Datteren er "faldet" væk i Græsted sogn

Startet af Jamie Jeanett Jaconelli, 09 Jun 2012 - 17:24

Forrige emne - Næste emne

Jamie Jeanett Jaconelli

Synes dette er lidt mystisk!

Har fundet Jeppe Jensen begravet: KB 1754-1827, opslag 129
Hustruen Nille: KB 1754-1827, opslag 132, nr. 1
Sønnen Jens er døbt: KB 1754-1827, opslag 50, nr. 12

Familien både i 1787:
Frederiksborg, Holbo, Græsted, Alme, 70, FT-1787, A1603
Jeppe Jensen 60 gift Husbonde Gårdmand
Nille Madsdatter 43 gift Madmoder
Jens Ipsen 15 ugift Barn
Kirstine Ipsdatter 7 ugift Barn
Jørgen Pedersen 32 ugift Tjenestekarl Geworbene soldat
Dorthe Nielsdatter 24 ugift Tjenestepige
Maren Ipsdatter 13 ugift Tjenestepige


og i 1801:
Frederiksborg, Holbo, Græsted, Alume, 14+15. Fam:, FT-1801, B3529
Jeppe Jensen 76 Gift Huusbond Bonde og Gaardbeboer
Nille Madsdatter 57 Gift hans Kone
Kirstine Ipsdatter 20 Ugift Deres Datter
Lars Hansen 25 Ugift Tieneste Karl
Carl Frederich 22 Ugift Tieneste Dræng
Peder Nielsen 31 Ugift - Dagleyer
---------------------------------------------
Jens Ipsen 29 Gift Huusbondens Søn Indsidder
Karen Hansdatter 27 Gift hans Kone
Hans Jensen 1 Ugift Deres Søn


Datteren gift: KB 1754-1827, opslag 156, nr. 3

Så synes det er lidt underligt at datteren Kirstine ikke er døbt i sognet. (har checket 3 gange i Græsted) Så tænker lidt, kan Græsted hænge lidt sammen med nogle omkring liggende sogne? Og i givet fald hvilke?

Eller er det bare præsten som roder rundt i det (KB 1754-1827, opslag 58, nr. 5) og har skrevet Olsen frem for Jensen?

Mari-Ann Herløv

Citat fra: Jamie Jeanett Jaconelli Dato 09 Jun 2012 - 17:24

Så synes det er lidt underligt at datteren Kirstine ikke er døbt i sognet. (har checket 3 gange i Græsted) Så tænker lidt, kan Græsted hænge lidt sammen med nogle omkring liggende sogne? Og i givet fald hvilke?

Eller er det bare præsten som roder rundt i det (KB 1754-1827, opslag 58, nr. 5) og har skrevet Olsen frem for Jensen?


Hej Jamie..

Ja det er da mystisk... Men Jeg tror altså ikke at, præsten har skrevet forkert efternavn.. Der findes en der hedder Jeppe Olsen i sognet.. Han "optræder" også i samme KB med andre børn på opslag 55 og 60.

Ang. dit spørgsmål om Græsted kan hænge sammen med et andet sogn... Ja, Græsted hang sammen med Mårum i årene 1754-1827. (Det er samme kirkebog i begge sogn).

Har du søgt i kirkebøgerne i de omkring ligende sogne?
Hvad med Kirstine´s konfirmation, har du fundet den (måske står der noget der)??
Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv

Jamie Jeanett Jaconelli

Har checket i Helsingør! Men ville have lidt mere struktur over søgningen, da jeg ingen idé har om hvilke sogne "som hænger sammen".

Virker bare underligt at familien har gennem mere end 20 år fast tilknytning til sognet og så er datteren ikke opført!

Min tanke har slet ikke være omkring konfirmationen, så det kan jeg da lige gøre!

Mange tak for din tid!  :)

Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jamie Jeanett Jaconelli

Hej Anne,

Tak skal du have. Men jeg har desværre ikke fundet hende i Holbo Herred. Hun kan i dette tilfælde, være døbt hvor som helst i Danmark. Så det vil være et rent held, hvis jeg støder på hende.

Græsted indeholder desværre ikke konfirmationer for hendes generation, så heller intet at hente der.

1000 tak til alle her for deres bidrag!  :)

Mari-Ann Herløv

Hej igen Jamie..

Jeg måtte lige ind og kigge på din sag endnu engang.. Kan godt se at du har lidt af et problem..

Men nu er jeg helt sikke på at den Jeppe Olesen fra Alume, som du har fundet ikke er "din" Jeppe Jensen (KB 1754-1827, opslag 58, nr. 5)..

Her kommer begrundelsen:
Jeppe Olesen fra Alume får i 1775 en datter, som døbes Kirsten (KB 1754-1827, opslag 54, nr. 19), men desværre dør denne pige i 1776, kun 27 uger gl. (KB 1754-1827, opslag 119).

I 1779 får samme Jeppe Olesen endnu en datter (KB 1754-1827, opslag 58, nr. 5).  Som du måske allerede ved var det meget brugt at, opkalde børn efter afdøde slægtninge. Derfor bliver denne datter også døbt Kirsten (dog er der i KB skrevet Kiersten).


Jeg vil lige korigere mig selv fra igår, hvor jeg skrev at Jeppe Olesen også optræder på opslag 55. Jeg havde i farten overset at, denne Jeppe kom fra Græsted og ikke Alume.


Din "Kirstine" kunne jo være blevet hjemmedøbt og aldrig være blevet ført i kirkebogen, men dette er jo blot gætterier..

Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv

Jamie Jeanett Jaconelli

Kunne heller ikke få faddere osv til at bare ligne lidt fra broderens dåb. Næh jeg må acceptere at hendes dåb forbliver ukendt. Den slags sker jo. Har set det før, men ikke i så ny en tid!  :)

Men 1000 tak for at du lige ville dobbl. checke. 4 øjne ser trods alt bedre end 2  ;)