Hans Christian Andersen og kone Emmy (ukendt pigenavn, men givetvis halvt svensk

Startet af Christina Gjelstrup Andersen, 18 Aug 2012 - 15:16

Forrige emne - Næste emne

Christina Gjelstrup Andersen

Hej,

Jeg undersøger min mands aner. Jeg har ikke mulighed for at spørge i familien, da ingen ved det.

Men vi leder efter min mands oldeforældre på hans farfars side.

Min mands farfar er Helmuth Christian Andersen (f. 12. november 1930 og død 25 november 1994. Gift med Ruth Andersen (f. Jessen).

Helmuth's forældre hed Emmy (ukendt pigenavn, men givetvis halvt svensk) og Hans Christian Andersen. Begge kender vi ikke nogen datoer eller år på. Vi ved dog at Helmuth snakkede med en sjællandsk accent. Så han må være vokset op derovre.

Jeg ved ikke, hvor jeg skal begynde at lede.. er der nogen, der har nogle tips, eller tilfældigvis lige vidste, hvor der skulle ledes??

Som sagt er det Helmuths forældre Emmy og Hans Christian vi leder efter - ikke Helmuth.

Eva Morfiadakis

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1740568&searchname=polit_adv

Det här kan vara rätt personer. Emmys födelse finner du i Middelfart opslag 102 (1892-1903) och hennes föräldrars vigsel i Skt Mathaeus opslag 185, längst ner. Modern heter Eva Magnussen. Kan vara svenska.

Eva M
Eva M

Christina Gjelstrup Andersen

Hej Eva!

Det kunne det sagtens være, og vi er også i tvivl om det er dem. Men min mand siger, at Emmy vistnok døde i 1990'erne eller 2000'erne. Og han siger, hun blev 90+. Så det passer desværre nok ikke helt med Emmy i det opslag fra Politiets registerblade. :-)

Eva Morfiadakis

Det är nog fel personer. Eva Hast står i FT 1890 (Odense) född i Middelfart.

Eva M
Eva M

Christina Gjelstrup Andersen

Vi er stadig sikre på at Emmy blev født i de tidlige 1900-tal.. Det ville også passe med at hun stadig som ung får Helmuth, der er født i 1930 :)

Anne Mortensen

FT 1921
København
Sortedamsdossering 29
opslag 15
Hans Chr. Andersen
er stadig ugift.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Christina Gjelstrup Andersen

Jeg vil lige kigge på den, men umiddelbart kan den vel ikke verificeres, hvis vi ikke kan se hverken kone eller børn?? Vi ved nemlig ikke noget om Hans Christians forældre. Så den skal jo verificeres gennem ægteskab eller børn. :)

Eva Morfiadakis

Magnus Magnussen 60  Gift husfader, dagleier  Sverrig
Ane Johanne Magnussen, F. Holgersen 55  Gift hans kone, husmoder  Veilby Sogn, Odense Amt
Eva Magnussen 14  Ugift deres datter  Middelfart

Från FT 1880 Odense Amt (Middelfart)

Eva Magnussen far var svensk. Efternamnet har fördanskats.


Eva M
Eva M

Stina Kirkegaard Hansen

Helmuths fødsel findes i Skt. Johannes, 1919-1938, opslag 246.

Venlig hilsen
Stina

[vedhæfting slettet af admin]

Anne Mortensen

Helmuth er født

København
Skt. Johannes 1919-1938
opslag 246

forældrene er viet på Rådhuset 3.8.1929 el. 1927
-------------------

Regner med du selv vil have fornøjelsen af at finde denne vielse på AO - hvis du har brug for hjælp skriv igen.
---------------------

Det kan så ikke være den Hans Chr. Andersen i FT 1921.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770


Christina Gjelstrup Andersen

Citat fra: Stina Kirkegaard Hansen Dato 18 Aug 2012 - 16:07
Helmuths fødsel findes i Skt. Johannes, 1919-1938, opslag 246.

Venlig hilsen
Stina

Det lyder jo meget godt.. der er nok ikke mange hvor kombinationen mor Emmy og far Hans Christian og søn Helmuth Christian optræder.. men ser dog at Helmuths far er skrevet som Hans Kristian med K... og jeg ved at det er en tradition fra for mange år tilbage, at alle førstefødte sønner skal hedde HCA i forbogstaver.. kan det stadig være ham??

Stina Kirkegaard Hansen

#12
Ja, det kan der vist ikke være tvivl om, den slags fejl ses ofte!
Det staves i øvrigt med C ved FT 1930 Guldbergsgade, ulige numre, opslag 383.
Venlig hilsen
Stina

[vedhæfting slettet af admin]

Anne Mortensen

Emmy er født

Ringsted Landsogn 1892-1921
opslag 143
12.1.1905
med svensk mor.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Christina Gjelstrup Andersen

tak tak tak tøser!! Der er ingen tvivl, ser det ud til! :-D FEDT!! Kæft, hvor er jeg da egentlig glad for jer ligenu! :-D

Christina Gjelstrup Andersen

Under Helmuths opslag i kirkebogen.. hvad er fødselsdatoen? er det 11/11 eller 12/11.. og hvad betyder de fire cifre bagefter?? Det er København, Skt. Johannes 1919-1938 opslag 246

Christina Gjelstrup Andersen

Min mand er nemlig skråsikker på at hans farfars fødseldato var d. 12. november.. kan de også ha' skrevet forkert der??

Eva Morfiadakis

 
Födda i Backaryds församling
                            1857 - 1895    
Datum 1877-03-14 Datum avser födelse

Barnet
Namn Ida Sofia Kön kvinna
Äktenskaplig börd inom äktenskapet Antal födda  
Dödfödd  Paritet 3

Fadern
Namn John Jaensson
Titel åbo
Ort Pinkaremåla
 
Modern
Namn Johanna Andersdotter
Titel  
Ort  
Ålder/födelseår 34

Dopvittnen
Åbo Peter Olsson och H. i Pinkaremåla, Drg Håkan Andersson i Långsjöryd.


Övrigt
Fadern 37 år. Gifta 5 år.


Ja, det här tror jag är Emmys född i Ringsted mor. Men jag måste reservera mig. Det finns nämligen en Ida Sofia Johansdotter f. 14.3 1877 i den danska invandrardatabasen som ankommer till Glostrup 9.11.1904.

Eva M
Eva M


Eva Morfiadakis

En av faddrarna är Ida Rasmussen f. Søby/Holbæk. Säkert Helmuths mormor som blivit gift med morfar Carl J C M Rasmussen.

Eva M
Eva M

Christina Gjelstrup Andersen

Citat fra: Anne Mortensen  link=topic=41915.msg220286#msg220286 date=1345298888
Helmuth er født

København
Skt. Johannes 1919-1938
opslag 246

forældrene er viet på Rådhuset 3.8.1929 el. 1927
-------------------

Regner med du selv vil have fornøjelsen af at finde denne vielse på AO - hvis du har brug for hjælp skriv igen.
---------------------

Det kan så ikke være den Hans Chr. Andersen i FT 1921.

Jeg kan ikke finde vielsen på AO, men er det evt fordi jeg ikke kan finde ud af hvilken bog jeg skal kigge i for at finde Rådhuset?? Er det Københavns Rådhus? Jeg ved slet ikke, hvor jeg skal kigge, men kigger jeg under Sokkelund, så finder jeg ikke nogen vielse d. 3. august 1927 eller 1929. :-S

Anne Mortensen

Min mand er nemlig skråsikker på at hans farfars fødseldato var d. 12. november.. kan de også ha' skrevet forkert der??

Der står
11/11-242 4.

Hvilket henviser til pag./side 242 (opslag 245).
Det henviser til  en fødsel/dåb på Jørgen Schubert der skulle have stået før Helmuth.
----------------------------

Har du fundet den borgerlige vielse på AO ?

Havde ikke set dit sidste indlæg - jeg prøver at finde den.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Christina Gjelstrup Andersen

Men kan det så være min mands farfar?? For han mener nemlig han var født d. 12. november. Selvfølgelig kan han ta' fejl, men han er ret skråsikker, da farfaren nemlig døde 25. november og min mand mener at kunne huske en historie som gør ham sikker på det er d. 12 der er fødselsdagen..

Anne Mortensen

Nej du får selv lov der er så mange Andersen eller Rasmussen
----------------------

Andre Akivialier
Borgerlige ægteskabsbøger

Amt: København
Kommune: København
Register til ægteskabsbog (duplikat)
Trykker på 1929-1930

Her ser du alle navne i alfabetisk orden, når du har fundet den rigtige ser du ude til højre et nr. og det skal du bruge i

Ægteskabsbog (duplikat)
tryk på årstal og løbenr. ses ude til højre.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Helmuth er født 12.11.

Prøv at skrive alle oplysninger op se om ikke det passer.
-------------------

Tallene du spurgte om har overhovedet ikke noget med Helmuth at gøre.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Christina Gjelstrup Andersen

Hvor ser du d. 12. november henne?? Er lidt forvirret. Har dog lige fundet min mands oldeforældres vielsesattest, og er superglad ligenu, da jeg kan se, det er dem, I har fundet herinde. :D

Anne Mortensen

Fint du har fundet vielsen.

Vedr. Helmuths fødsel/dåb

opslag 246
1930
nr. 90
Fødselsår og datum
November
12.
Døbt: 31.1.1932
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Christina Gjelstrup Andersen

Citat fra: Eva Morfiadakis Dato 18 Aug 2012 - 17:06
En av faddrarna är Ida Rasmussen f. Søby/Holbæk. Säkert Helmuths mormor som blivit gift med morfar Carl J C M Rasmussen.

Eva M

I kirkebogen for Ringsted Landsogn, Ringsted, Sorø opslag 143 nr. 1. Kan du hjælpe mig med dette? Det ser ikke ud til at Helmuths mormor og morfar var gift, da Emmy blev født. Kan du tyde opslaget med Emmy's fødsel og dåb i dette opslag? Synes også at der står Ide Sophie?

Anne Mortensen

Nu har du mange bolde i luften.

Citat fra: Eva Morfiadakis, Lørdag 18 08 2012, 17:06
En av faddrarna är Ida Rasmussen f. Søby/Holbæk. Säkert Helmuths mormor som blivit gift med morfar Carl J C M Rasmussen.

Eva M


I kirkebogen for Ringsted Landsogn, Ringsted, Sorø opslag 143 nr. 1. Kan du hjælpe mig med dette? Det ser ikke ud til at Helmuths mormor og morfar var gift, da Emmy blev født. Kan du tyde opslaget med Emmy's fødsel og dåb i dette opslag? Synes også at der står Ide Sophie?


Der er ingen fadder ved navn Ida Rasmussen ved Emmys dåb.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Eva Morfiadakis

Där står Ida Sophie. Den som skriver ganska lika a och e. I Sverige är det under 1800-talet ovanligt att kvinnonamn slutar på e. Normalt slutar svenska kvinnonamn på a. [ph] istället för [f] är också mindre vanligt. Ida Sofia är hennes namn i Sverige.

Eva M
Eva M