Finde Kulimportør Frausing fra Korsør år 1921

Startet af Lasse Jensen, 12 Sep 2012 - 12:27

Forrige emne - Næste emne

Lasse Jensen

Goddag i forummet,

Jeg har fundet en avisartikel i Politiken, hvor kulimportør Frausing fra Korsør bliver omtalt (perifert). Da jeg har slægt (Anders Peter Marquart Frausing) der er bosiddende i Korsør på dette tidspunkt, ville jeg gerne finde ud af om det kunne være ham. Og guderne skal vide at den mand har haft fingre i mange ting igennem tiden, det går fra gårdmand, mejeribestyrer, landbrug samt noget meddirektør lignende i en sparekasse i Næstved (det der senere blev Max Bank).

Men hvor ville jeg mon skulle kigge hen for at opstøve kulimportører fra Korsør i eller omkring år 1921 ??

Med venlig hilsen

Lasse Jensen

Gitte Johansen

#1
Hej Lasse


Det kunne det da nemt være. Ved hans søns dåb står der kulimportør.


Korsør. Skt Povl, 1911-1922, opslag 110.


Og da sønnen bliver født i 1917 i Herlufsholm er han mejeribestyrer!
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Lasse Jensen

Hej Gitte,

Mange tak for svaret. Jeg havde godt nok fundet Peter Marquarts fødsel i Herlufsholm Sogn - men ikke tænkt på, at finde dåben i Korsør. Tusind tak for hjælpen.

/Lasse

Hans Poulsen


Hej Lasse

"Men hvor ville jeg mon skulle kigge hen for at opstøve kulimportører fra Korsør i eller omkring år 1921 ??".

Fra dette link har jeg tyvstjålet denne tekst:

http://www.korsoer-historie.dk/handel0/

"Ved århundredskiftet blev Korsør havn domineret af firmaet Th. Rasmusens Sønner, der handlede med kul, korn og foderstoffer. I årene omkring 1. verdenskrig etablerede en række konkurrerende firmaer sig ved havnen. Det var Slagelse Kulkompagni (Silvan), Dansk Andels Kulforretning, Øernes Andelsselskab for Indkøb af Foderstoffer, Korn- og Foderstofkompagniet og Øernes Kul- og Koksimport. Der var også en betydelig kulindførsel til Statsbanerne. De fleste af disse firmaer eksisterede endnu i 1950'erne, og Th. Rasmusens Sønner var stadig langt den største importør ved havnen. Det Danske Petroleums Aktieselskab (fra 1952 Dansk Esso) havde en tank ved havnen fra 1893, og Dansk-Engelsk Benzin- og Petroleumskompagni (fra 1940 Dansk Shell) havde et tankanlæg i perioden 1931-50".

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lasse Jensen

Hej Hans,

Tak for dit frit "saksede" indlæg fra Korsør historie. Jeg har desuden prøvet at kontakte Korsør Lokalarkiv (pr. mail) for at høre, om de evt. skulle ligge ind med mere detaljeret materiale, evt. om Frausing specifikt ifht. det mere generelle i Korsør historie.

/Lasse