Prest i Nordby, Lauge Pedersen, og hans hustru(er)

Startet af Tor Olafsen, 09 Sep 2012 - 12:59

Forrige emne - Næste emne

Tor Olafsen

Hei,

I følge Sofus Wilhelm Wiberg Personalhistoriske Andre bind, s. 228, nr. 6, var Else Andersdatter av Grimstrup, Lauges kone.

I følge Nygårds Sedler: Roest Anders Hansen Grimstrup, var Else Andersdatter født 1663.

Alt bra så langt, men:

I følge Nygårds Sedler: Nordby, Fanø, Pedersen, Lauge var Mette født 1672.
Mette var en av Lauge Pedersens barn, og hvis Lauge bare hadde en kone, nemmelig Else Andersdatter, stemmer det dårlig at Else kun var ca. 9 år når hun ble mor for 2. gang.

Var Else Andersdatter Lauge Pedersens eneste hustru? I så fall, hvor har jeg feilet?

Mvh
Tor Olafsen

Søren Agersnap

Lauge Pedersen Lipstrups første kone hed Inge Pedersdatter. Hun er ifølge mine notater født i 1646 og død i 1682 - viet 1669. Desværre har jeg mistet mine kildeangivelser.

Else Andersdatter Roest er ganske rigtigt fød i 1663 - 3. sept. (KB opslag 20)

Hilsen. Søren

Tor Olafsen

Hei,

Ja, nå passer tingene utmerket sammen.

Men er usikker på navnet Lipstrup. Er det et etternavn, stedsnavn, .....
Finer ikke navnet verken i Nygårds Sedler eller i Sofus Wilhelm Wiberg Personalhistoriske.

Mvh
Tor Olafsen

Søren Agersnap

Igen må jeg sige, at det står i mine tabte noter. Men hans far, præst i Sønderho til ca. 1667, kendes som Peder Laugesen Lipstrup. Selv bliver Lauge Pedersen også kaldt Sønderhoe. Navnet Lipstrup tyder på, at Peder Laugesen var fra landsbyen Lifstrup i sognet Vester Nebel ved (det senere) Esbjerg. Når Lauge Pedersen bliver kaldt Lipstrup, men hans bror Peder ikke, må det skyldes, at Lauge var opkaldt efter sin farfar Lauge fra Lifstrup.

I øvrigt hed Lauge Pedersens mor Margrethe Gregersdatter Terpager og var af den berømte Ribe-familie. Men det har du nok allerede fundet ud af.

Hilsen. Søren

Tor Olafsen

Takk igjen for raskt og utfyllende svar.

Jeg må si jeg hoppet litt i stolen når du nevner Ribe –familien. Jeg var ikke klar over det du skriver, men er oppriktig takknemlig for opplysningene du gir.
Det har blitt mange nye navn og steder å holde kontroll på. Det tar lengre tid å kontrollere informasjonen opp mot hverandre når enn ikke kjenner Dansk historie og geografi så godt.

Skal bli spennende å ta opp tråden igjen i morgen (rett etter jobb  :) )
Jeg er meget takknemlig for all den fine hjelp jeg har fått.

Mvh
Tor Olafsen