Tolkning af info: Københavns Overpræsidium, A-J sag 1926

Startet af Ruth Steenberg Rasmussen, 02 Aug 2012 - 09:46

Forrige emne - Næste emne

Ruth Steenberg Rasmussen

Hej, jeg kunne godt bruge lidt hjælp her:

Det er første gang, jeg prøver at arbejde med disse arkivalier og ved ikke, hvordan, jeg kommer videre:

Det drejer sig om A-J sagen 1926, løbenr. 2024 (løbenr. 1800 - 2700, opslag 113)
Hvordan tolker jeg oplysningen over det overstregne Helgolandsgade 19: F(j eller p ?) 4590.

Det eneste, jeg har fundet ud over ovennævnte er:

O-J journal fra 1929, sag 1963 (opslag 210) hvor Ejler Charles Fallesen Vendelbos hustru, Ingeborg Vendelbo søger om fri proces i separationssag og S-J sag fra 1929 løbenr. 1702 (opslag 104).

Med venlig hilsen
Ruth

Jørgen Green

Hej Ruth

Med hensyn til gadenavnets overstregning, så er der bare foretaget en rettelse af adressen.

OJ-sager, Alm. overøvrighedsforretninger, herunder bevillinger vedr. adoption, samkvem, navnesager, fri proces mm. og værgebeskikkelser.
SJ-sager, Omfatter separations- og skilsmissesager
AJ-sager, Omfatter sager vedr. underholdsbidrag, se også BJ- sager.
BJ-sager, Omfatter sager vedr. betaling og afsoning af underholdsbidrag (alimentation).

For at finde flere oplysninger om de pågældende sager, skal du bestille selve journalsagen, med sagens dokumenter, som befinder sig på Rigsarkivets fjernarkiv.

Du kan bestille dem over Daisy.

Du skal bruge det sagsnr. som du har fundet i protokollen. F.eks., hvis du vil finde journalsagen vedr. A-J sagen 1926, løbenr. 2024, så skriver du på Daisy:
Arkivskaber: Københavns Overpræsidium
Arkivserie: AJ-sag
Periode: 1926 - 1926
trykker på Søg
På næste side trykker du på teksten AJ-sager
• 1873   1973   Københavns Overpræsidium      AJ-sager
hvorefter du kommer til denne side, hvor du trykker på »vis/bestil«
• Original, Papir m.m.   4207 fysiske enhed(er) vis/bestil   Rigsarkivet
Bladrer frem til side 2, året 1926, hvor du kan bestille nr. 956, som indeholder AJ-sager fra nr. 1991 til 2130.
• 956   1926 1991   1926 2130   Gå til bestilling

Nogle gange vil sagerne bliver flyttet over på andre journal og sagsnr, men det vil normal fremgå af journalen. Andre gange ligger der en seddel i sagskassen med oplysningerne om, hvor den befinder sig.


Tilsvarende kan du bestille de øvrige sager.

og bladrer ned den kasse, som rummer sag nr. 2024
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Ruth Steenberg Rasmussen

Hej Jørgen

Tusind tak for din udførlige opskrift.
Den vil jeg omgående følge.

Med venlig hilsen
Ruth