Tekst og fotos i samme dokument

Startet af Jørgen Lehnemann Prenslev, 15 Jun 2012 - 09:20

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Lehnemann Prenslev

Tekst og fotos i samme dokument.

Jeg vil gerne lave nogle sider med små slægtshistorier inklusive fotos.
Har I forslag til hvordan jeg ren teknisk indsætter tekst og fotos i samme dokument?

Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann
medlem af slaegtogdata
Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev

Ove Steen Hansen

Hvilket dokument? Tænker du på en Word-fil eller hvad? Der er mange former for dokumenter!
Venlig hilsen
Ove Steen Hansen

Jørgen Lehnemann Prenslev

Jeg tænker på at have en tekst i word og dertil have fotos i jpg.
For derefter at sammensætte til et dokument.
Men jeg er ret usikker på forløbet derefter. Er det det mon det, som man kalder et pdf dokument?
Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev

Kenneth Knudsen

Hvis du arbejder i Word, er det ret ligetil. Placer markøren der, hvor du vil have billedet. Klik på Indsæt > Billede > Fra fil > Find billed-filen > OK.

Den konkrete metode varierer lidt mellem de forskellige versioner af Word, men opskriften er den samme: Et billede indsættes via menuen.

Og nej, Word-filer er ikke det samme som PDF. Når du er færdig, kan du gemme arbejdet som en PDF-fil, hvilket kan have nogle fordele.

vh Kenneth
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

Jørgen Lehnemann Prenslev

Tak for svarene.

Nu vil jeg gå i gang med at øve mig i sammensætning af tekst og fotos.

Tak.

Med venlig hilsen

Jørgen L.
Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev

Ove Steen Hansen

Jeg plejer at lave en tekstboks, hvor jeg sætter billedet ind i. Det er 100 gange lettere at placere billedet på siden på den måde. Du kan downloade det gratis program CutePDF fra internettet. Det sætter dig i stand til at printe dit worddokument som pdf-fil.
Venlig hilsen
Ove Steen Hansen

Anne Marie Holck

Citat fra: Ove Steen Hansen Dato 16 Jun 2012 - 09:51
Jeg plejer at lave en tekstboks, hvor jeg sætter billedet ind i. Det er 100 gange lettere at placere billedet på siden på den måde. Du kan downloade det gratis program CutePDF fra internettet. Det sætter dig i stand til at printe dit worddokument som pdf-fil.


Det er jeg ikke enig i. For mig at se, at det er unødvendigt ekstra led at lave tekstboksen. Og man kan uden problemer danne pdf-filer af Word-dokumenter uden den omvej. Jeg bruger selv den gratis PDF995.

Hvilken udgave af Word har du, Jørgen?

Ove Steen Hansen

Der er ikke tale om en omvej. Det kan være forfærdeligt svært at placere billeder i Word. En valgt placering kan ændre sig, så billedet fx flytter ned på næste side. Det er og har altid været en brist i Word. Jeg har ikke sagt, det er nødvendigt at anvende tekstboks for at danne en pdf-fil!

Om man anvender CutePDF eller PDF995 er et fedt. Hovedsagen er, at man kan finde gratis programmer, der kan udføre opgaven.
:)

Venlig hilsen
Ove Steen Hansen

Jørgen Lehnemann Prenslev


Tak for gode input.

Jeg har fundet PDF995 og vil nu prøve mig frem med den.

Jeg glæder mig til - forhåbentligt - at kunne lave et nogenlunde produkt.

Med venlig hilsen

Jørgen L.
Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev