentsfeltskær. (Læge). Han var gift 1. med apoteker Johan Adolf (Møller) søster. Gift 2.g.  med borgmester Baltzersens søster Helvig, men ægteskabet var højst ulykkeligt.

Ja, den kære borgmester Baltzersen gik ikke af vejen for et kærligseventyr. (Flere uægte børn)
F.eks. 1675 et barn med Trine Madsdatter, året efter blev han absolveret derfor af præsten;
1707 fik Baltzersens steddatter Ellen  et uægte barn med en korporal under Landmilitsen.
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej Helle

Overbanemester II, Godber Christian Bahnsen, født 20.11.1834, afsked 30.09.1916.
(Hans personalemappe = Litra nr. B 249.
Venlig hilsen
regelsen

Helle Rau Hartmann

#19
Regelsen: Jamen dog, jamen dog  ::)
Sikke noget! Hvilken slambert.

Ja jeg må jo nok også se i øjnene, at min fars og mit DNA kan være kommet til veje ad sådanne udskejelser - man har jo før hørt så galt. Jeg håber det dog ikke, for så får jeg det jo aldrig opklaret.

Men under alle omstændigheder nyder jeg at grave i Bahnsen/Portefée-linierne alligevel, for de er da ret interessante og udfordrende, slægtsforskningsmæssigt.

- og tak for den seneste oplysning også.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#20
Her har vi beskrevet en søn til den Frands Portefée Bahnsen, som jeg nævnte i indledningen af denne tråd.
Frands blev født 1866, som søn af parret Gottbor Christian Bahnsen og Frederikke Agathe Bernhardine Portefée.
Frands' søn hedder Poul Portefée Bahnsen.

http://www.denstoredanske.dk/Dansk_Biografisk_Leksikon/Sundhed/Psykolog/Poul_Bahnsen

CitatPoul Bahnsen, Poul Portefée Bahnsen, ved dåben Paul Portefée Bahnsen,  26.3.1899-5.11.1960, psykotekniker. Født i Kbh. (Matth.), død på Kbh.s amts sygehus, Gentofte, begravet på Mariebjerg kgd. sst. (fællesgr.). B. blev student 1918 fra Gl. Hellerup gymnasium og tog 1924 magisterkonferens i teoretisk og anvendt psykologi. Efter eksamen studerede han et halvt år i Tyskland, og senere foretog han adskillige studierejser i udlandet. 1924 blev han assistent ved centralarbejdsanvisningskontorets psykotekniske afdeling i Kbh., 1929 fagpsykolog ved Kbh.s kommunes psykotekniske institut, og 1943–60 var han forstander for dette institut. Han blev velkendt af offentligheden fordi han -i en periode hvor det almindelige kendskab til psykologi ikke var så udbredt som senere – havde evne til at popularisere fagets arbejde. Han gjorde det gennem afhandlinger og artikler såvel i tidsskrifter som i dagspressen og gennem udsendelse af en række bøger

CitatForældre: arbejdsmand, senere grosserer, maskinforhandler Frank (Frantz) Portefée B. (1866–1946) og Juliane (Julie) Constance Marie Ibsen (1866–1934).

Gift 6.6.1930 i Kbh. (b.v.) med antikvarboghandler Rigmor Laura Nobel, f. Jensen, født 4.10.1893 i Kbh. (Johs.), død 1.10.1975 sst. (gift 1. gang 1912 med tidl. skuespiller, senere filmforfatter, boghandler Christian Peter Nobel, 1882–1946; ægteskabet opløst 1930), d. af barbermester Andreas Ludvig J. (1864–1936) og Emilie Josephine Christensen (1867–1943).

Søger man på google efter 'Bahnsen Portefée', finder man udover ovennævnte artikel også noget om nogle af Danmarks ældste virksomheder:

CitatFerd. S. Bahnsen.

Grundl. d. 16. dec. 1890 af Ferdinand Spur Bahnsen (f. 1862, d. 1937). Indehaver (siden 1937): enkefru Augusta Ma­rie Bahnsen, f. Hansen (f. 1870).

Adresse: Store Kongensgade 40, Kbhvn. K.

Kilde: Kraks: Danmarks ældste forretninger. (1950)



F. Portefée Bahnsen & Co., agenturfirma.

Grundl. i 1892 af Frantz Portefée Bahnsen (f. 1866). Indehaver (siden 1949): Finn Thorsen (f. 1917).

Adresse: Ny Kongensgade 15, Kbhvn. K.

Kilde: Kraks: Danmarks ældste forretninger. (1950)

Gyldendals Den Store Danske beskriver bl.a. også en Martin Bahnsen, som kom fra en farver- og rådmandsslægt, knyttet til Aabenraa...
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Regelsen

Hej Helle

P.P.Bahnsen, ansat 01.04.1931 ved Psykoteknisk Institut, forstander 01.04.1944.

Våbenhandler F.S.Bahnsen, søn: Harald Ferdinand Spur B., Ridder af Dannebrog 12.10.1946
Har du data på ham?
Venlig hilsen
regelsen

Helle Rau Hartmann

Hej Regelsen,

Tak for det!
Nej våbenhandleren var jeg ikke nået til at kigge på endnu - ud over at jeg så firmanavnet på listen.

