Hvad blev der af Jens Christian Jensen fra Esbjerg?

Startet af Pernille Amanda Kanto, 03 Jul 2012 - 21:37

Forrige emne - Næste emne

Pernille Amanda Kanto

Jeg har en tipoldefar, jeg har både fødsel, konfirmation og vielse på:

Jens Christian Jensen

Fødsel: Gimsing - Hjerm - Ringkøbing 1870-1876 opslag 4
Konfirmation: Gimsing - Hjerm - Ringkøbing 1883-1887 opslag 89
Vielse: Esbjerg - Skast - Ribe 1892-1898 opslag 82 med Jensine Christine Jensen

Desuden denne folketælling:
Ringkøbing, Hjerm, Gimsing, Gimsing, et Hus, 118 F1, FT-1880, C5593
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jens Peder Jensen   56   Gift   Husfader. Indsider. ernærer sig af Frugthandel. Nyder Fattigunderstøttelse      Gudum Sogn, Ringkjøbing Amt
Else Marie Christensen   50   Gift   hans Hustru      Gimsing Sogn, Ringkjøbing Amt
Kjerstine [Kirstine] Jensen   12   Ugift   deres Barn      Gimsing Sogn, Ringkjøbing Amt
Poul Christian Jensen   13   Ugift   deres Barn      Gimsing Sogn, Ringkjøbing Amt
Jens Christian Jensen   9   Ugift   deres Barn      Gimsing Sogn, Ringkjøbing Amt
Johan Dusenius Jensen   7   Ugift   deres Barn      Gimsing Sogn, Ringkjøbing Amt

Han fik datteren - min oldemor - Ragnhild i 1898:
Esbjerg - Skast - Ribe 1897-1901 opslag 15

De fik en datter efterfølgende i Århus 1900. Jeg har ikke fundet hendes fødsel, men Ragnhild har fået dåben confirmeret i Århus Domkirke MED både mor og far, så sikkert er det, at de begge flyttede dertil, og Jensine Christine Jensen gifter sig efterfølgende med Viktor Hansen. Allerede i 1902 får de datteren Viktoria, hvor Jensine står som fraskilt. Intet om, hvor faderen er taget hen.

Jeg har søgt ham på DDA både i Ribe, Ringkøbing og Århus amt uden held, heller ikke på FamilySearch.

Er der nogen, der har idéer om, hvor jeg finder oplysninger om ham?

Peter Kristiansen

Ang. konfirmationer:

Du skal altid tage oplysninger om forældre ved konfirmation med et gran salt... Oplysningerne er afskrevet efter konfirmandens dåbsattest, og bliver ikke altid opdateret ved indskrivningen af konfirmationen.
M.v.h. Peter Kristiansen

Pernille Amanda Kanto

Ok, tak for tippet, men nu er konfirmationen heldigvis heller ikke det, jeg går ud fra i denne sag. Det er mere det, at han er født i Gimsing, viet i Esbjerg og rejst til Århus, hvor han blev skilt.

Gitte Johansen

Ane Kirstine bliver født 27. december 1899.

Hun er i Århus Domsogn, 1897-1901,opslag 365 og
i Vor Frue, 1896-1899, opslag 328.


Hun bliver fremstillet i kirken samme dag som Ragnhild.


De er ikke på nogle af adresserne i 1901.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Hej Pernille

Hvis du kigger i Gimsing 1902-1020, er der 3 børn indført, bl. andet Victoria, opslag 15, 16 og 43.

Ud for Victoria står der, at Jensine modtager fattighjælp fra Gimsing.


Så enten har de boet der, inden de tager til Århus, eller også er Jens Chr. Jensen flyttet til sognet.

Det kan være, der er nogen, der kan give en bedre forklaring på dette.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Pernille Amanda Kanto

Jeg forstår ikke helt, hvad det betyder.

Altså, de var gift under de første to børns fødsler og dåb,
det var de ikke under Viktorias fødsel, da udlagt barnefader er Viktor Hansen, men hun bor så i Århus med ham, selvom det er registreret, at hun stadig modtager fattighjælp fra Gimsing sogn, hvor hun er født?

Gitte Johansen

Det er da ikke hende, der er født i Gimsing. Er det ikke ham?


Nu kan jeg ikke huske, hvornår de bliver skilt, men det må have noget at gøre med hendes 1. mand, at hun modtager fattighjælp fra denne kommune.

Men kan man ikke lægge spørgsmålet ind i f. eks. slægtsforskning metode og teknik?
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

#7
Nå, nu læser jeg lige i et af dine andre indlæg.

Var Victor også fra Gimsing?


Nej, det er han ikke. Han er fra Vejrum.



Og Jens Christian og Jensine bliver først skilt i 1904.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Pernille Amanda Kanto

Jeg leder stadig efter Jens' færdsel efter skilsmissen 1904 :(

Mogens Fabritius

Hej Pernille Kanto... Har du prøvet lægdsrullerne...? Jeg kan godt prøve at finde Jens Christian her i Aarhus, hvis han er her... Nu er "Jensen" jo ikke det nemmeste, kender du nogen stilling for ham, ud over "frugthandel"... Men det bliver ikke lige med det første...
Venlig hilsen Mogens Fabritius

Pernille Amanda Kanto

Jens Christian Jensen var kusk og arbejdsmand ifølge døtrenes dåb, det var vist faderen, der var frugthandler. Jeg har intet andet på ham desværre