Tønder amt, Brede sogn dåb i 1803, teksten under et "NB" tilføjelse

Startet af Christian Konstmann Autzen, 10 Jul 2012 - 13:33

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Brede sogn kirkebogen for 1782 - 1835, opslag 118, nederste indførsel under nr. 21 om Hans Peter Petersen, Nørre Vollum.

Jeg ønsker meget gerne en tydning af teksten under NB'et nederst på siden tydet.

På forhånd tak.

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Thomas Kryhlmand

#1
Måske ikke så svært at læse - men sværere at forstå og forklare.

NB:Da ich die Gebuhrt dieses N. 21 angeführter Kindt erst an
dem Tage erfuhr als ich die Adwentsliste über Geb. Gest. pp der
weggeschikt hatte; so habe ich Diesen in der Liste d. Jahres ange-
führt den 27 Nov 1803.- L. (Lauterup)


Den gode pastor Lauterup var henimod slutningen af kirkeråret 1802 i færd med at indberette årets døbte og døde. Kirkeåret sluttede - jfr. Bauers Kalender - lørdag den 27, november. Det nye kirkeår indledtes følgelig søndag den 28. november 1802.

Hans Peters dåb hørte til i kirkeåret 1802, men da pastoren på det tidspunkt havde afsluttet regnskabet over døbte og døde i 1802 - og havde indberettet 'resultaterne' til sine foresatte - måtte dåben henføres til det efterfølgende kirkeår. Keine Hexerei - men det forvirrer begreberne, at pastoren skriver 27. november 1803 som dåbsdag.

Men det er heldigvis for os i nutiden mere end to hundrede år siden, man på den måde forsøgte at få statistik og virkelighed til at gå op i en højere enhed. Eller . . . ?

Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Christian Konstmann Autzen

Hej Thomas

Tusind tak for tydningen - og rigtigt, det synes at værre forvirrende.

Hans Peter Petersen - som jeg synes at få til at hedde Hans Peter Andersen på et senere tidspunkt i sit liv (eller endog i 1832 til Buck ved et enkeltstående tilfælde) - opkalder sine børn, født i Visby mølle og i Kringlum, Petersen.

Det lidt kringlede i hele denne sag er, at hans mor dør i barselssengen den 27. november 1802, og hvornår så præsten har fået den oplysning, kunne da være glimrende at kende.

Men præsten har jo nok været hurtig med sin indberetning - til givet stor glæde for biskoppen eller hvem som skulle have en sådan indberetning. Sådan er jo statistik også - for mange er jo afhængige af at få statistiske oplysninger så tidligt som muligt  ;)

- Men ellers glimrende at præsten rent faktisk har noteret også 27. november 1803, for det synes som om at det er den dato/år, som han senere bruger som sin fødselsdato, bl.a. ved folketællinger (med navnet Hans Peter Andersen).

Tak igen

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Thomas Kryhlmand

#3
Du tager fejl, Christian, moderen dør ikke i barselsseng ved Hans Peters fødsel. Hun dør først året efter den 27. november 1803 af  'Auszehrung' - tæring/tubekulose - se opslag 519 i samme kirkebog. Der angives Hans Peter også som 'einjährig' og ikke som 'neugeboren' e.l.

Forbistringen opstår nok på grund af sammenfald af datoen 27. november.

Han konfirmeres i 1817, se opslag 705 Hans Peter Nielsen, søn af afdøde landmand Peter Nielsen i Nørre Vollum, født 25. november 1802. Det kan kun være ham - men du får så tilføjet yderligere et efternavn til listen . . . .

Ved dåben hedder faderen Peter Nielsen Petersen.

Jeg kiggede efter hans konfirmation. Det kunne jo have været sjovt, såfremt han havde fået dispensation fra aldersbestemmelserne. Men alle mandlige konfirmander i Brede sogn er på den tid er nogle halvgamle fyre.

Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Christian Konstmann Autzen

Hej Thomas

Tusind tak for din opfølgning - og jeg undrede mig faktisk også lidt over sammenfaldet af datoerne og året, hvor moderen dør.

Jeg snakkede i går med en efterkommer - hvis han rent faktisk er det (min brors datters ægtefælles familie). Han oplyste, at han har en del gamle dokumenter fra familien i Kringlum, så jeg får givet afdækket, hvordan historien rent faktisk har været.

