Skifteprotokol LAV

Startet af Henrik Slott Hansen, 20 Jun 2012 - 10:08

Forrige emne - Næste emne

Henrik Slott Hansen

Hej,

jeg vil være meget taknemmelig, hvis der er en der kan finde skifteprotokollen for Stamhuset St. Restrup, Hornum, Aalborg på Landsarkivet i Viborg.
Det drejer sig om bog nummer 1, sandsynligvis mikrofilm nr. 10086.

Jeg søger oplysninger om skiftet efter:

Jens Sorensen Slott (p)04 Apr 1767  Sonderholm, Store Restrup, Hillerslev, Thisted  250 / 1761-1774 /
041812
 
Det må være en fejl med Sønderholm i Hillerslev, Herregården Store Restrup er i Hornum Aalborg.

Med venlig hilsen
Henrik Slott Hansen
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Hanne Bjørn

Det kune se ud til, at du henviser til en film. Denne film findes nok også på Rigsarkivet dog nok med et andet nummer. Der hedder de M-film, hvis man er heldig kan man finde nummeret på Daisy.
I Viborg er de på mikrokort.
hilsen
Hanne Bjørn
Horsens

Henrik Slott Hansen

#2
Jeg har søgt på Daisy - synes ikke der dukkede noget op - og synes IKKE det er let!!!
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Hanne Bjørn

Hej Henrik
Fredag var jeg lige inde og kigge på Rigsarkivet, da stadsarkivet havde lukket.
Jeg kiggede i nogle oversigter over film med godsarkiver. For St. Restrup kunne jeg ikke lige se en skifteprotokol svarende til de årstal, du skriver. Jeg fandt 1764 til1771 den er på filmene M53993 og M53994. De er ikke fysisk på Rigsarkivet men på nærmeste fjernarkiv, så de skal bestilles.
Og de vil nok helst have bestillingen på Daisy, så det er med at se om, de vil komme frem.
Hvis jeg vidste hvornår jeg kommer til Viborg igrn, kunne jeg godt tilbyde opslag, men det ved jeg ikke.
Til gengæld mangler jeg jo opslag på Stadsarkivet, hvor der desværre var lukket fredag.
hilsen
Hanne Bjørn
Horsens

Henrik Slott Hansen

Hej Hanne,
tak fordi du prøvede at kigge.
ddd.dda.dk under skifteprotokoller har jeg fundet:
Jens Sorensen Slott (p)04 Apr 1767  Sonderholm, Store Restrup, Hillerslev, Thisted  250 / 1761-1774 /
041812 


og på daisy var jeg heldig at finde det samme under Store Restrup Gods:
nr: 84,  1761-1774, så årstallene må være rigtige nok.

Jeg forsøger at bestille materialet til en læsesal i nærheden. Udlån har desværre lukket hele juli måned, så jeg må vente tålmodigt til efter sommerferien.

Henrik
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Hanne Bjørn

Det er nok rigtigt, at skifteprotokollen har disse årstal, det andet er noget skifteforretning, kan jeg se nu, hvor jeg søger på daisy. Så de film numre jeg fandt duer ikke. Det skal være nogle andre film, hvis de er filmet.
Orginalen fra Viborg lånes nok ikke ud.
hilsen
Hanne Bjørn

Hanne Bjørn

Jeg har nu fundet den side M-film står på.
http://www.sa.dk/content/dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=&b=&c=M-film&d=1&e=2012&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=13313176&henid=13313176&epid=13313176&faid=12&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=
Desværre er der ikke indholdfortegnelse. Men hvis de bestilles til Rigsarkivets egen læsesal, kan der jo ikke ske noget ved at bestille nogle stykker.
Da skifteprotokollen har et mindre nummer end dem, som jeg havde fundet, er M 53990 og frem til M 53992 nok et godt bud.
Hvis man vil finde M-film skal dette stå i øverste felt på Daisy. Når de så kommer frem, kan man se om det er arkivalier i Viborg eller et andet arkiv. Her valgte jeg så godsarkiver.
hilsen
Hanne