Hvem var biologisk far til Bent Christensen/Mortensen?

Startet af Anette Vollmer, 11 Dec 2010 - 22:24

Forrige emne - Næste emne

Anette Vollmer

Jeg er helt ny på dette område og søger hjælp. Min far (som nu er død) mente hans far ikke var hans biologiske far og noget tyder på han har haft ret. Jeg har fundet oplysninger om min far i Kirkebøger under Rigshospitalet, min far var født den 11/9-1935 og hed Bent Christensen. Der er anført noget om Lov nr. 130 af 27/5-1908, §11, samt en fælleserklæringen af 3/2-1937 og erklæring af 4/11-1940. Er der nogen her der kan finde ud af om min farfar var den biologiske far, eller andre oplysninger, så vil jeg blive meget glad, eller oplysning om hvordan jeg kommer videre herfra.

Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Alice Oppenheim

#2
Hej Anette,

Kun en DNA-test kan vise, hvem der var din Fars "biologiske far".


Jeg forstår Rigets KB 1935-35; opslag 166 således: Først indføres navnet "MORTENSEN, BENT", da hans Mor er ugifte ELLY MARGRETHE MORTENSEN. Senere rettes det til "CHRISTENSEN", da Mejeriarbejder ANKER EGIL CHRISTENSEN vedkender sig faderskabet.



*************************
I Kraft træder dansk Rets Regler om Pligten for Faderen undenfor Ægteskab til at yde Bidrag til Moder og Barn, derunder Lov Nr. 130 af 27.Maj 1908 §§ 13-16 og 20, jfr. Lov Nr. 113 af 29.April 1913 §§ 1, 5 og 6.
**********************
I de sønderjydske Landsdele skal i det i Lov Nr. 130 af 27.Maj 1908 § 11, 1ste Stykke omhandlede Tilfælde Anmeldelsen ske til vedkommende borgerlige Fødselsregister. Lov Nr. 130 af 27.Maj 1908 § 11 finder ogsaa Anvendelse paa Børn, der er født før den 1.januar 1922; ligeledes afgøres det efter dansk Rets Regler, om saadanne Børn udenfor Ægteskab kan faa Faderens Navn.
Kilde: https://www.personregistrering.dk/fileadmin/pdfs/lov/LOV_258_af_1920_om_Indforelse_af_dansk_Personret.pdf



Har du fundet hans dåb i Elias Kirken?


MVH
Alice Oppenheim

Jannie Jensen

Hej Anette

Du skriver:
Der er anført noget om Lov nr. 130 af 27/5-1908, §11 og den vedrører at:

Moderen har giftet sig og barnet får så hendes nye ægtefælles navn.

Venlig Hilsen
Jannie
Postnr. 2860

Anette Vollmer

#4
Tak alle sammen.

Til Alice Oppenheim - nej jeg har ikke søgt dåben i Elias Kirken. Er der nogen her der kan det, eller fortælle mig hvordan jeg gør det?

Kan jeg komme videre herfra og undersøge det nærmere? Og hvordan, hvor starter jeg? Og hvad er det for en fælleserklæring og erklæring der står i Kirkebøgerne, Rigshospitalet?

Jannie Jensen

Hej Anette

Du skal på Landsarkivet i København, der finder du Kirkebogen Elias Sogn.

Derinde kan du måske finde en fadderskabssag.

Som jeg læser det, så mon ikke 3/2 1937 er deres vielse og 4/11 1940 er der hvor stedfaderen har givet tilladelse til at barnet får hans efternavn.

Held og Lykke
Venlig Hilsen
Jannie
Postnr. 2860

Birgit Ravn

Jeg har selv i øjeblikket gang i en lignende sag om faderskab. Jeg vil foreslå at du tager på arkivet i KBH (Jeg skal til Viborg) og der er der super hjælp til at komme igang med disse sager. Arkivarerne der er søde til at forklare hvad du skal have fat i og det er "tæske-spændende", selv at finde det!

Jeg var helt ny også og troede at man blot skulle kigge i kirkebøgerne. Arkivaren i Viborg smilede og sagde, "jamen i kirkebøgerne står der kun det folk ville have der skulle stå. Næh, du myndighederne var ikke lligeglade med hvem der var faderen, så du skal have fat i paternitetssagerne"
Så det jeg vil sige er, tag derud på arkivet og spørg om hjælp, men sørg for at have god tid.....det tager meget tid at lede.
Rigtig god fornøjelse!