Morten Jensen født 1835 i Vester Hornum

Startet af Carsten Byrialsen, 09 Okt 2010 - 13:31

Forrige emne - Næste emne

Carsten Byrialsen

Jeg ved at Morten Jensen er født 15-09-1835 i Vester Hornum.
Han blev gift og fik 7 børn, men tog til Amerika kort tid efter den sidste blev født for at tjene penge.
Det har været i 1880 eller 1881. Han var landmand i Oudrup indtil han emigrerede

Egon Sørensen

Hej Carsten!



Hvad vil du spørge om?


Mvh.

Egon Sørensen

Hej Carsten.

Er dette Morten Jensens hustru og børn?

Aalborg, Slet, Oudrup, Oudrup By, et Hus, Nr. 8, FT-1880, C4227
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Ane Dortea Nielsen 30  Gift Huusmoder  Oudrup Sogn, Aalborg Amt
Ane Marie Jensen 11  Ugift Barn  Oudrup Sogn, Aalborg Amt
Niels Jensen 10  Ugift Barn  Oudrup Sogn, Aalborg Amt
Kristine Elisabet Jensen 8  Ugift Barn  Oudrup Sogn, Aalborg Amt
Jens Jensen 6  Ugift Barn  Oudrup Sogn, Aalborg Amt
Karel Jensen 4  Ugift Barn  Oudrup Sogn, Aalborg Amt
Jens Christian Jensen 2  Ugift Barn  Oudrup Sogn, Aalborg Amt
Nielsine Mette Kirstine Jensen under 1 Aar  Ugift Barn  Oudrup Sogn, Aalborg Amt
 
--------------------------------------------------------------------------------


I så fald må Morten være taget til USA før 1. februar 1880. Kom han hjem igen til Danmark?





M.v.h.  Pia.

Hej Carsten.

Er det Morten Jensens kone Ane Dorthea Nielsen, der i FT-1890 er anført som enke?

Aalborg, Slet, Oudrup, Oudrup, Oudrup Sogn, , 38, FT-1890, C6038
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Ane Dorthea Nielsen 42  Enke Husmoder Husejer Oudrup
 
--------------------------------------------------------------------------------


Børnene kan jeg ikke finde.



M.v.h.  Pia.

Carsten Byrialsen

Ja det er hans børn samme med Ane Dorthe.
Mig bekendt vendte han ikke tilbage fra USA.
Mit problem er hvad der er sket med Morten Jensen i USA.
Hvornår er han død?
Har han efterkommere i USA?
Hvor boede han i USA?

Hej Carsten.

Iflg. AO 1881-1891 Oudrup, Slet, Ålborg, Opslag 45, ses en dødsregistrering for 21. april 1890 for en Jens Jensen (Ettrup), 16 3/4 år. Han var søn af afdøde Morten Jensen (Ettrup), husmand på Ovdrup Mark.

I kirkebogen for Oudrup findes ingen dødsregistrering for Morten Jensen for perioden 1880-1891. Så enten har familien fået besked om hans død i USA i den pågældende periode, eller også er konen blevet forladt af en mand, der aldrig vendte hjem, og så kaldte hun sig enke.

Har du fundet dødsregistreringen for Ane Dorthea Nielsen? Måske er der yderligere oplysninger registreret der.

En anden mulighed er også et eventuelt skifte efter Morten Jensens forældre, hvis de døde efter 1880.


Hvis Morten Jensen døde i USA i perioden 1880-1891, vil det blive meget svært at finde en registrering, da mange stater på det tidspunkt ikke havde et officielt krav om registrering af "Vital Records".



Hvorfra har du oplysningen om, at Morten Jensen tog til USA ca. 1880?  Er der flere detaljer?





M.v.h.  Pia.

Hej Carsten.

Umiddelbart kan jeg ikke finde Morten Jensen i USA i 1880 eller i 1900. 1890-folketællingen mangler, da den brændte på de centrale arkiver i Washington D.C.

Du kan selv prøve at søge i 1880 og i 1900 med disse gratis links:
1880: http://pilot.familysearch.org/recordsearch/start.html#p=collectionDetails&c=fs%3A1417683   

1900: http://pilot.familysearch.org/recordsearch/start.html#p=collectionDetails&c=fs%3A1325221 



M.v.h.  Pia.


Carsten Byrialsen

Mange tak for jeres informationer. Det vil jeg prøve at undersøge.
Jeg kan oplyse at jeg i en slægtsbog for Jens Christian Myrhøj har fundet
information vedr. emigrering til USA. Han skriver yderligere at han ikke vendte tilbage.
Han har ikke flere informationer udover at han skriver at hun giftede sig igen omkring 1890-1891.
Jeg har ikke fundet dødsregistreringen for Ane Dorthea Nielsen

mvh
Carsten

Egon Sørensen

Hej Carsten!


Er det Ane Dorthe der gifter sig i Oudrup Ålborg amt i 1891 opslag 40.


Mvh.

Egon Sørensen

Hej Carsten.

Det er jo ganske interessant, hvis Egon har fundet den nye vielse for din Ane Dorthe Nielsen. Her omtales hun som fraskilt med henvisning til en skilsmissedom. Den bør du kunne finde på LAV i Viborg. Måske får du flere detaljer der.


M.v.h.  Pia.

Carsten Byrialsen

Hej
Ja det er Ane Dorthea eller Dorthe som gifter sig igen 8. sept 1891.
Jeg må ned på LAV i Viborg og undersøge denne skilsmissedom.
Den kan forhåbentlig få de sidste brikker på plads vedr. Morten Jensen.
I skal have mange tak for hjælpen.

mvh
Carsten