Hvor dør Hans Sophus Wilhelm Henriksen i 1879 KHB

Startet af Bente Ougtvig Dyrstad, 25 Maj 2012 - 11:00

Forrige emne - Næste emne

Bente Ougtvig Dyrstad

Hejsa

Ovenstående har jeg ikke kunne finde død nogen steder.

han er født 23 maj 1848 og er sejlmager

det er lykkedes mig at finde et skifte under København indtil 1919

1879-1879 opsl 93

der står marts måned. ( Det kunne da give et udgangspunkt omkring årstallet)

hans hustru Caroline Emilie Kehr bliver viet 9 april 1879 i SCT Johannes kirke til ungkarl

Erik Johan Riisbrigh Wrisberg

jeg har kigget under

Garnison, Holmen, Sct Johannes, Alm hospital og kommunehosp.

jeg har også kigget i Hillerød da vielsen foregår der i 1874 og en datter født der i 1875

Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Anne Mortensen

det er lykkedes mig at finde et skifte under København indtil 1919

1879-1879 opsl 93


Hvis man gerne vil se dette skifte - hvordan når man frem til det ?

Ifølge vielsen (husk opslagstal) bor enken i Ryesgade der vel hører til St. Paul eller Trinitatis.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Bente Ougtvig Dyrstad

Hej Anne


der er et skifte, men jeg kan ikke se det. der står et tal.

men det kunne give en rettesnor hvornår Henriksen hvor.

har ikke kigget under Trinitatis
Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Jens-Christian Emborg

Hej Bente

Det undre mig, hvis Hans Sofus Wilhelm Henriksen er død i marts 1879 og enken så er blevet gift få uger efter, den 9. april 1879, ligesom Caroline Emilie får et barn igen, den 27. sep. 1879, Gentofte sogn, opslag 62. Det er mindre end et halvt år efter vielsen.

Ser vi på Caroline Emilies børn, får hun en datter (Mary Emilie) den 25. marts 1878 i Sankt Johannes sogn, her står Caroline både som enke og ugift, bor i Ryesgade 49B, 2.sal, men opholdt sig på 10 md. dagen i Strandgade på Christianshavn, opslag 304, der er ingen far til barnet der heller ikke står med navn eller oplysninger om dåb. Dette kunne jo tyde på at han allerede var død, eller at de var gået/rejst fra hinanden, før denne datters fødsel, som han måske slet ikke er far til.

Så måske er det skifte der er på ham i marts 1879, blot en afslutning på ham, for at Caroline kunne komme ud af ægteskabet og gifte sig igen med Wrisberg.
Da jeg for 2 år siden fandt deres vielse til dig, var du inde på at Hans måske var rejst ud for at finde guld. Det kan du vel ikke afvise.
Det kunne være interessant at læse det skifte du har fundet på ham, så du må jo nok på Rigsarkivet og se i de Københavnske skifteprotokoller, du ved jo nu hvor det står skrevet.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Bente Ougtvig Dyrstad

Hej Jens-Chr


Tak for svar, mit bud er også at der er oprettet et skifte så hun kunne indgå nyt ægteskab.

Men kan han være død på søen, han var sejlmager?

mangler nemlig også en bror til ham der forsvinder næsten samtidig.

Jens Christian Conrad Henriksen

født 16 april 1843

der har jeg fundet hans hustru død i 1921, desværre står der intet om hvornår hun blev enke.

Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Jens-Christian Emborg

Hej Bente

Du skriver: "desværre står der intet om hvornår hun blev enke"

Hans bror, Jens Christian Conrad Henriksen, efterlader vel denne hustru:

København, København (Staden), Turesensgade (Lige numre), Kjøbenhavn Nørrevold Kvarter, Turesensgade 22,Matr.349 Forhuus Kjælder tilvenstre, 2, FT-1885, C9659
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Thora Petrea Hendrichsen 34 Enke Huusmoder Cigarhandlerske Kjøbenhavn
Carl Hansen under 1 Aar Ugift Barn Kjøbenhavn

Barnet "Carl Hansen", er som jeg ser det, et plejebarn der er født den 24-04-1884 og døbt i Sankt Johannes sogn, KB 1882-1886, opslag 203. Han er døbt Karl Kristian Nielsen og der står ved dåben at han er " i pleje i Thuresensgade 34 kj hos fru Henriksen".

Jeg finder Thora Petrea Henriksen og plejebarnet i Politiets registerblade:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1368083&searchname=polit_simple
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1650225&searchname=polit_simple

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2113707&searchname=polit_simple

Som du vil se bor Thora Petrea Henriksen og plejebarnet i 1901 i Baggesensgade 21.
Jeg finder dem begge i FT-1901 i nr 21 baghuset 1.sal, opslag 34, (Thora Retrea er fejlagtig opgivet som Dora Petrea).
Ved Thora Petrea er der opgivet, at hun er enke og blev det i 1883.

Jeg finder også i skifter under København indtil 1919, 1883-1883 opsl 96, en Henriksen, Jens Christian Conrad, Arbdmd. død i marts 1883. Dette skifte har også en henvisning til en skifteprotokol der ikke ligger på nettet.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Bente Ougtvig Dyrstad

Hejsa

det der har forvirret mig er at barnet hedder Hansen og ved dåben Nielsen.

og at 2 brødre står opført i skifteprotokoller og bare er forsvundet.

Desværre ligger Rigsarkivet ikke lige om hjørnet og der er langt at gå.

jeg tror ikke jeg kommer det nærmere lige nu, så jeg takker for al hjælp.

jeg finder nok noget mere der er ligeså spændende.

Venlig Hilsen**Bente Ougtvig