Hattemagermester Martinus Tønnesen fra Korsør 1824-1832

Startet af Ulla Neill, 15 Jun 2012 - 18:57

Forrige emne - Næste emne

Ulla Neill

Jeg kan ikke finde ud af, hvad der er sket med hattemagermester Martinus Tønnesen og hans kone Kirstine Vilhelmsen fra Korsør efter ca. 1832-37, og jeg ved for den sags skyld heller ikke, hvor de har været før 1824.

Dette er, hvad jeg ved:

24-2-1824 får de Carl Christian (AO KB Korsør Skt Povl, Sorø amt 1814-1825, opslag 47, nr. 1)
22-12-1825 får de Lovise Jensine Rasmine (AO KB Korsør Skt Povl, Sorø amt 1824-1834, opslag 65, nr. 18)
18-4-1828 får de Johannes Eduard (AO KB Korsør Skt Povl, Sorø amt 1824-1834, opslag 25, nr. 75)
9-4-1830 får de Dorthea Petroline Adolphine (AO KB Korsør Skt Povl, Sorø amt 1824-1834, opslag 86, nr. 2)
24-5-1832 får de Martinus Heinrich (AO KB Korsør Skt Povl, Sorø amt 1824-1834, opslag 4, nr. 46)

Martinus Hienrich ender på Fyn, hvor han er hos smedemester Petersens enke i Kerteminde. Her bliver han far til et barn sammen med en pige fra nabosognet Viby. De bliver gift to måneder efter barnets fødsel i 1859, flytter til Ullerslev og senere til Allerup, hvor både konen og barnet dør i 1872/73. Han bliver så gift igen, flytter senere til Ringe, og de bliver forældre til i alt 7 børn. Heinrich Martinus og konen dør begge i Ringe.
Så ham har jeg styr på.

I kirkebogen er jeg stødt på en anden hattemagermester i 1837, men fra 1824-1832 er jeg ikke stødt på andre end Martinus Tønnesen. Jeg ved ikke, om en by som Korsør kunne brødføde to hattemagermestre på den tid.
Er der nogen, der ved det?

Men hvor bliver resten af familien af?

Jeg har prøvet DDD. Jeg har søgt på "Martin% Tønnesen" og "Kirst_n% Vilhelmsen" i Sorø, Holbæk, Præstø, Odense og Svendborg amter - uden held.
Jeg har lavet en søgning kun på "Tønnesen", men har ikke fundet noget, som jeg umiddelbart kan forbinde med "min" Tønnesen.
Jeg har ledt i kirkebøgerne efter flere børn både før og efter uden at finde nogle (1814-24 og 1832-50ca)
Jeg har kigget efter deres vielse før 1824 i Korsør. Fandt intet.
Jeg har kigget i afgangsliter i Korsør uden at finde noget.
Jeg har kigget i tilgangslister i Korsør for at se, om han evt. er flyttet dertil efter 1814, men fandt intet.
Jeg har gennemgået kirkebøgerne for døde, men der er ingen af dem, der er døde i Korsør mellem 1832 og 1876.

Så nu føler jeg mig igen som Moses ved det Røde hav.

Er der nogen, som i deres leden efter egne aner er stødt på Martinus Tønnesen, Kirstine Vilhelmsen eller et af deres børn?

På forhånd tak!
Ulla Neill


Ole Dorch

#1
Her er familien i 1834:

Præstø, Tybjerg, Næstved Købstad, Nestved Kiøbstad, Skoemager Rækken No 136, 213, FT-1834, C6552
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Martinus Thønnesen 34  Gift  Hattemager  
Kirstine Wilhelmsdatter 33  Gift  hans Kone [Martinus Thønnesen]  
Caroline 12  Ugift  deres Datter [Martinus Thønnesen og Kirstine Wilhelmsdatter]  
Carl Wilhelm Thønnesen 10  Ugift  deres Søn [Martinus Thønnesen og Kirstine Wilhelmsdatter]  
Edvard Thønnesen 5  Ugift  deres Søn [Martinus Thønnesen og Kirstine Wilhelmsdatter]  
Henrich Thønnesen 2  Ugift  deres Søn [Martinus Thønnesen og Kirstine Wilhelmsdatter]  
Louvise Jensine 8  Ugift  deres Datter [Martinus Thønnesen og Kirstine Wilhelmsdatter]  
Dorthee 5  Ugift  deres Datter [Martinus Thønnesen og Kirstine Wilhelmsdatter]  
Johan Peter Nielsen 25  Ugift  Hattemagersvend [Martinus Thønnesen og Kirstine Wilhelmsdatter]  
Wilhelm Mathias Høier 21  Ugift  Lærling [Martinus Thønnesen og Kirstine Wilhelmsdatter]  

...og her i 1845 kan du se hvor han og konen er født:

Præstø, Tybjerg, Næstved Købstad, Nestved Kiøbstad, Møllegade, forhuset, 178, FT-1845, B8012
Marthinius Tønnesen 46  Gift  hattemager Kongsberg i Norge
Kirstine Wilhelmsen 44  Gift  hans kone Kirteminde [Kerteminde]
Lovise Tønnesen 20  Ugift  deres børn Korsøer
Dorthea Tønnesen 14  Ugift  deres børn Korsøer
Heinrik Tønnesen 13  Ugift  deres børn Korsøer
Waldemar Tønnesen 6  Ugift  deres børn Nestved
Wilhelmine Tønnesen 3  Ugift  deres børn Nestved
 
mvh.
Ole Fabricius Dorch

Anne Mortensen

Søgt på  m%% tøn%% i Præstø


praestoe, Tybjerg, Næstved Købstad, Nestved Kiøbstad, Møllegade, forhuset, 178, FT-1845, B8012

Marthinius Tønnesen 46  Gift  hattemager Kongsberg i Norge
Kirstine Wilhelmsen 44  Gift  hans kone Kirteminde [Kerteminde]
Lovise Tønnesen 20  Ugift  deres børn Korsøer
Dorthea Tønnesen 14  Ugift  deres børn Korsøer
Heinrik Tønnesen 13  Ugift  deres børn Korsøer
Waldemar Tønnesen 6  Ugift  deres børn Nestved
Wilhelmine Tønnesen 3  Ugift  deres børn Nestved
-------------------------

Blev slået næsten på målstregen  ;)
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Ulla Neill

Tak Ole (og til Anne, som nåede at poste et indlæg, mens jeg skrev dette).

Du er en af mine nye bedste venner. Dem har jeg flere af herinde. I er simpelthen dygtige! Hvorfor tænkte jeg ikke selv på at sætte et h ind i Thønnesen?

Tusind tak for hjælpen!

mvh Ulla Neill

Bente Aaris

Her er han i Kongsberg 1801:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f1801&gardpostnr=19683&personpostnr=305516&merk=305516#ovre

Martinus Nicolai Andreas <TONNESEN>   
  Sex: M 
--------------------------------------------------------------------------------   
Event(s):     
Christening: 01 Mar 1799  Place: Kongsberg, Buskerud, Norway
--------------------------------------------------------------------------------   
Parents:     
  Father: Tonnes CHRISTENSEN
--------------------------------------------------------------------------------   
Source Information:     
  Batch Number: C428593
  Source Dates: 1783 - 1816
  Film or Fiche Number: 123984
Collection Details: Kongsberg; Den Norske Kirke

Her står han i Kongsberg KB på højre side:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8574&idx_id=8574&uid=ny&idx_side=-31

Forældrenes vielse:

Tonnes CHRISTENSEN   
  Sex: <M>
--------------------------------------------------------------------------------   
Marriage:     
  Spouse: Malene HANSDR
Marriage: 21 Apr 1796  Place: Kongsberg, Buskerud, Norway
--------------------------------------------------------------------------------   
Source Information:     
  Batch Number: M428593
  Source Dates: 1783 - 1816
  Film or Fiche Number: 123984
  Collection Details: Kongsberg; Den Norske Kirke

I Kongsberg KB:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8574&idx_id=8574&uid=ny&idx_side=-355

Hvor der fremkommer moderen hedder Malene Hansdater Schierven og de havde fået Kgl. Bevilling til vielse i huset.

Malene blev konfirmeret 7.april 1771:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=kf06041766&gardpostnr=881&personpostnr=881&merk=881#ovre

Der skal være skifte efter hende 7.maj 1800:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=26&filnamn=sk06041705&gardpostnr=3696&personpostnr=24791&merk=24791#ovre

Hun blev begr. 15.juni 1799 40 år gml. i Kongsberg
(på højre side):

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8574&idx_id=8574&uid=ny&idx_side=-264

Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Ulla Neill

Kære Bente!