Familien i Kringlum (normalt under Ballum sogn), har benyttet kirken i Randerup i stedet for Ballum; nok fordi den ligger nærmere gården dér. Desværre nåede jeg ikke forrige weekend at komme på kirkegården i Randerup - for det kunne jo være dejligt, hvis Hans Peter Andersen's gravsten stadig var der.

Konfirmationen er meget vigtig, og den har jeg ikke selv fundet. Drengen er så under alle omstændigheder blevet i Brede sogn, i hvert fald til konfirmationsalderen. I 1832 er han (kaldt Hans Peder Buck) - hvis det er denne Hans Peter Petersen - i Ottersbøl i Mjolden sogn, hvor han står i afgangslisten (til Visby Mølle) sammen med hans senere kone.

Igen, tusind tak for din interesse

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Thomas Kryhlmand

Selv tak, Christian, interessant tråd at deltage i.

Skriver også dette indlæg for at rette året for Hans Peters konfirmation fra 1817 til 1819. Måske har du ikke opdaget den tastefejl fra min side.

1817 ville jo under alle omstændigheder have medført et krav om dispensation fra aldersbestemmelserne.

VH Ths.
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Christian Konstmann Autzen

Hej Thomas

Blot en (lidt kedelig) oplysning om, at din særdeles gode indsats viser sig at være uden nytte i denne sag.

Den pågældende nævnte Hans Peter Petersen viser sig at være den forkerte.

- Den rigtige person er Hans Peter Buch (Andersen), som bliver konfirmeret i 1820 i Mjolden kirke, endog med karakteren "Meget flittig". Under konfirmationsoplysningen noteres, at han er døbt den 10. september 1803 af pastor Koch i Døstrup.

Hans forældre er Ellen Pedersdatter og Anders Lauirtzen Buch fra Nørre Vollum.

Hvorfor han er døbt af præsten i Døstrup er ikke oplyst, men kan skyldes, at deres bopæl i Nørre Vollum ligger nærmere kirken i Døstrup end i Brede (Bredebro). Men hans fødsel og dåb fremgår hverken af kirkebogen i Døstrup eller i Brede; så præsten eller hans forældre har nok "glemt" dåben/at oplyse præsten i Brede om fødslen og dåben.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Sofie Petersen

Kære Konstmann og Kryhlmand!
Kunne det ikke tænkes, at barnet er døbt i Døstrup, fordi det var umuligt at komme over Brede å- både å og enge kunne jo sagtens være én stor vandflade en stor del af året.
For øvrigt må I godt sende en venlig tanke til den gode pastor Lautrup, som var nær ven af kniplingskræmmer Jens Wulff var meget glad for og som han savnede dybt, da Brede fik en mere moderne indstillet præst efter den gamles afgang.
Venlig hilsen, Sofie Petersen   
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Christian Konstmann Autzen

Hej Sofie

Tak for din venlige interesse. Det er da ikke udelukket, og september dette år kan jo have været et vådt efterår og givet de problemer, som du nævner. Familien i Kringlum har så åbenbart også benyttet Randerup kirke i stedet for deres egen sognekirke i Ballum; - og måske netop på grund af vandproblemer i området mellem Kringlum og Ballum. Familien i Ottersbøl havde også familiebånd til Forballum - Hans Badsker Andersen.

Jeg skal så nu igang med forældrene til Hans Peter Andersen Buch, og hvem ved - den kunne jo vise sig at gå tilbage til Troels Winther. Der er så også flere løse ender i familien i Kringlum.

Iøvrigt Sofie, så kan du da snakke slægt med Allan næste gang du træffer ham - hans anetavle er jo rigelig lang. Hans søsters viste 152 sider her senest jeg lavede en sådan; - iøvrigt i forbindelse med netop denne søgning i hendes ægtefælles familie.

De bedste hilsener

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Ups:

Nørre Vollum er åbenbart under Døstrup sogn - så mysteriet med Nørre Vollums beliggendehed er så fastslået, i hvert fald hvad den gård angår, som Anders Lauritzen Buch overtager efter sin hustrus første ægtefælle.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Otto Kjærgaard

Nogle ejendomme i Vollum hørte til Døstrup andre til Brede, jeg har ikke et klart billede af hvilke. Derfor kan det være vigtigt at kigge begge steder.