Tyskland: Er Severin Kirstein herfra? ca. 1785-1792

Startet af Ulla Neill, 06 Jun 2012 - 21:36

Forrige emne - Næste emne

Ulla Neill

Severin Kirstein er far til min tip3-oldefar Niels Kirstein, som blev født i Stubberup sogn på Fyn i 1792. (AO KB Stubberup 1734-1808 opslag 53).

Han opholdt sig på Scheelenborg Gods, da Niels Kirstein blev født. Moderen var malkepige på Brockdorff, som var en avlsgård under Scheelenborg.

Brockdorff var blevet etableret i 1785 af en tysk adelsmand, som giftede sig med baronessen, så der fortsat kunne komme arvinger til godset. Der var ingen mandlige arvinger.

Jeg har haft fat i en bog, som omhandlede en anden Kirstein-familie i Danmark. Den var indvandret fra Tyskland, men det er altså ikke "min Kirstein".

Eftersom gården netop var etableret få år før af en tysk adelsmand, og der er andre med navnet Kirstein, der er indvandret i Danmark, er det min tanke, at Severin og Gynther Kirstein, som begge arbejdede på Scheelenborg, også kunne være fra Tyskland. Gynther ender som Skovfoged i Svendborg distrikt, men hvor bliver Severin af? Er han taget tilbage til Tyskland, hvis han da overhovedet er derfra?

Mit spørgsmål er nu: Hvem ved, hvordan man søger efter evt. slægtninge i Tyskland? Findes der også en side a la AO?

Jeg har ledt efter ham i Danmark (FT og KB) uden held, og jeg har også ledt efter ham under indvandrede, men den liste går ikke så langt tilbage. Jeg har ligeledes kigget under folk, der har fået dansk statsborgerskab, men heller ikke der kan jeg finde ham.

Er der nogen, der har andre forslag til, hvor jeg kan lede?

Ellers er jeg altså parat til at søge i Tyskland.

mvh Ulla Neill

Hans Poulsen



Hej Ulla

Desværre svarer jeg ikke på det, du spørger om - og du argumenterer ellers godt i dit indlæg.

Et lille skridt ad gangen fører muligvis til det svar, du leder efter.

Det her må næsten være Niels' mor, som så åbenbart var ca. 37 år gammel, da hun nedkom med Niels:


Samtlige personer i husstanden

Odense, Bjerge, Stubberup, Herre Gaarden Brochdorph, et markhuus, 4, FT-1787, B3164

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Rasmus Mogensen 45  Gift mand huusmand og markvogter 
Anne Olsdatter 52  Gift kone   
Karen Rasmusdatter 13  Ugift deres barn   
Anne Nielsdatter 32  Ugift tjenestepige      
--------------------------------------------------------------------------------

Jeg har prøvet at lede på DDD efter en ca. 46-årig Anne Nielsdatter med en en ca. 9-årig søn, Niels, i ft. 1801, men forgæves.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ulla Neill

#2
Hej Hans!
Tusind tak for indsatsen!
Jeg læser hendes navn i kirkebogen i forbindelse med Niels Kirsteins fødsel som "Stine Nielsdatter". S'et ligner det, der er i begyndelsen af "Severin". Hvis du kigger under nummer 8 (9 linjer længere nede) på samme side, står der Lars Andersen, og det A er anderledes. Det er A'et i April lige overover i øvrigt også. Er det mig, der er forkert på den?
mvh Ulla

Hans Poulsen



Hej Ulla

Du har ret: Der står Stine.

Din metode med at se lidt rundt på siden og nabosiderne benytter jeg også tit.

Opslag 45 nr. 10 Anne
Opslag 46 nr. 11 Anne
Opslag 47 nr. 3 Anne [Rasmus' mor]
Opslag 53 nr. 7 Stine
Opslag 57 nr. 17 Anne
Opslag 57 nr. 18 Stine

Jeg ville gerne have fundet Stine Nielsdatter ved ft. 1787 og ft. 1801, men i øjeblikket kan jeg ikke komme ind på DDD-folketællinger.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ulla Neill

Er der stadig ingen, der har en idé til, hvordan jeg kan lede efter Severin Kirstein i Tyskland?

Jeg har kun hans navn, og at han arbejdede som fårehyrde på Scheelenborg gods, da han havde været i høet med malkepige Stine Nielsdatter, og de senere fik min tip3-oldefar Niels Kirstein.

Er der nogen, der ved, hvad tyskerne har af online-tjenester a la AO og DDD? Eller lignende?

Inger Buchard

Er der nogen, der ved, hvad tyskerne har af online-tjenester a la AO og DDD? Eller lignende?
Se dig omkring på www.genealogienetz.de

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Ulla Neill

Pyha, her har jeg godt nok fået "kam til mit hår" som nybegynderslægtsforsker. Det er en ordentlig mundfuld, men ved at læse deres Anfängertips har jeg fået en anelse om, at jeg skal vide noget mere om ham, inden jeg kan komme ret langt.

Men tusind tak for linket. Der er virkelig mange muligheder.

mvh Ulla Neill

Peter Kristiansen

Er der nogen, der ved, hvad tyskerne har af online-tjenester a la AO og DDD? Eller lignende?

Den tyske personregisterlovgivning er strammere end den danske, så der findes ikke kirkebøger online. Desuden findes kirkebøgerne ikke samlet til centrale landesarchiver, men findes i særlige kirkebogskontorer.
M.v.h. Peter Kristiansen

Ulla Neill

Mange tak til Peter!
Det var også ca. den fornemmelse, jeg havde, da jeg havde stavet mig igennem de tyske Anfängertips. Min datter tog desværre sin røde tyskordbog med sig, da hun flyttede hjemmefra, så noget af min forståelse var på "halv-kvalificeret gætteniveau".

Jeg fik i hvert fald ud af det, at hvis man ikke vidste, hvilken Ort (er det ikke by) vedkommende kommer fra, ville det blive mere end svært. Desuden trænger jeg til en repetition af mit tyske. Det er stort set ikke brugt, siden jeg tog tysk på HF.

Derfor lader jeg nok Severin Kirstein ligge lidt i denne omgang. Jeg har stadig mange løse ender i den danske del af slægten, så jeg har nok at lave, og jeg tror, at den erfaring jeg får der, kan ruste mig lidt bedre til at tage fat i "den gode Severin Kirstein" på et senere tidspunkt.

Og til Hans:
Igen mange tak for indsatsen! Når man skal tyde de "hieroglyffer", som nogle af præsterne brugte, er man nødt til at se sig omkring og kigge på andre ord med de samme bogstaver.

Jeg oplever det som meget forskelligt, hvordan det er at læse de gamle bogstaver. I Hygum sogn, Vandfuld, Ringkøbing amt 1758-1810 har den første præst den mest nydelig skrift - flotte lige linjer, hvert bogstav formet for sig, store tydelige bogstaver, skriver ensartet fra gang til gang. Kort sagt lige til at gå til. Det er kun kvaliteten af skanningen, der enkelte steder kan være en prøvelse. 

I Sakskøbing i slutningen af 1700-tallet er det lige det modsatte - gnidrer bogstaverne ind i hinanden, nogle store andre meget små, nogle gange virker det, som om der bliver rystet på hånden, og skriften er forskellig fra gang til gang. Kort sagt en prøvelse uden lige.

Men ja, metoden med at kigge sig lidt omkring på andre ord og sider er en god hjælp.

Det siger sig selv, at hvis du finder Stine Nielsdatter, hører jeg meget gerne om det. Jeg har ikke selv haft held af det endnu.

mvh Ulla