Hvordan finder jeg en ane fra 1700-tallet, født Jernved Sogn?

Startet af Helle Rau Hartmann, 01 Jun 2012 - 17:11

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

Jeg har en ane, Juliane (Maria) Noach / Noachs / Noachsdatter, som muligvis er født omkring 1767 i Jernved Sogn, Gørding Herred, Ribe Amt.

Men på arkivalieronline kan jeg kun finde kirkebøger fra tidligst 1815 i Jernved Sogn.

Er det så slet ikke muligt at opspore hende og hendes forældre?
Er der noget man kan gøre?

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Gitte Johansen

Oversigt over slægts- og lokalhistoriske arbejder
Af Magne Juhl

Bøger:

Personer fra Jernved Sogn. Trykt i 6 bind i 20 eksemplarer. Afleveret til en række arkiver og biblioteker i 2004.
Omtalt i bl.a. Vardesyssel Aarbog 2005 side 41-42.

En smuglersag ved Kongeåen ved Jernved og Hjortlund 1771. Bog i 7 eksemplarer, 2009. Et eksemplar afleveret på henholdsvis landsarkivet i Viborg og sognearkivet i Jernved samt stadsarkivet i Esbjerg. Senere på arkiverne i Vilslev og Ribe samt til Esben Graugaard på museet i Holstebro.

Jeg ved ikke, hvad der er i bøgerne, men det var da en forsøg værd.

Kirkebøgerne før 1815 er brændte, har jeg læst.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Helle Rau Hartmann

Ok, tusind tak for hjælpen.
:-)

Jeg må se om det giver noget.

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Skulle der mon være nogen her på DIS, der har det alfabetiske person-index der hører til Magne Juhls værk, Personer i Jernved Sogn, Gørding Herred?

Hvis nu fx her ikke står nogen personer af navnet Noach/Noack eller Noachs/Noacks / Noachsdatter eller lignende, så kan det jo ikke betale sig for mig at skaffe de digre værk.

/Helle Hartmann Nielsen
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Gitte Johansen

Hej Helle

Jeg har for et par dage siden bestilt dem alle på biblioteket, men jeg ved ikke, hvornår jeg har dem.


Men hvis du kan vente, vil jeg gerne kigge efter Juliane.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Helle Rau Hartmann

Det ville da være helt fantastisk hvis du vil gøre det for mig. :-)
Og ja jeg kan sagtens vente.

/Helle
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Gitte Johansen

Hej Helle.


Jeg finder desværre ikke noget om nogen, der hedder Noach eller lignende.

Har du lidt flere oplysninger?
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Helle Rau Hartmann

#7
Hej Gitte, tusind tak for at du gider.

Her er lidt flere oplysninger:

Jeg har problemer med at finde min ane, som hedder enten (Juliane) Marie Noachsdatter eller bare (Juliane) Marie Noach(s). Dvs. Jeg har problemer med at finde hendes fødsel/dåb og hendes forældre.

Hun burde være født ca. 1767, og jeg har et sted på nettet set en notits om, at hun skulle være født i Jernved Sogn, Gørding Herred.
Desværre var linket, som førte til flere oplysninger, dødt, så jeg ved ikke hvorfra vedkommende har dette.

Det jeg ved, er, at hun blev gift med musketér Niels Andersen i Fredericia Michaelis:

kb Fredericia Michaelis Sogn, 1764-1815, opslag 639:
1788: d. 12te Aug: blev Mousqt: Niels Andersen af det 4de Comp: og Marie Noachsdatter cop. af H. P. Hasse.

Her er hun i en folketælling:

Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Fredericia Købstad, Princesindegade [Prinsessegade] 248, 245, FT-1801, C0096
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Niels Andersen   35    Gift   Hosbonde   Musqueteer   
Maria   37    Gift   Hans kone       
Andreas   13    Ugift   Deres søn       
Margaretha   11    Ugift   Deres datter       
Catharina   7    Ugift   Do [deres datter]       
Karn Maria   2    Ugift   Do [datter]       
Adzer   1    Ugift   Deres søn

Jeg stammer fra datteren Karen Maria Nielsdatter (der er 2 af dem, den første døde).
Da Karen Maria bliver viet, nævnes hendes mor som Juliane Maria Noachsdatter.
Her står, at Karen Marie er datter af Niels Andersen og Juliane Maria Noachsdatter i Fridericia.
Brudgommen (Niels Thomsen), som er enkemand, er 41 år, og bruden er enke efter Niels Hansen (død i 1837), er 42 år.

Jeg stammer fra første ægteskab med Niels Hansen, som er fra Thirslund ved Brørup. Og han er ikke meget mindre problematisk at finde ud af. Det samme kan desværre siges om musketéren Niels Andersen.

Da Karen Maria Nielsdatter bliver døbt, står der følgende:

Fredericia Trinitatis, døbt den 24. januar 1799:
Musqt: Niels Andersen og Maria Noachs Datter en Datter ? Karen Maria, baaren af Maria Catrine Sørensdatter.
Fadderne: Anne Catrine Pittak, Musqt: Peder Eykner, ? Johan Böhn, ditto Christian Wernek.

---

Jeg har en stærk formodning om, at min (Juliane) Marie Noachsdatter har rødder i det nordslesvigske. Dér finder jeg nemlig en del samtidige Noachs-navne.

Der er også en navnesøster i København, i fængsel, men det kan ikke være hende, idet min Noachsdatter jo samtidig er i Fredericia, hvor hun er gift og føder alle sine børn.

---

(Juliane) Marie Noachs(datter) kaldes kun et enkelt sted for Juliane Maria, men da datteren Karen Marie Nielsdatter vælger at kalde en datter Juliane Maria også, antager jeg at moderen faktisk hed Juliane Maria Noachs(datter). Ved nogle af barnefødslerne kaldes hun bare Marie Noachs.

Her er en folketælling med datteren Karen Marie Nielsdatter og her ses barnebarnet, som nok er opkaldt efter sin mormor:

Haderslev, Gram, Jels, Dorf Jels, Kathengebäude, 34, FT-1835, D2914
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Niels Hansen   53    Verheir.       Taglöhner   
Karen Hansen   36    Verheir.   
   dessen Ehefrau   
Juliane Maria Hansen   15    Unverheir.       ihr Kind   
Kiesten Hansen   13    Unverheir.       ihr Kind   
Hans Nielsen   10    Unverheir.       ihr Kind   
Andreas Nielsen   8    Unverheir.       ihr Kind   
Niels Nielsen   4    Unverheir.       ihr Kind   
Anna Nielsen   1    Unverheir.       ihr Kind

(PS, alle kilderne er grundigt tjekket og dobbelttjekket af flere andre slægtsforskere)
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

PPS: Jeg har også en anden ane, tæt i familie med Juliane Marie Noachsdatter, som jeg heller ikke kan finde, og som også meget vel kan vær født i Jernved Sogn.

Han hedder Anthon eller Anthoni(us?) Sørensen, og bør være født omkring 1768. Om han er med eller uden H, ved jeg ikke. De fleste af hans børn kaldes Anthonnesdatter/Anthonsen, men nogle Antonsen. Nogle steder kaldes de bare Anthoni (som efternavn).

Min forsvundne ane kaldte sig selv for Anton Sørensen i kirkebøgerne. Jeg har fundet hans signatur i kirkebogen for Malt Sogn, hvor han blev gift i 1806 med Kirsten Pedersdatter.

Jeg stammer fra deres datter, Gunner Anthonnesdatter, født i Malt Sogn 1816.

Jeg ved om Anton Sørensen, at han døde i Malt Sogn i 1829, naturligvis før den næste folketælling :-(

Han tjente i Ødis Sogn ved sin vielse i 1806.

Han var husmand i Jelshøj Huse i Malt Sogn (lige ved Kongeåen), og han var ved sin død også betlerfoged i Malt Sogn. Trods alle disse oplysninger finder jeg intet om hans fødsel/dåb og forældre.

Derfor spøger tanken om Jernved sogn igen - især fordi flere i slægten på disse grene kommer derfra.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle