Kan jeg gøre det nemmere?

Startet af Kate Rossing, 16 Sep 2012 - 18:55

Forrige emne - Næste emne

Kate Rossing

Hej

Jeg har kun slægtsforsket i et par år og føler jeg stadig har meget at lære. Måske jeg i dette tilfælde ikke kan gøre det anderledes, men vil dog alligevel lige høre jer om jeg måske kan.

Jeg har gennem meget lang tid søgt efter min oldemors ældste brors død. Jeg ved iflg FT at han lever 1 feb 1890 og at han ikke gør 1 feb 1901. Familien er fra København og derfor har jeg søgt i alle Kbh'ske kirkebøger i ovennævnte tidsrum efter ham. Jeg har forgæves søgt efter ham i politietsregisterblade.
Han hed Hugo Christian Olsen og blev født 23 okt 1873, bliver konfirmeret i efteråret 1887. Herefter finder jeg ham i nævnte FT og desuden i FT1885 på dansk demografisk database.(Hvor der er byttet om på hans fornavne) Men jeg kan som sagt ikke finde hans død. Er der kun tilbage at trave alle landets kirkebøger igennem, som jeg er gået i gang med, eller er der andre muligheder for hjælp som jeg overser (ikke kender)?

På forhånd tak for hjælp.

MVH Kate
Hilsen Kate Rossing

Hans Poulsen



Hej Kate

Er det andet end gætteri, at Hugo skulle være død i perioden 1890 - 1901?

At du ikke kan finde ham i ft. 1901, kan skyldes, at han har bosat sig i den anden ende af landet, er stukket til søs, udvandret til New Zealand, Argentinma eller Island.

- Hvad siger lægdsrullen om ham?

- Dyrk Hugos søskende og øvrige familie intenst og se, om han dog ikke skulle dukke op på et tidspuinkt som forlover eller fadder.

- Er Hugo mon dukket op i senere folketællinger, fx ft. 1906, 1911 eller 1916?

- Hvor døde dine tipoldeforældre (din oldemors og Hugos forældre) og blev begravet? Blev Hugo stedt til hvile i samme gravsted?

- Hvad var Hugo af profession? Fagforening?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kate Rossing

Citat fra: Hans Poulsen Dato 16 Sep 2012 - 19:05


Hej Kate

Er det andet end gætteri, at Hugo skulle være død i perioden 1890 - 1901?

Venlig hilsen
Hans

Hej Hans

Grunden til at jeg mener at han er død senest 1901 er at jeg har styr på alle uden 2 børn i 1901. Jeg ved en dør i 1900 og iflg FT 1901 har familien 6 levende og 3 døde børn. Af disse må en være dødsfødt, men denne har jeg ikke styr på, men de alle andre børn kender jeg fødsel, dåb og konfirmation på, undtagen ham som døde i 1900, da han døde som 13 årig og dermed ikke er konfirmeret. Kun Hugo Christian kan derfor være den ene af de 3 døde børn i 1901. Jeg ved son skrevet at han blev konfirmeret i 1887. Faktisk ville jeg have troet at han burde have et registerkort hos politiet, med mindre han er død tidligt i 1890.

Hilsen Kate
Hilsen Kate Rossing

Anne Mortensen

En god oplysning er at vise den FT man nævner - således kan vi se hans forældres navne:

kbhv, København (Staden), Nordvestvej (Lige numre), Udb. Klædebo Kvarter, Nordvestvej 34 Matr. 800 Forhus 3. Sal, 15, FT-1885, D2231
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Hugo Joseph Nicolaus Olsen 30  Gift Husfader Malersvend Kjøbenhavn
Christine Olsen 30  Gift Husmoder  Stege paa Møn
Christian Hugo Olsen 11  Ugift Barn  Kjøbenhavn
Doris Helene Olsen 8  Ugift Barn  Kjøbenhavn
Louis Vilhelm Olsen 6  Ugift Barn  Kjøbenhavn
Arthur Napoleon Olsen 4  Ugift Barn  Kjøbenhavn
Anna Napoline Olsen 2  Ugift Barn  Kjøbenhavn
Dreng Uden Navn Under 1 Aar  Ugift Barn  Kjøbenhavn
----------------------------

Kort på faderen:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3375410&searchname=polit_adv
-----------------------------
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jesper Skov

Og du er helt sikker på, at det ikke er ham her

Navn:  Olsen, Hugo Chr. Stilling:  Arbejder
Alder:  20 Bestemmelsessted:  Winnipeg, Can.
Kontrakt nr.:  10200 Forevisningsdato:  2/1/1894
Fødested:  ? Fødesogn:  ?
Sidste oph.sogn:  København Sidste oph. amt:  København
Sidste oph.sted:  Kbhvn. Bestemmelses land:  Canada
Bestemmelses by:  Winnipeg Bestemmelses stat:  Manitoba
Skibsnavn:  Indirekte
IDkode:  I9294O1807


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Kate Rossing

Citat fra: Anne Mortensen  link=topic=43617.msg229442#msg229442 date=1347818191
En god oplysning er at vise den FT man nævner - således kan vi se hans forældres navne:

Okay, de folketællinger jeg henholder mig til, er København 1890 Lille Guldbergsgade 13 opslag 13 familie 8 og folketælling 1901 Ryesgade 56C opslag 204 familien Olsen.
I den fra 1901 har jeg styr på alle de 6 børn der nævnes, jeg vidste før jeg fandt denne FT at der var 8 børn. I 1900 dør som nævnt en dreng, Georg Knud. Derfor mangler jeg altså Hugo Christian og en mere, som er den jeg formoder er dødsfødt og som jeg går i gang med at lede efter.

Men mit spørgsmål var nu mere sådan generelt om jeg har udtømt nettets nemme muligheder og kun har den store gennemgang af kirkebøgerne tilbage?

Hilsen Kate
Hilsen Kate Rossing

Kate Rossing

Hej Jesper

Udfra de 2 folketællinger, som jeg nævner i ovenstående indlæg, er jeg faktisk ikke i tvivl om at han må være død, men tak for forslaget.

Hilsen Kate
Hilsen Kate Rossing

Jesper Skov

At sætte sin lid til nogle tal i en folketælling for så at lede alle kirkebøger igennem er modigt.

Jeg vil først sikre mig, at han rent faktisk er død.

Find faderens skifte i København - hvis han ikke er nævnt der, så tror jeg på det ...


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Egon Hansen

Der er noget som hedder "begravelsesprotokoller" i København, men bortset fra at de er fotograferet til noge microkort,  og har været i handlen som sådanne (jeg ved ikke hvor) kan de nok kun ses på Københavns Stadsarkiv.
Måske kan du få hjælp, hvis du ikke kan komme der.
Mvh Egon

Gitte Johansen

Hej Kate


Du mener han skal være død inden 1901. Kunne det så ikke i princippet være ham, Jesper har fundet og han så er død i udlandet, da du jo ikke kan finde ham i København.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kate Rossing

Citat fra: Gitte Johansen Dato 16 Sep 2012 - 21:16
Hej Kate


Du mener han skal være død inden 1901. Kunne det så ikke i princippet være ham, Jesper har fundet og han så er død i udlandet, da du jo ikke kan finde ham i København.

Joeh, det kunne han jo godt være, men så vil det så betyde at jeg mangler 2 børn i den familie, da der jo i FT1901 nævnes ialt 9 børn og de 8 kender jeg jo til. Det er det jeg hænger mig i at derburde være 9 børn og ikke 10, men jeg ved det ikke med sikkerhed, da min mormor ikke vidste præcis hvor mange søskende hendes mor havde.

Kate
Hilsen Kate Rossing

Gitte Johansen

#11
Jeg forstår ikke helt det sidste, du skriver, men jeg mener, han så er død i udlandet inden 1901, så han er en af de 3 døde børn.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kate Rossing

Citat fra: Gitte Johansen Dato 16 Sep 2012 - 22:42
Jeg forstår ikke helt det sidste, du skriver, men jeg mener, han så er død i udlandet inden 1901, så han er en af de 3 døde børn.

Det forstår jeg godt, det var også noget vrøvl jeg fik skrevet. Selvfølgelig er han er af de 3 døde selvom han er afgået ved døden i udlandet. Jeg er nok for træt nu til at tænke klart.

Kate
Hilsen Kate Rossing

Hans Poulsen

#13
Hej Kate

"Selvfølgelig er han er af de 3 døde selvom han er afgået ved døden i udlandet".

At benytte ordet *selvfølgelig*, ville jeg nok ikke efter det oplyste turde.

Jesper Skov har formentlig fat i den rigtige Hugo, og lægges det til grund, véd vi, at han emigrerede i første kvartal af 1894 til Canada.

Nuvel, Hugo kan være blevet skuffet over immigrationslandet og returneret til fædrelandet med næste båd, således at han igen stod på dansk jord senere i 1894. Den mulighed anser jeg dog for usandsynlig.

Hugo kan være afgået ved døden på båden til Canada eller på canadisk jord i perioden fra 1894 til ft. 1901. Den mulighed kan ikke udelukkes, og da er der en forklaring på, at forældrene ved ft. 1901 oplyste, hvor mange døde børn, der var født i ægteskabet. Selv *tror* jeg ikke rigtigt på hele den historie.

Gade vide, om optællingsmanden ved ft. 1901 har kludret lidt i sine noter, da han ville føre teksten derfra og over på selve optællinsskemaerne? At der to gange på samme side og med få linjers afstand skulle være to ægtepar, der begge havde 6 børn og tillige kunne oplyse om 3 andre døde børn - i sidste tilfælde endog med gentagelsestegn ("  " ), så ingen skulle være i tvivl - har jeg lidt svært ved at blive overbevist om.

Al respekt for din mormor, men også i den generation kunne der huskes forkert, jævnfør "..da min mormor ikke vidste præcis hvor mange søskende hendes mor havde..".

Om Hugo døde før eller efter 1901, ville jeg i første omgang lade ligge. Derimod vil jeg anbefale dig at tage al den tid, det tager, og med udgangspunkt i ft. 1901 finkæmme kirkebøgernes fødte og døde drenge og piger i perioden fra Hugos fødsel og frem til ft. 1901.

Det kan blive lidt af et hestearbejde, men den mindste usikkerhed eller slåen-sig-til-tåls med, at "sådan hænger det nok sammen", dur ikke.

Her er jeg lige så streng over for dig, som jeg er over for mig selv i lignende situationer.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kate Rossing

Citat fra: Hans Poulsen Dato 17 Sep 2012 - 08:01
Hej Kate


Al respekt for din mormor, men også i den generation kunne der huskes forkert, jævnfør "..da min mormor ikke vidste præcis hvor mange søskende hendes mor havde..".

Om Hugo døde før eller efter 1901, ville jeg i første omgang lade ligge. Derimod vil jeg anbefale dig at tage al den tid, det tager, og med udgangspunkt i ft. 1901 finkæmme kirkebøgernes fødte og døde drenge og piger i perioden fra Hugos fødsel og frem til ft. 1901.

Det kan blive lidt af et hestearbejde, men den mindste usikkerhed eller slåen-sig-til-tåls med, at "sådan hænger det nok sammen", dur ikke.

Her er jeg lige så streng over for dig, som jeg er over for mig selv i lignende situationer.

Venlig hilsen
Hans



Hej Hans

Grunden til at min mormor blandes ind i det er at jeg ved min søster for mange år siden netop spurgte til det med min oldemors søskende, fordi hun (min søster) gik og tumlede med om hun skulle i gang med slægtsforskning. Dengang sagde min mormor at hun ikke var sikker fordi min oldemor ikke havde kontakt med ret meget af sin familie.

Du mener, at jeg skal søge efter om der er flere børn end de 8 jeg kender til? Altså alle dem har jeg verifieret ved at finde dem i kirkebøger rundt om i Kbh. Også deres konfirmationer og for at par stykkers vedkommende, deres død.

Hmmm, jeg tænkte ikke lige i de baner som Jesper mht om Hugo kunne have forladt landet, det kunne han jo godt.

Men hvis jeg skal se faderens skifte, Hugo Joseph (osv), så skal jeg vel i Rigsarkivet, ikke? Der har jeg ikke været endnu. Jeg har oprettet mig på Daisy, fordi jeg har 2 andre skifter jeg rigtigt gerne vil se, men har ikke kunnet genneskue hvordan jeg bestiller arkivalier.

Jeg synes nu ikke du er streng, jeg vil jo gerne have mit stamtræ rigtigt, så må det tage den tid det nu tager. Jeg har ikke indført Hugo Christians død nogle steder, da jeg jo ikke ved hvornår han er død.
Hilsen Kate Rossing

Inger Toudal

#15
Hej Kate

Der er blevet lagt skiftearkivalier (bl.a. fra København) mm. ud på AO:

http://www.sa.dk/ao/andre/default.aspx

Hvis du behøver hjælp, er der sikkert andre her i forum, der kan guide dig videre.

Jespers oplysninger stammer fra Det Danske Udvandrerarkivs databaser på http://www.emiarch.dk/search.php3?l=da

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Hans Poulsen



Hej Inger

"Jespers oplysninger stammer fra Det Danske Udvandrerarkivs databaser på http://www.emiarch.dk/search.php3?l=da"

Du har mulivis ret. Jeg kender den side, men har aldrig brugt den. Jeg tror, at Jesper har benyttet Københavns Politis Udvandrerprotokoller fra ca. 1868-1903, som kan fås på cd. Jeg har selv cd'en, men den er desværre defekt.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kate Rossing

Citat fra: Inger Toudal Dato 17 Sep 2012 - 19:24
Hej Kate

Der er blevet lagt skiftearkivalier (bl.a. fra København) mm. ud på AO:

http://www.sa.dk/ao/andre/default.aspx

Hvis du behøver hjælp, er der sikkert andre her i forum, der kan guide dig videre.

Jespers oplysninger stammer fra Det Danske Udvandrerarkivs databaser på http://www.emiarch.dk/search.php3?l=da

Venlig hilsen
Inger T.

Hej Inger

Jeg har været på skiftearkiverne og fundet Dette på faderen, Hugo Joseph Napoleon Nicolaus Olsen. 3/308-3M. Gætter på nummeret henviser til skiftet, men jeg synes ikke jeg kan finde det på AO. Jeg har fundet nummeret i Kbh's skifte indtil 1919 Hovedregisteret opslag 303.

Tak, efter nogen søgen rundt fandt jeg det opslag Jesper henviste til.

Kate
Hilsen Kate Rossing


Kate Rossing

Tusind tak, Jesper. Nu er den bestilt. Så får jeg mit første besøg på rigsarkivet, forhåbentligt på fredag.

Hilsen Kate
Hilsen Kate Rossing

Inger Toudal

Hej Hans

Du har muligvis ret. Oplysningerne kan under alle omstændigheder findes på det link, som jeg henviste til. Citat fra Information under samme link:

"UDVANDRERDATABASEN

394.000 udvandrere for årene 1869 til 1908 kan findes i Den danske udvandrerdatabase, udarbejdet af Det danske Udvandrerarkiv i samarbejde med Aalborg Stadsarkiv på grundlag af Københavns Politis Udvandrerprotokoller."

Årene 1904-1908 er altså kommet til, siden cd'en udkom.


Hej Kate

Ser at du har fået den fornødne hjælp :)


Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Hans Poulsen



Tak for dit svar, Inger.

Eneste grund til, at jeg *træder lidt* i spørgsmålet, er et forsøg på at blive klogere.

Jesper nåede frem til disse oplysninger:

=====
Navn:  Olsen, Hugo Chr. Stilling:  Arbejder
Alder:  20 Bestemmelsessted:  Winnipeg, Can.
Kontrakt nr.:  10200 Forevisningsdato:  2/1/1894
Fødested:  ? Fødesogn:  ?
Sidste oph.sogn:  København Sidste oph. amt:  København
Sidste oph.sted:  Kbhvn. Bestemmelses land:  Canada
Bestemmelses by:  Winnipeg Bestemmelses stat:  Manitoba
Skibsnavn:  Indirekte
IDkode:  I9294O1807
=====

- men  da han indledte sin søgning, kunne han ikke vide, at Hugo var arbejder, og at han agtede sig til Canada. Kontraktsnummer og forevisningsdato kendte han heller ikke, og det samme gjaldt for IDkoden.

Med kun få data at arbejde med, hvordan skal man så kunne udfylde dette skema:

=====
Navn:  (eks.: Hansen, Anton)
Stilling:  (eks.: Smed)
Alder:   
 
Sidste oph.sted:  (eks.: Randers)
Sogn:  (eks.: Randers)
Amt:  (eks.: Randers)
 
Bestemmelsessted:  (eks.: Chicago)
Stat:  (eks.: Iowa)
Land:  (eks.: USA)
 
Kontrakt nr:  (eks.: 4586)
Forevisningsdato:  (eks.: 1892 og 9 (september 1892))
=====

Hvis min cd havde været samarbejdsvillig, ville flere søgemuligheder være til rådighed, og derfor tror jeg fortsat, at Jesper har haft adgang til cd'en.

Med venlig hilsen - og igen tak for dit svar
Hans




Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Gitte Johansen

Hej Hans

Fundet på udvandrede i DDA basen.

Jeg skrev bare Olsen, Hugo, så kom dette frem




Navn:   Olsen, Hugo Chr.   Stilling:   Arbejder
Alder:   20   Bestemmelsessted:   Winnipeg, Can.
Kontrakt nr.:   10200   Forevisningsdato:   2/1/1894
Fødested:   ?   Fødesogn:   ?
Sidste oph.sogn:   København   Sidste oph. amt:   København
Sidste oph.sted:   Kbhvn.   Bestemmelses land:   Canada
Bestemmelses by:   Winnipeg   Bestemmelses stat:   Manitoba
Skibsnavn:   Indirekte
IDkode:   I9294O1807
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Hans Poulsen



Hej Inger og Gitte

- Så lykkededs det også for mig, takket være jer!

Tak for *fidusen*.

Nu er jeg ovberbevist om, at det også er dér, Jesper fandt oplysningerne.

Venlig hilsen til jer alle tre
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag