Lars Rasmusson gift 1753 med Ellna Pehrsdotter Båtsman i dansk tjeneste

Startet af Eli Dines Axelsen, 23 Aug 2012 - 13:38

Forrige emne - Næste emne

Eli Dines Axelsen

Hei, jeg søker hjelp til oppslag i Riksarkivet etter lægdsrulle - Sørulle, det gjeller:
Lars Rasmusson og Ellna Pehrsdotter er viet i Helsingborg 2. Mars 1753 - Arkiv Digital Online Helsingborg stadsförsamling EI:1 (1688-1813) Bild 54/sid 48 (Källa Arkiv Digital AD AB). De bor i Gravarna, Helsingborg og her får de 4 Barn: Ohla født 30. Nov 1753 død 1755, Pehr født 28 nov  1755,Rasmus Lett født 22 des. 1761 død 9. Nov 1817, Boel 13. Aug 1764.
Ved vielsen står det i KB at Lars er Enrolerings Båtsmann i dansk tjeneste.Jeg finner ikke dåpen til Lars Rasmusson og jeg finner heller ikke  når og hvor han døde. Men når han var i dansk tjeneste som Båtsmann mener jeg det er mulig å finne opplysninger om ham i de danske Lægdsruller - Søruller og søker derfor hjelp til oppslag på Riksarkivet hvor Lægds- og Søruller oppbevares.
Mvh
Dines Axelsen

Eva Morfiadakis


Eli,

Jag har precis varit på Rigsarkivet och letat efter min danske oldefar laegdrullerna. Jag visste ungefär var han fanns i Danmark och att han troligtvis kommit till Köpenhamn på 1850-60 talen. Det var inte helt lätt att finna honom först men snälla människor på DIS hjälpte mig.
Jag hoppas någon också kan hjälpa dig men jag tror det blir väldigt svårt att finna honom när du inte vet var exakt han var stationerad som båtsman. Du har väl inte heller något födelsedatum.
Om jag hinner i helgen ska jag surfa runt i kyrkböckerna för Helsingborg. 1700-talet är inte så lätt. Du säger att Lars "försvinner" från Gravarna 1766 utan att det står varthän. Ibland kan det vara så att han flyttar inom församlingen. Antar att det finns flera husförhörslängder för Helsingborg, men har du gått genom nästa husförhörslängd där Gravarna finns med? Det kan vara så att han flyttat inom bokens område.
Fann du ingen bouppteckning?

Jag googlade Rasmus Lett och såg att du haft en annan tråd enl. vilken Rasmus Lett var borgare i Sölvesborg (fast han nog inte bodde där). Han hade lämnat soldatlivet och var bleckslagare. Normalt fick vissa yrken inte utövas på landet utan skulle utövas i staden. Bleckslagare var kanske undantaget. Önnarp är/var ingen stad. Byn är som man säger på skånska idag en "bonnahåla".

Eva M
Eva M