Kruse Marie Charlotte flyttar till Danmark 1904-09-02 från Ronneby, Sverige

Startet af Astrid Larsson, 28 Aug 2012 - 18:40

Forrige emne - Næste emne

Astrid Larsson

Hej!

Jag söker info om var jag kan hitta Marie Charlotte Kruse, f. 1887-04-20 i Ronneby. Hon flyttar tillsammans med sin son, Kristian Reinhold Valdemar, f. 1904-09-02 i Ronneby till Danmark enligt husförhörslängden. Jag har sökt i ddk.dk men får ingen träff.

Jag vet att Kristian Reinhold Valdemar "Nielsen" gifter sig i Köbelev, 1928-07-03, se 1931-1936 Nakskov Skt Nikolaj, Lolland Norre, Maribo s. 68. Han är min bortgångne mans far.

Det jag efterlyser är vart Marie Charlotte och Valdemar "Nielsen" hamnade, när hon gifte sig med en Nielsen m m.

Tacksam för vägledning.

Vänliga hälsningar

Astrid

Jesper Skov

Jeg forstår ikke helt ...

Ved vielsen i Købelev (opslag 186) står at han er søn af Hans Jakob Georg Hjalmar Nielsen og Marie Charlotte Nielsen født Kruse - er dette forkert?


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Astrid Larsson

Hej Jesper!

I födelselängden för Kristian Reinhold Valdemar, Ronneby CI:16 (1895-1906) s. 377 föds han som oäkta. Det står: fader okänd, varför jag tagit för givet att han hade en svensk far. Det är därför jag gärna vill få reda på vart Marie Charlotte Kruse reste när hon lämnade Sverige. Jag vet inget om hennes vigsel med
Hans Jakob Georg Hjalmar Nielsen, när han är född, yrke m m.

Vigselnotisen för Valdemar Nielsen har jag fått fram när jag sökte uppgifter om min man Ernst Freddy Krüse Nielsen, se 1931-1936 Nakskov Skt Nikolaj, Lolland Norre, Maribo s. 68.  Jag försöker också hitta flera barn till familjen då jag hittils endast hittat Aina Birthe, f. 1930-05-09, se Nakskov Skt Nikolaj, Lolland Norre (1924-1930) s. 364. Jag efterlyser två barn till i familjen, en dotter vid namn Lise och en son som jag ej har namnet på.

Jag har letat i längden 1931-1936 Nakskov Skt Nikolaj men inte hittat fler barn. Finns det någon utflyttningslängd som jag kan söka i för att veta om de flyttade från Nakskov. Hittar ingen sådan.

Tacksam för hjälp.

Vänligen
Astrid Larsson

Eva Morfiadakis

Efternavn:  Kruse Fornavn:  Maria Charlotte
Fødselsdatering:  00.00.1887
Ankomst:  14.06.1903
Oplyst næringsvej:  Tjenestepige Ank. fra (land):  Sverige
Fødeland:  Sverige
Tj./Oph.sted (region):  Maribo Amt Tj./oph.sted (sogn):  Halsted
Tj./oph.sted (art):  Proprietærgård
Tj./op.sted(virks.):  Hellingegård Kildenavn:  Halsted Sogn - Tyendeprotokol 1900 - 1906

--------------------------------------------------------------------------------
Efternavn:  Kruse Fornavn:  Marie Charlotte
Fødselsdatering:  00.00.1887 Afrejse:  24.11.1903
Oplyst næringsvej:  Tjenestepige
Fødeland:  Sverige Afr. til land:  Danmark
Afr. til region:  Maribo Amt Afr. til lokal:  Knuthenlund, Stokkemarke
Tj./Oph.sted (region):  Maribo Amt Tj./oph.sted (sogn):  Halsted
Kildenavn:  Halsted Sogn - Tyendeprotokol 1900 - 1906

Här är hon i DDA. 1903 är hon i Danmark. Är det inte så att barnafadern finns i Danmark?

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Har du funnit Valdemars konfirmation omkrin 1918?

Försök finna familjen i någon folkräkning. Du har funnit en dotter f. 1930. Försök finna familjen i FT 1930 på adressen som står i födelseboken.


Eva M
Eva M

Astrid Larsson

Eva!

Tack för uppgifterna. Jag söker vidare i FT, återkommer om jag får problem.
Mvh
Astrid

Eva Morfiadakis

Valdemars föräldrar bor vid sonens vigsel 1928 i Rolykke.
Enligt Krabsen finns det Rolykke i Torslev (Öster Härad), Volstrup, och i Åsted sogn, samtliga i Hörring amt.

Eva M
Eva M

Jesper Skov

Der menes uden tvivl Rolykke (nu stavet Roløkke) i Købelev sogn.

Med venlig hilsen

Jesper Skov

Astrid Larsson

Eva och Jesper!

Tack, tack! Det går inte så fort för mig för jag är nybörjare. Jag har hittat Valdemars konfirmation, 1918-10-06 i Halsted. (1911-1922) Halsted, Lolland Norre, Mariebo s. 140.  I notisen står det till vänster under datumet "Av....?", och i nästa kolumn Höjfjelde. Kan jag söka familjen i Halsted under adress Höjfjelde? Vad står det under anmärkningar?

Som det verkar nu är troligen Hans Jakob Georg Hjalmar Nielsen den biologiske fadern till Valdemar.

Fortsätter nu med att söka i FT men är inte så hemma på det. Kan ni kanske vägleda litet?

Väniga hälsningar

Astrid

Jesper Skov

Der står Avnede (som er nabosognet konfirmationen stod).