Det er ikke mindre end en guldgrube af information, du har fundet frem til mig her. Jeg kan slet ikke takke nok for din indsats.

Jeg var ellers selv lige blevet så stolt over, at jeg havde fundet hans dåb i Kongsberg, men det har jo taget mig "½ krig og en søndag" bare at finde ud af, hvordan det fungerer i Norges land, når man skal søge efter gamle slægtninge. Og jeg har slet ikke styr på det på samme måde, som jeg har i de danske kirkebøger.

Jeg må dog sige, at jeg er overvældet over kvaliteten af de skannede sider i Norge. Jeg ved ikke, om det er specielt for Kongsberg, eller det er klimaet eller en anden skanningsteknik, der gør forskellen, men supergode er de i hvert fald.

Men igen tusind tak for hjælpen!
mvh Ulla Neill

Ulla Neill

Jeg ved ikke hvorfor, men siden vil ikke lade mig redigere og tilføje dette PS, så nu skriver jeg et nyt


PS: Du kan vel ikke tilfældigvis læse, hvad der står om hendes begravelse? Jeg får selv dette ud af teksten, men er det rigtigt?
Tönes Christensen Sr. Hustru Malene Hans Schierven, gl. (gammel) 40 år. ?? lod hende i kiste Johan Ingebretsen Løsnæs ?? hjemmedøbt D. (datter) Karen Maria, gl. 5 døgn.

Jeg tolker det, som om hun bliver begravet sammen med en datter, som hun og Tönes har fået 5 dage før, men hvad har Johan med sagen at gøre?

mvh Ulla Neill

Ulla Neill

Nå, min ros angående kvaliteten af skanningerne gælder ikke skifteprotokollen.
Jeg kan kun læse den første linje (højre side nr. 13)
http://arkivverket.no/URN:sk_read/25386/762/?size=gigant&mode=0

Kan du læse, hvad der står?

mvh Ulla Neill

Bente Aaris


CitatPS: Du kan vel ikke tilfældigvis læse, hvad der står om hendes begravelse? Jeg får selv dette ud af teksten, men er det rigtigt?
Tönes Christensen Sr. Hustru Malene Hans Schierven, gl. (gammel) 40 år. ?? lod hende i kiste Johan Ingebretsen Løsnæs ?? hjemmedøbt D. (datter) Karen Maria, gl. 5 døgn.

Min tolkning:

Tönes Christensen hans Hustru Malene Hans dtr. Schierven gl. 40 aar med hende i kisten Johan Ingebretsen Lösnes hans hjemmedøbte D (=datter) Karen Maria, gl.5 døgn.

CitatJeg tolker det, som om hun bliver begravet sammen med en datter, som hun og Tönes har fået 5 dage før, men hvad har Johan med sagen at gøre

Det er Johan Ingebretsens lille datter som blev lagt med i kisten.

Hvis du ser på andre begravelser i kirkebogen vil du se at der ved nogen begravelser er op til flere lagt med i samme kiste - som regel små børn som skulle begraves uden de er i slægt med dem de bliver lagt sammen med - barnedødeligheden var stor - et sted har jeg læst at f.eks. i Bergen havde man ikke altid nok kister på lager og så kostede det.

CitatNå, min ros angående kvaliteten af skanningerne gælder ikke skifteprotokollen.
Jeg kan kun læse den første linje (højre side nr. 13)
Kan du læse, hvad der står?

Nej her må jeg desværre melde pas -
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Bente Aaris

Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Ulla Neill

Hej Bente!

Da jeg kom til at læse datoer igen, fandt jeg også ud af, at det ikke kunne passe sammen med Martinus' fødsel, at de skulle have haft en datter mere allerede ved hendes død.

Men det giver fuldstændig mening med den forklaring, du kommer med. For nogle år siden, hvor jeg læste om perioden omkring Charles Dickens, fandt jeg ud af, at i London i 1839 var halvdelen af alle begravelser et barn under 10 år. Dengang var folk meget fattigere end nu, så det ville kun være fornuftigt at udnytte kistepladsen. Jeg er bare ikke stødt på det før, men jeg er også helt ny slægtsforsker fra februar i år. Dvs. min bedstemor blev også lagt sammen med sin lille dødfødte datter i kisten i 1937, men det var jo samme familie.

Tak fordi du også har fundet Malenes fødsel. Du er simpelthen en perle.

mvh Ulla