Vaccineret af Kleist (BLicher) i 1821

Startet af Elizabeth Høilund Buffet, 01 Sep 2012 - 21:00

Forrige emne - Næste emne

Elizabeth Høilund Buffet

Hej igen

Jeg har en anes hvis far der giver mig hovedpine - da jeg ikke kan finde ham død - han er vist forsvundet på havet - mellem 1816 og 1823.

Men ved hans datters bryllup står der at hun er vaccineret af Kleis i August 1821

(Desværre står der ved hendes konfirmation at hun er vaccineret af Blicher - men datoen er den samme)

Jeg ved jeg har set navnet Kleist før - man kan ikke finde det igen. Blicher er jeg ikke stødt på som vaccineret af.

Ved at vide hvor disse to herrer vaccinerede i året 1821 - kan jeg jo indkredse hvor datteren Mathilde Christine Mathiassen befinder sig på dette tidspunkt - og det vil være en lille ekstra brik i puslespillet.

Hendes far hedder forresten Matthias Mathiasen og var styrmand i Aarhus.

På forhånd tak for hjælpen med at finde Kleist og Blicher

Hilsen fra Elizabeth i Vermont

Jesper Skov

Blicher kunne være den navnkundige, som var præst i Randlev omkring det tidspunkt.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Arne Feldborg

Digterpræsten St. St. Blichers far, Niels Blicher, var een af foregangsmændene vedr. koppevacination i Danmark og han har vaccineret i hundredvis af børn. Han var præst i Randlev 1796 til 1823.

Ps. Kunne Kleist være en fejllæsning for Hr. Niels ?
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Jesper Skov

Det vil være godt med henvisning til hendes dåb, konfirmation og vielse.

Typisk foretoges vaccinationer af distriktslæger, som (af navnet) jo havde et helt distrikt af sogne, som var deres - derfor siger det ikke noget absolut om hendes placering på det tidspunkt.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Elizabeth Høilund Buffet

hej igen

Mathilde Christine Mathiasen er født i Aarhus - den 15 Okt 1816 - døbt dagen efter - og fremstillet i Domkirken d 16 Jul 1817

! Nebsager kirkebog 1832: "Konfirmeret i kirken 1832 MATHILDE CHRISTINE
MATHIASSEN, opholdssted: Skjerrildgaard. Forældre: hr. forpagter
Hoffmann på Skjerrildgaard. 14 1/2 år gammel, født 15 oct. 1817.
Kundskaber "mg", opførsel "mg" Vaccineret 15. august 1821 af Blicher."
Bemærk, at der er  skrevet et forkert årstal for Mathildes fødsel,

Jomfru Marhilde Christine Matthiesen Hofman, Pleiedatter af Frue Hofman
boende i Nebsager Bye, 27 Aar. Trolovet 11 October 1844. Forlovere: hr.
kammerråd Købke på Skerrildgaard - hr. Procurator Jespersen i Bogense.
Viet 29 October 1844 i kirken.
Anm: Brudgom vaccineret 1818 af Møller, bruden vaccineret 15 aug 1821 af Kleist."
Procurator Jespersen var en skolekammerat i Horsens lærde Skole til Carl Frederik.

Når jeg siger at jeg har set navnet Kleist før - er det muligt jeg tænkte på den lille landsby i nærheden af Skerrildgård i Bjerre Amt i Vejle Amt

Men Blicher i Randlev er en god mulighed - for hendes plejeforældre Hoffman opholdt sig på Gyllingnæs i Gylling sogn i 1821 - men jeg ved ikke hvornår hun blev sat i pleje hos dem.

Jeg ved godt at vaccinationer foretages af distriktslæger - i al almindelighed  - men jeg prøver at finde ud af om hun stadig var i Aarhus på det tidspunkt.

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont

Jesper Skov

Jeg mener bestemt, der også står "Blicher" ved vielsen.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Elizabeth Høilund Buffet

Tak til både Jesper og Arne

Jeg bøjer mig for at der står Blicher ved både vielse og konfirmation -

Og da hendes plejeforældre opholdt sig på Gyllingnæs - meget nærmere Randlev end Aarhus, så er chancerne for at hun allerede i 1821 var sat i pleje hos dem.

En sommerhilsen fra Elizabeth i Vermont

Inge Nissen

Hej Elisabeth

I Århus har vi noget, der hedder Sejrs Sedler – en tidligere overbibliotekar ved statsbiblioteket, sad da han var pensioneret og fandt ting om århusianere i Århus Stiftstidende og bøger m.v. i alt ca. 120.000 små sedler, ca. 16.000 om emner (f.eks. Kolera – Krige og Kongebesøg) og resten om personer. Vi er nu en flok, der er ved at taste oplysningerne ind i en database – vi er nået til 100.000, men det varer nok lidt inden, der bliver mulighed for at søge i databasens personalregister – emneregistret med ca. 16.000 sedler kan der søges i nu, selv om der endnu ikke er læst korrektur. Læs mere om Sejr og hans sedler på www.aarhusstadsarkiv.dk.

Jeg har ikke selv tastet nogen sedler med M, og da jeg i dag afleverede/hentede sedler på biblioteket kiggede jeg efter sedler om Mathiasen, men det bundt er udleveret til tastning hos en af mine "kolleger" – jeg vil kigge igen næste gang, der er måske noget, og ellers bliver det på et tidspunkt muligt for alle at søge i databasen. Jeg er måske stødt på navnet i forbindelse med en barnedåb - måske som fadder?

Venlig hilsen Inge

p.s. er du Hanne Fiskers veninde? Eller er det tilfældigt at hun også har en tråd, der søger oplysninger om netop den styrmandsfamilie?



Elizabeth Høilund Buffet

#8
Hej Inger

Ja - Hanne er en god veninde - og vi prøver tit at hjælpe hinanden så godt som vi nu kan. Jeg sidder jo her i "Langtborteland" - og har ikke adgang til de danske arkiver på helt samme måde.

Jeg ville sætte stor pris på at du ville holde udkig efter Styrmand Mathiasen.

Han er født i 11 April i Ormslev Sogn
Uægte søn af Skipper Mathias Mathiassen fra Aarhus (1767 - 1831) - og Ane Kirstine Jacobsdatter (ca 1764 ? - 1828 i Aarhus) - Forældrene blev gift i 1797 i Aarhus

Han blev Styrmand i 1814 - og giftede sig nogle måneder efter ved hjemmebryllup med Amalie Cathrine Hasle
Datter af  Mægler Jens Hasle ( - 1821) og Anne Kirstine Kjellerup (af og til set som Kjeldrup) (1773 i Aarhus - 1843 - Randers)

Jeg ville også være højst taknemmelig hvis du faldt over noget om Mægler Hasle - da det eneste jeg har er hans bryllup - død - samt FT 1801 - og navnene på hans børn.

Du er velkommen til at bruge min e-mail adresse hvis du støder på noget

På forhånd tusind tak

Elizabeth i Vermont (USA)

Inge Nissen

Hej Elisabeth

Du hører fra mig, hvis jeg finder noget om Mathiasen eller Hasle

Hilsen Inge

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Inge

Jeg siger tak for forhånd - og krydser samtidig fingre at Sejl har skrevet noget ned om dem.

Mathias Mathiasens far hedder også Mathias Mathiasen - og var skipper - men hans død er kendt. (1831 i Aarhus)

Sensommerhilsener

fra Elizabeth i Vermont