Der er da vist mange spændende karakterer i den familie.

Jeg er tidligere stødt på et par gamle reklamer for disse firmaer på nettet, som man vist kunne købe som plakat eller et eller andet. Men nu kan jeg ikke længere finde dem. Det andet firmas reklamer var vist noget med landbrugsmaskiner, der var tegnet i reklamen, mener jeg.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Regelsen

Hej helle

Dorthea = Dothea Johanne Mortensdatter, gift med Henrich Bahnsen, * 1684 & farver i Kolding.
Henrik fik borgerskab 1703 & gift 03.07.1703, død 27.05.1718, kgl. priviligium som farver 1711.
Søn, Morten Bahnsen, døbt 16.11.1708 i K., begr. 23.06.1758 i K., baccalaur i 1729,
bestod teologisk eksamen i 1731.
(Vejle amts årbøger 1927, s. 219), p.Eliassen, Kolding fra Middelalderen til Nutid, 1910 genoptrykt
1874-75, s. 353 & 385-86.
Venlig hilsen
regelsen

Helle Rau Hartmann

M.h.t. Axel Portefée Bahnsen, fandt jeg nogle registreringer på ham via Ancestry.com:

Residens Chicago 1917-18.

World War II Draft Registration Card 1942: Montgomery, Ohio.

Arrival Detroit, Michigan, 30. juni 1941.

Arrival New York from Copenhagen, 30. november 1947.

---

Jeg fandt samme sted følgende på de 2 sønner af Axel herover:

Axel Portefée Bahnsen Jr.
Født i Auburn, New York, 21. maj 1907.

New York Passenger Lists 1820-1957: Ankomst New York fra København 26. august 1917.
Residens 1930: Greene, Ohio.
Hustru: Thelma, født i Ohio ca. 1909.
Arrival New Orleans fra Puerto Barrios, Guatemala, 22. februar 1940.
Død i Springfield, Yellow Springs, Greene, Ohio, 24. april 1978.


Carl Prytz Bahnson Sr.
Født i USA 7. juli 1908.
Arrival New York fra København 26. august 1917.

Død i enten San Jacinto, Riverside, Californien, eller Albany NY. 7. september 1998.

---

En ret udfarende familie.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Tak igen, Regelsen.
Ja den der Kolding/Vejle-gren er jeg jo ret interesseret i, eftersom den nok er min mest sandsynlige slægtsforbindelse.

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Regelsen

Hej Helle

Slægten Bahnson (Grosserer, direktør & R1, Louis Bahnson), udgivet 1952.
Det må være ved Sven Hovmøller.

P.P.Bahnsen er også omtalt i Magister-Staten 1962 som afdød.

Harald F.S.B., toldforvalter, løjtnant, * 28.12.1894 i Næstved, præliminæreks., indtrådt
i toldvæsenet 1911, ass.  i Århus  1919, overass.  i Højer 1931, toldforvalter i Tønder,
gift 02.10.1944 med Ulla Eriksen.
(1950)

PS Skal du have mere Koldingstof?
Venlig hilsen
regelsen

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Helle - Regelsen og andre

Er der nogen af jer der kan fortælle mig om  Kolding Bahnsen' er i familie med
Haderslev rådmand og farver Heinrich Bahnsen død 1688 i Haderslev og hvis epitat hænger i Haderslev Domkirke, han var gift med Magdalene Müller.


Hans søn Johan Bahnsen - født ca 1664 og gift med Anne Sophie Klinge var farver i Haderslev er mine aner

Jeg leder efter Heinrich Bahnsens forældre - og hvad der blev af hans andre børn

Hilsen fra Elizabeth i Vermont (USA)

Inger Buchard

Der findes i Aabenraa et par Bahnsen-familier, som det kan betale sig at se nærmere på:

1
Johan Hinrich Bahnsen, skipper,, døbt 23.8.1722 Aab., borger 8.3.1743, død 13.3.1808 Aab. søn af Hinrich B. - jeg finder ingen Hinrich Bahnsen i Aabenraas borgerbog

2.
Barthold Bahnsen, farver og kattuntrykker, f. 31.5.1764 Aab., borger 6.2.1802, død 26.9.1831, søn af farver og rådmand Martin B. og Gertrud Maria f. Bertelsen.

3.
Martin Bahnsen, farver, købmand, f. ca. 1659 Haderslev, død 15.9.1747 Aab., borger c. 1699-1709

Hustruerne er også oplyst.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Helle Rau Hartmann

Hej Regelsen: Ja tak, hvis du vil må du meget gerne komme med, hvad du finder på Kolding-Bahnsen'erne. Jeg kommer nok først tid til at dykke ned i alt dette igen henover weekenden. Mit arbejde truer lige nu... ;)

Hej Elizabeth, det håber jeg at få opklaret her i weekenden. Jeg skal nok vende tilbage omkring det.
Det interesserer også mig en hel del.

Og hej Inger: Tusind tak for disse oplysninger. Jeg kigger som sagt videre på det hele i weekenden.

/Helle Hartmann Nielsen
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle