Se oldefars gård fra luften

Startet af Jesper Beenfeldt Nielsen, 21 Sep 2012 - 19:54

Forrige emne - Næste emne

Jesper Beenfeldt Nielsen

Alle har nu adgang til et meget stort antal luftfotos af ejendomme i det åbne land. Foreløbig er det dog kun fynske luftfotos, der er tilgængelige.

Det er Det kongelige Bibliotek, der har lavet en meget spændende hjemmeside med billederne. De mange fotos er placeret nogenlunde geografisk - dvs. ca. i det rigtige sogn eller et nabosogn - men det er op til alle os andre at identificere ejendommen og markere præcist, hvor fotoet hører hjemme. Et rigtig spændende puslespil, hvis man kender en egn.

Start på http://www.kb.dk/da/nb/materialer/luftfoto/danmarksetfraluften.html.

Alle kan kigge, men man skal oprette sig som bruger for at være med til at redigere.

Jørgen Sørensen


Arne Feldborg

Den kortserie Jørgen nævner (den der bla. indeholder Luftwaffes billeder) kan også tilgås fra denne adresse.
http://flyfotoarkivet.dk/

Det giver adgang til flere kort og luftfotos fra Midt- og Nordjylland med forskellige visningsmuligheder, overblænding, sideordnet visning osv.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Alice Oppenheim

1000 tak for nogle gode links! Fandt "min gård" — på et foto med super fine detaljer — ja, der er både mennesker og urtehave og vasketøj på billedet :)

Hans Poulsen



Genbrug af Alices ord - dog må jeg erkende,  at jeg af gode grunde ikke kan finde *min gård*, hvor jer er opvokset, da bygningerne er nedrevet efter en eksporpriation for at give plads til en kirke.

Formålet dulmer en anelse, da jeg er medlem af folkekirken.

Måske gør jeg to andre i tråden uret, men jeg finder Arne Feldborgs link nemmest at have med at gøre, og det er nu lagret på rette sted på min harddisk.

Venlig hilsen til alle i tråden

Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jesper Beenfeldt Nielsen

Hans Poulsen skriver:

CitatMåske gør jeg to andre i tråden uret, men jeg finder Arne Feldborgs link nemmest at have med at gøre

Du må endelig ikke vælge. Det er helt forskellige fotos, så det er både og - ikke enten eller.

Arne Feldborgs link fører til fotos taget lodret ned fra et fly. De bruges til kortlægning - svarende til sattelitfotos blot fra fly. Linket i det første indlæg fører til fotos, som firmaer har taget skrå oppefra af gårde og andre ejendomme for derefter at sælge dem til gårdens ejere, der stolt hængte billedet op på væggen.

Så kig på begge dele, det er frit tilgængelige miner af guld.

Hans Poulsen


Hej Jesper

Tak for dine kommentarer. I første omgang prøvede jeg dit link og var kendeligt imponeret over, hvad moderne teknik formår. Den lille instruktionsfilm så jeg fra A til Z - i den skuille der måske flyttes på lidt flere brikker, end jeg selv har at flytte rundt med.

Fyn er et pragtfuldt stykke Danmark, hvor to af mine storesøstre bor, og det er grunden til, at jeg de sidste par måneder har været der fire gange.

Nu hader jeg pral under alle omstændigheder og vil derfor undlade at fortælle, hvor jeg selv kommer fra rent geografisk; men det var under søgningen dér, at jeg fandt Arnes link uhyre nemt at håndtere.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag