Vilken typ av soldatarkiv är detta?

Startet af Bengt B, 03 Jun 2012 - 21:17

Forrige emne - Næste emne

Bengt B

Hej alla,
Jag har fått ett mail från någon okänd som skickat mig en bild på en sida ur en bok enligt bilden nedan.
Min fråga, vilken typ av bok är det, vad heter den och i vilket arkiv har jag störst chans att hitta den?

Den intressanta personen för mig är Christian Peter Boysen, som står längst ned på sidan,



Eva Morfiadakis

Eva M

Eva Morfiadakis


Jag tycker att det står Hadersleben på något ställe i bilden. Tittade i Historisk Arkiv för Haderslev kommune. Fann detta i databasen - stupade under första världskriget.

ID: 22
Efternavn: Boysen 
Fornavne: Christian 
Erhverv: Landmand 
Bopæl: Store Klingbjerg 5 
Doedsdato: 03.27.1918
Kilde: A 3043: Materiale fra 1918 

Jag vet ju inte om det är rätt person eller bara en namne.

Eva M
Eva M

Bengt B

Tack igen Eva, men det är inte rätt person  :D

Jag har info om honom sedan tidigare, bara inte utdrag från några soldatrullor.
"Min" Christian föddes 29 Nov 1898
AO, Kirkebøger Bevtoft, Nørre Rangstrup, Haderslev, 1880-1926, opslag40, nr14.

Källinformation:
Ancestry.com. Bayern, Tyskland, tjänstgöringslistor för personal under det första världskriget, 1914-1918 [webbaserad databas]. Provo, UT, USA: Ancestry.com Operations, Inc., 2010.
Originaldata: Kriegsstammrollen, 1914-1918. Bayerisches Hauptstaatsarchiv. Abteilung IV Kriegsarchiv, München.

Eva Morfiadakis


Kan du inte fråga personen som skickade dig bilden var den är hämtad från?

Eva M
Eva M

Bengt B

Bilden är hämtad här:

Källinformation:
Ancestry.com. Bayern, Tyskland, tjänstgöringslistor för personal under det första världskriget, 1914-1918 [webbaserad databas]. Provo, UT, USA: Ancestry.com Operations, Inc., 2010.
Originaldata: Kriegsstammrollen, 1914-1918. Bayerisches Hauptstaatsarchiv. Abteilung IV Kriegsarchiv, München.

Eva Morfiadakis

Tydligen är det Kriegsarchiv i München som har rullan.

Eva M
Eva M