Hvor meget ca. var "et bøsseskud" i afstand?

Startet af Sofie Petersen, 17 Jul 2012 - 18:55

Forrige emne - Næste emne

Sofie Petersen

Kære rare hjælpere!
I en politirapport fra beg. af 1800-tallet er jeg stødt på målet " et bøsseskud". Hvor meget var det omtrent?
Jeg har googlet o.s.v. uden at blive klogere.
Venlig hilsen, Sofie
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Sofie.

"Et bøsseskuder" et meget uklart begreb.
Lige som "et stenkast" er det i dag. Hvis ejendomsmægleren bruger "et stenkast" som mål, er det helt sikker meget længere end nogen verdensmester kan kaste med noget. Men hvis du og jeg bruger udtrykket, er det næppe over 30 meter.
Ligesådan med bøsseskud, hvor det afhænger af, hvem der bruger udtrykket eller målet, om man vil.
I dit tilfælde er det i en politirapport, og da må man tro, at det er i den mere realistiske ende af skalaen. Så mit gæt vil være 200 - 500 meter.
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Sofie Petersen

Tak, Jens!
Jeg tror nu det er i den korte ende af skalaen- det bliver sat i modsætning til 3 fjerdingmil, der var en længere afstand.

Venlig hilsen, Sofie
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Sofie.

I sammenligningen skal du lige være opmærksom på, at en dansk mil var 7,5 km. i modsætning til de fleste andre mil, vi støder på, som var væsentligt kortere.
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Morten Hovedskov Nielsen

Mon ikke det er ca 100 meter, måske lidt under.

Jeg vil tro at en "bøsse" godt kunne skyde en kugle 500m væk, men hvor langt væk man kunne ramme noget er en anden sag og mon ikke et bøsseskud henviser til den afstand man kunne skyde og rimeligvis ramme.

Med venlig hilsen

Morten Hovedskov Nielsen
5690 Tommerup

Kenneth Knudsen

Jeg kiggede på den engelske Wikipedia-artikel om Musket: http://en.wikipedia.org/wiki/Musket

Der står bl.a., at en typisk musket med glat løb skød nogenlunde præcist inden for en afstand af 90-140 meter.

Det riflede geværløb blev opfundet i 1861, og det gjorde det muligt at ramme en mand på over 450 meters afstand.

Som flere er inde på, så er der to mulige længder i spil: 1) afstanden inden for hvilken, bøssen er funktionsdygtig og 2) afstanden, som kuglen kan tilbagelægge, inden den falder til jorden. Jeg vil mene, at det er nummer 1, vi skal interessere os for. Jægere og soldater har interesse i at vide, om et bytte eller en fjende er inden for skudafstand, mens ingen rigtigt kan bruge til noget, hvor langt en kugle kan sendes af sted.
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

Hans Poulsen



ODS har dette om bøsseskud, men just præcist kan man ikke kalde det. Se punkt 2:

Bøsse-skud, et. [I.2.2]

1) skud af en bøsse. vAph.​(1759). der hørtes et bøsseskud ┆

2) (jf. ænyd. bysseskyt i sa. bet.) ved (omtrentlige) afstandsopgivelser: saa lang strækning, som et bøsseskud rækker; nu især om en ret kort afstand. Holb. Paars.228. Mall.​SgH.49. da Hug vendte sig ved Maalet, var der et godt Bøsse-Skud mellem ham og Thjalfe.Grundtv. Myth.432. Kirken ligger kun et kort Bøsseskud syden for Byen.Blich.​(1846). III.210. Winth.​NDigtn.143. Drachm.​UB. 27. Rørd.​GD.154.

[ODS = Ordbog over det danske sprog, 26 bind, er her på nettet]

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Sofie Petersen

Kære alle! Tak for hjælpen- jeg var godt klar over at det var et ubestemt mål, men havde ikke rigtig nogen fornemmelse af om det var 50 eller 100 m. Se evt. min tråd om Jacob Peter Bødker- det drejer sig en drukneulykke i 1828 og afstanden over Fiil Sø- det vil nok føre for vidt at berette hele historien.
Måske kan man skønne sig til noget på KMS gamle kort?
Venlig hilsen, Sofie
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk