Hans Hansen, tjenestekarl på Dragsholm 1860, hvem var han?

Startet af Carsten Hartung Poulsen , 14 Sep 2012 - 16:56

Forrige emne - Næste emne

Carsten Hartung Poulsen

Hans Hansen stammer oprindelig fra Bjergsted sogn (Holbæk Amt, Skippinge Herred, Bjergsted Kirke/Sogn) hvor han skulle være født ca. 1834, men jeg finder ikke troværdigt eller læseligt indslag i kirkebogen.
Dvs. ukendte forældre. Den nærmeste folketælling fra 1840 har ham ikke optalt i Bjergsted, men som 6-årigt plejebarn hos væver Peder Jensen og hans familie i Viskinge, nabosogn (Holbæk Amt, Skippinge Herred, Viskinge). Han bor stadig her i 1845, og burde være konfirmeret, men kirkebogen her er heller ikke nem at læse. Ved folketællingen 1850 er han sandsynligvis tjenestekarl hos gårdmand Rasmus Stauning i Særslev (Holbæk Amt, Skippinge Herred) i 1860 er han på Adelersborg (Holbæk Amt, Ods Herred, Fårevejle sogn), hvor han møder Kirsten Frederiksen, i 1863 udlægges han som barnefader til Anne Marie Frederiksen, min farmors mor. Herefter forsvinder han, har alderen til en hvervning til hæren op til krigen i 1864, men er dog ikke på listen over faldne. Er der tale om emigration eller er han død i perioden?
Kan  nogen finde oplysninger om hans oprindelse eller liv efter 1863?

Flemming A. Aasklint


Kunne det være ham her?

Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Nørresøgade, Nørresøgade, Nørresøgade 15-17, forhus, 4. sal, ,

FT-1880, C9465

Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:

Hans Hansen            44    Gift   ?? paa Holmblads Fabrik. Husfader      Bjergsted, Holbæk Amt
Kirstine Hansen født Nielsen      53    Gift   Hans Hustru               Egesborg Sogn, Præstø Amt
Karen Marie Hansen         12    Ugift   Deres Datter               Taarnby Sogn, Amager
Carl Christian Julius Petersen      29    Gift   ??. Husfader               Kjøbenhavn
Mathine Christine Petersen født    ??   26    Gift   Hans Hustru            Slagelse
Mvh.
Flemming Aasklint
4500  Nykøbing Sjælland

Kaare Grodal

Hej

Hans Hansen er vist født 5 maj 1834, Bjergsted ops 31 nr. 5 mor Karen Christophersdatter og så er morbror og mormor her:

Holbæk, Skippinge, Bjergsted, Bjergsted, et Huus, 62, FT-1834, C1212
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jørgen Christoffersen 38  Gift  lever af sin Jord 
Lisbeth Chirstine Nielsdatter 30  Gift  hans Kone 
Maria Augusta Jørgensdatter 9  Ugift  deres Børn 
Christoffer Jørgensen 6  Ugift  deres Børn 
Fredrik Christian Fredriksen 9  Ugift  Pleiebarn 
Mette Sørensdatter 76  Enke  Mandens Moder, der opholdes af ham
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Carsten Hartung Poulsen

Hej,
Kan jo ikke udelukkes, personen fra Kbh. må være at finde i kirkebogen 1836 og ikke  1834, som ellers passer bedre med tidligere angivet alder.

Det i kirkebogen 1834 viste har jeg også set og jeg er glad for at se samme fortolkning fra anden side. Jeg kommer nok til at undvære hans far.