Jeg kan ikke umiddelbart finde familien i FT-1916 eller FT-1921 under Højfjelde, så de flyttede åbenbart en del rundt.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Eva Morfiadakis

Du skulle kunna försöka beställa bouppteckning efter Maria Charlottas föräldrar om de dog efter 1904. Där kan hennes adress stå.

Eva M
Eva M

Astrid Larsson

Hej Eva!
Jag har nu letat i FT och kyrkböckerna och kommit fram till följande.

Marie Charlotte Kruse flyttar till Danmark 1903/1904.
Hon gifter sig med barnafadern Hjalmar Hans Jakob Georg Nielsen i Köbelev 1904-11-21, se (1900-1911)  Stokkemarke, Lolland Sonder, Mariebo s. 190.

Jag har hittat följande familjemedlemmar:

Valdemar Kristian Reinhold Nielsen, f. i Ronneby 1904-09-02.
Tilda Rigmor Nielsen, f. 1918-04-06 i Hojfjelde, Halsted sogn, se Halsted, Lolland Norre, Maribo (1911-1922) s. 103.

Jag har inte hittat ytterligare barn, då jag har svårt att följa familjen, då de tydligen flyttar en del. Därför vet jag inte hur jag ska följa dem. I Sveriges församlingar finns det ju ut- och inflyttningslängder. Jag har svårt att följa familjen då det är svårt att tyda namnet på byn och adressen m m.

Valdemar Nielsen är min avlidne mans far. Han gifter sig med Dorthea Margrethe Hansen 1928-07-03  i Köbelev, se 1920-1934 Köbelev, Lolland Norre, Maribo s. 186. Familjen växer och jag har hittat följande barn:

Einar Reinhold, f. 1928-11-27, Bibrastade 14, Nakskov Skt Nikolaj, se Nakskov Skt Nikolaj (1924-1930) Lolland Norre, Maribo s. 139

Aina Birthe, f. 1930-05-09, Svingelsvej 131, Nakskov, se Nakskov Skt Nikolaj, Lolland Norre (1924-1930) s. 364.

Ernst Freddy, f. 1932-09-30, Abildtorpe Mose 23, Nakskov, se 1931-1936 Nakskov Skt Nikolaj, Lolland Norre, Maribo s. 68. Han är min f d make.

Jag vet att det finns ytterligare en flicka i familjen vid namn Lise men kan inte hitta henne i Nakskov. De kanske flyttade från Nakskov och vart? Tacksam för tips.

Ernst Freddy Krüse Nielsen flyttade till Sverige under 1950-talet tror jag och det skulle vara intressant få reda på när och vad han sysslade med i Danmark.

Tacksam för all hjälp.

Vänliga hälsningar

Astrid Larsson





Inger Toudal


Se også tråden http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,42894.0.html  ;)

I optegnelsen for Ernst Freddy, opslag 68 i Nakskov Skt Nikolaj 1931-1936, står der f Kv 79/31. Denne pige, Lise Wally, findes på opslag 230 i samme kirkebog. I 1931 er adressen Søndergade 25, Nakskov.

Du finder Valdemar med familie i folketællingen 5. nov. 1930 for Nakskov (AO: FT-1930, Købstad, Nakskov, Svingelsvej ulige nr., opslag 136-137). Aina Birthe er endnu ikke navngivet, derfor står der Pige, f. 9/6-30.

Marie Charlottes og Hjalmars datter f. 1918 hedder Tekla Rigmor.

Fra 1924 findes alle personer med fast bopæl i Danmark registreret i Folkeregisteret, men det var ikke centralt administreret, så det vil nok blive vældig kompliceret at finde Charlotte Marie og Hjalmar i de forskellige kommuners folkeregistre, når de nu flyttede så meget rundt. Det centrale personregister (CPR) blev først indført i 1968.

Venlig hilsen

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Eva Morfiadakis

Hej!

Nu vet jag inte om din f.d. make lever men du skulle kunna be om ett uppslag i hans personakt i Sverige. Den finns i den församling han bodde 1991, dvs. nu på ett landsarkiv. Där kan det stå vilken ort han inflyttade från i Danmark.

Eva M
Eva M

Astrid Larsson

Hej Eva!

Mange tak för upplysningarna. Tänk vad blind man kan bli när man letar efter en person. Har letat så efter Lise Wally, men missat henne totalt. Ber om unskuld.

Kan man söka via internet i CPR? Förhoppningsvis kanske jag kan hitta från vilken ort och år som Ernst Nielsen flyttade till Sverige.

Mvh
Astrid

Eva Morfiadakis

Hej Astrid!

Du får gärna skriva danska ord till mig men annars är jag ju svensk.

Jag menar i den svenska folkbokföringen. Alla svenskar hade från 1947 en egen personakt som följde personen genom livet. 1991 när kyrkan och staten skildes åt arkiverades alla personakter i den församling man bodde då. Levande människors uppgifter las in i skatteverkets databas, men inte alla uppgifter t ex inte flyttningar genom åren. Nu har alla de här personakterna överförts till landsarkiv eller till vissa stadsarkiv t ex i Stockholm och i Malmö.

I Ernst Freddys svenska personakt får du reda på när han flyttade till Sverige. Det kan också står varifrån i Danmark. Frågan är bara om det kan vara sekretess på uppgifterna men jag tror inte det ska vara problem om arkivarien läser upp uppgifterna för dig.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Förtydligande. Istället för alla svenskar borde jag ha skrivit: alla som var fokbokförda i Sv. 1947.

Eva M
Eva M