Sømandskirken

Startet af Bjarne Thorndal Feddersen, 14 Sep 2012 - 16:05

Forrige emne - Næste emne

Bjarne Thorndal Feddersen

Hej.
er her nogen som kan fortælle mig, hvad jeg skal søge efter i KB. for at finde kirkebøgerne i sømandskirken, jeg kan ikke finde navnet i oversigten for København, Sokkelund, København.

På forhånd tak

Hilsen Bjarne Feddersen

thorkild kanstrup jensen

Holmen Sogn.

Husk at lægge dit indlæg i det rigtige forum næste gang.
Med Venlig Hilsen
Thorkild Kanstrup Jensen 9500

Intet er umuligt, Det umulige tager bare længere tid.

Anne Johansen

Undskyld jeg blander mig. Men hvilket forum vil være det rigtige her?
Med Venlig Hilsen
Anne Johansen :)

Bjarne Thorndal Feddersen

Ok Thorkild og hvilket forum er det ???
Tak for dit svar
Holmen sogn, ja ok, men det er ikke Holmens kirke, men sømandskirken i nyhavn som jeg søger. og i Kb står kun Holmen

Mvh Bjarne

Bjarne Thorndal Feddersen

Hej Anne  :)
Tak , jeg er også uviden om hvilket forum som søgningen høre til  :-\

Hilsen Bjarne

Eva Morfiadakis


Jag menar att det inte finns en dansk sömandskirke i Kbh. En dansk sjöman går väl till vilken kyrka som helst. En norsk kyrka för sjömän finns det. Vet inte om det finns en för svenska sjömän men det finns en svensk kyrka i Kbh. Det finns ett sjömanshem nere vid Nyhavn precis mittemot Nyhavn17 på andra sidan kanalen. Där finns kanske en gudstjänst lokal.

Eva M
Eva M

Bjarne Thorndal Feddersen

Hej Eva

Jov der er en som hedder Sømandskirken og ligger i
Nyhavn, 22  1051  København  K.
Bygget år 1952.
Hilsen Bjarne

thorkild kanstrup jensen

Med Venlig Hilsen
Thorkild Kanstrup Jensen 9500

Intet er umuligt, Det umulige tager bare længere tid.

Gitte Johansen

#8
Hej Bjarne


Jeg har fundet 2 vielser i Holmen, hvor de bliver viet i Sømandskirken.

Så måske er det den samme kirkebog.


Eksempler, Holmen, 1954-1961, opslag 41, nr. 104, og opslag 32, nr. 78.



Der er også dåb i Sømandskirken i Holmens Kirkebøger.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Bjarne Thorndal Feddersen

Hej Thorkild

Tak den side har jeg også været på, der af adr. som jeg lagde ind tidliger. Men mit problem er åbenbart større end jeg lige regnede med, da jeg stillede spørgsmålet.

Jeg har haft 2 kusiner, som er blevet konfimeret i Sømandskirken i 1952. Kirsten Thorndal Andersen f.17 nov 1938, Læsøgade København Nørrebro  og i 1954 konfimeret hjemme pga. sygdom, Christa Thorndal Andersen f. Maj 14 1940 på Riget. Konfimeret af Præst: Eilskov Holm, men jeg kan ikke finde dem i Holmen Kb.

De lever ik mere så defor må jeg selv søge.

Mvh Bjarne

Eva Morfiadakis

Jag tänkte också på Holmen men trodde den var för marinen.

Eva M
Eva M

Bjarne Thorndal Feddersen

Hej Gitte

Tak for dit indlæg,  :) men jeg kan ikke lige se samhænget med mit, du giver eks. på vielser.

Det jeg gerne vil vide er hvad kirken i Nyhavn heder, da den ikke står i oversigten i KB.

Men jeg har ikke kunne finde de konfimationer som jeg leder efter som jeg har skrevet her over..

Min Kusine blev også gift i Sømandskirken i 1961, men det er heller ikke i Holmen. såå ??

Jeg har været Holmen igennem, men det er ikke den kirke.. der må da være Kb. fra Kirken i Nyhavn 22, som jo bliver kaldt Sømandskirken og blev bygget i 1952.

Hilsen Bjarne

Anne Johansen

Slægtsforskning - metode og teknik

:o Ja den havde jeg så heller ikke valgt.

Tak for svaret
Med Venlig Hilsen
Anne Johansen :)

Keld Foldager

Hej Bjarne!

Dit spørgsmål er et af de grænsespørgsmål, som man kan diskutere, om hvilket forum man skal stille det i.
Dette forum, synes jeg, er det nærmest relevante.
Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men jeg ville ringe til Sømandshhjemmet, Hotel Bethel tlf. 33 13 03 70. De må være de nærmeste til at svare på det.
Ellers er jeg sikker på at provst Ejgil Bank Olesen kan svare på det.

http://www.kobenhavnsstift.dk/Websteder/Rundtistiftet/Provstier%20og%20sogne/Holmens.aspx

Med venlig hilsen
Keld

Gitte Johansen

Hej Bjarne


Da jeg skrev om vielser, vidste jeg ikke, du ledte efter konfirmationer.

Jeg kan bare ikke finde Sømandskirken i nedenstående link.

http://www.denjyskekirkebog.dk/LAK/DenSjaellandske.htm
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Når man kigger i kirkebogen for Holmen, står der jo ikke Holmens Kirke, men Holmens sogn, og vi er enige om, at Sømandskirken ligger i Holmens sogn, ikke?


Nu kan jeg ikke lige se vielser i Holmens sogn for 1961, hvor har du fundet hendes vielse?
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Keld Foldager

Sømandskirke ligger under sømandshjemmet og har ikke egen præst men en tilknyttet præst; formodentlig fra Holmen.

Keld

Inger Toudal


Her er et link til Sømandskirken:

http://somandsmissionen.dk/index.php?id=67

På AO kan fødsler, konfirmationer og vielser kun findes til og med 1960, se

http://www.sa.dk/ao/faq/scan1960.aspx

Venlig hilsen

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Elizabeth Høilund Buffet

Hi

Mon ikke grunden til at du ikke kan finde noget fra fra Sømandskirken i Nyhavn simpelthen skyldes at deres KB endnu ikke er færdig til at blive lagt ud.

Du siger jo selv at Kirken først blev bygget i 1952 - og i mindre sognekirker kan det jo tage en del år at fylde en Kirkebog.

Og der må jo kun lægge ud hvad de har af vielser og konfirmationer for de første 8 år 0 og det er sikkert for lidt

Med venlig hilsen

Elizabeth i Vermont USA

Lis Holm

Hej Bjarne,

Elizabeth ramte "hovedet på sømmet"!


Sømandskirken i Nyhavn har iflg. Sognenøglen fra det gamle LAK eget sognenummer - 752 - og står under "Andre menigheder under Folkekirken i Landsarkivets område."- (sammen med f.eks. div.hospitaler og stiftelser, Fængsler etc.)

Hvilket så betyder, at den endnu ikke er lagt på AO, så du må en tur på Rigsarkivet- eller bede om opslag fra en DIS'ser, hvis du bor langt fra København.


vh
Lis Holm 2730 :)

Inger Toudal


Ifølge Daisy findes følgende arkivalier fra Sømandskirken i Nyhavn på Rigsarkivet:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=&b=&c=s%C3%B8mandskirken&d=1&e=2012&f=&g=&h=&ngid=2078846&ngnid=2078848&heid=2078850&henid=2078850&epid=2078850&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Umiddelbart ser det lidt underligt ud, at der kun skulle være fødte mænd 1952-53 og viede 1952-1954. Når man går til bestilling, står der godt nok fødte mænd 1952-1953 mm. for begge deles vedkommende. Mon de øvrige kirkebøger stadig befinder sig i Holmens sogn, som kirken jo hører under?

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Bjarne Thorndal Feddersen

Hej til ALLE som har været søde og komme med diverse bud, jeg takker MANGE gange, jeg har i mellemtiden fået en link fra et familiemedlem og det er, at det skulle være Betlehem kirken, som er sømandskirken, så må jeg jo se om jeg så kan finde de 2 pigers konfimasion der.. ellers kommer jeg tilbage.

Igen mange tak til alle i denne tråd

Hilaen Bjarne

Inger Toudal

Hej Bjarne

Fandt denne historie om Sømandskirken i Nyhavn:

http://foto-foto.dk/Soemandskirken.%20Koebenhavn.html

Bl.a. nævnes kirkens præst ved indvielsen i 1952 og ved 10-årsjubilæet i 1962, pastor Eilschou-Holm, og det er jo ham der har konfirmeret de to piger!

Venlig hilsen

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal


En bemærkning til: Sømandskirken findes faktisk i oversigten over sjællandske mv. kirkebøger på Den "Jyske" Kirkebog:
http://www.denjyskekirkebog.dk/LAK/DenSjaellandske.htm

Den kaldes dér Nyhavn og har nummer 752.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Bjarne Thorndal Feddersen

Hej Inger  Mit link til Betlehem kirken bar ikke frugt.. tak for dit link men hvordan finder jeg kirkebogen når jeg klikker på 752 kommer jeg ind til noget jeg ikke forstår for jeg kan ikke komme videre derfra. 
Jeg har været ALLE de kirker igennem, som er tilknyttet til Holmen, men jeg kan stadig ikke finde Nyhavn.
Ja det er den præst som har konfimeret pigerne og den ældste er også blevet viet af ham, men jeg kan ikke finde noget af det.  :'(

Hilsen Bjarne

John Nielsen

Hej Bjarne

Det eneste LAK har oplyst om Sømandskirken er dette: Nyhavn
Den er ikke på AO så du må til Rigsarkivet.

Kirkerne der hører til: Holmens sogn

Sømandskirkens Kirkebøger burde være afleveret, men er måske ikke registrerede endnu.
Det er ikke oplyst hvor længe sømandskirken har selvstændige kirkebøger, så jeg ville nærstudere Holmens for en sikkerheds skyld.

Hilsen John Nielsen

Bjarne Thorndal Feddersen

Hej John
tak for oplysningen ja det bliver jo nok nødvendig at tage til LAK
hILSEN bJARNE

John Nielsen

Hej Bjarne

Det kan du ikke, LAK er nedlagt, alt på de kanter er samlet i Rigsarkivet.

Hilsen John Nielsen

Bjarne Thorndal Feddersen

Hej John
Ok så er det Landsarkivet i Viborg jeg skal til det er det som er mig nærmest da jeg bo i Jylland.
Jeg har nærstuderet Holmen men der er kun Drenge som er konfimeret i den årgang og vielser kun til 1960 hvor jeg skal bruge 1961

Hilsen Bjarne

John Nielsen

Hej Bjarne

Det hjælper heller ikke at tage til Viborg, kirkebøger fra LAK's område og de specielle menigheders kirkebøger (registratur 7xx), findes i rigsarkivet.

Hilsen John Nielsen