Anbringelse hos plejefamilie?

Startet af Marc Jensen, 04 Sep 2012 - 00:16

Forrige emne - Næste emne

Marc Jensen


Er der nogen, det ved om det er muligt at finde oplysninger om individer der blev anbragt hos plejefamilier??

Begge mine oldeforældre døde mens deres børn var små -- og jeg ved, at børnene blev anbragt hos forskellig plejefamilier.  F.eks. blev min mormor anbragt hos en familie i Tinglev, og en af hendes brødre vistnok hos en onkel i Hjordkær -- men jeg har ingen andre oplysninger overhovedet.

Dette var i Løjt ved Åbenrå omkring år 1912 -- altså ikke ligefrem tidernes morgen, så jeg forestiller mig at der må have været een eller anden form for "paper trail" ang. disse anbringelser -- hvem blev anbragt hvor, hos hvilke plejefamillier, hvorfor, osv.  Hvor kan man finde ud af den slags ting???

På forhånd tak,

Marc Jensen
Austin, Texas

Inger Buchard

De fik udnævnt en formynder i sognet, så du skal have fat på formynderprotokollerne/Vormundschaftsprotokolle på LA Aabenraa. Det er lidt svært fra Texas, så du må håbe på, at der er nogen, der har tid til at lave et opslag for dig på LAA

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Marc Jensen


Mange tak -- det håber jeg så...  Om ikke andet, så kan jeg jo tage en tur til Aabenraa næste gang jer kommer til Danmark. 

Hvilke oplysninger er nødvendige for at lave et opslag i formynderprotokollerne -- bare navn/bopæl/år, eller mere?

-Marc-


Helen Jepsen

Hvis du kender din mormors navn og ved, at hun kom i pleje
i Løjt 1912 kan du måske finde hendes konfirmation i Løjt sogn, Aabenrå amt.
Der vil ofte stå hvem, der har barnet i pleje.
Man blev konfirmeret når man var 14 år.

Hvis du kender sted og dato for dine forældres vielse, kan der muligvis stå i kirkebogen for det pågældende sogn hvem deres forældre er.
På den måde kan du søge tilbage til det sogn hvor din mor er født og finde hendes fødsel med oplysning om hendes forældre.
God jagt.
venlig hilsen
Helen Jepsen