Win media center vil åbne AO filer

Startet af Kaare Grodal, 22 Maj 2012 - 16:57

Forrige emne - Næste emne

Kaare Grodal

Hej

Er der en venlig sjæl, som kan forklare en bonde, hvordan jeg får Windows Media Center til at holde sig fra AO hent opslag?

Efter jeg har opdateret til Win7 starter Media Centeret når jeg vil hente en kirkebog, og så sker der absulut ikke mere, end jeg bliver sur :-[

Jeg har den rigtige Java installeret, men hvordan får jeg den knyttet til kirkebøgerne i stedet for Media Centeret?
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Leif Sommerdal

Hej Kaare

Prøv om du ikke kan finde inspiration io dette emne: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,23330.msg123573.html#msg123573

De bedste bondehilsner
Leif
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Kaare Grodal

Hej Leif

Ved at installere Crome og følge Hennings instruktion til omkring 12-13 fik jeg Java til at åbne kirkebøger, men selv om jeg bad den til at overføre indstillingen til AOV, for det spurgte den om, virker AOV stadig ikke, lige som IE heller ikke gør.

I Denne Computer kan jeg ikke finde Værktøjer-Mappeindstillinger.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Leif Sommerdal

Hej Kaare

Fra "Start" burde du kunne vælge "Standardprogrammer" - ellers kan du vælge det via Kontrolpanel -> Alle elementer i Kontrolpanel -> Standardprogrammer.

Her kan du vælge "Knyt en filtype eller protokol til et program".
Når du har gjort det kan du bladre ned til .aspx hvor Aktuel standard bør være
"Java(TM) Web Start Launcher"

Hvis det ikke er standard kan du trykke på Rediger program...
og enten vælge Java(TM) Web Start Launcher
eller følge Hennings forklaring fra punk 19-30

Hvis det ikke virker må du endelig vende tilbage, så hjælper jeg dig gerne evt via Team Viewer
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Kaare Grodal

Hej Leif

Så fandt jeg mappen "angiv tilknytning" i Standartprogrammer. Der var .aspx allerede tilknyttet "Java(TM) Web Start Launcher". Programmet .asp oven over i listen blev for en sikkerheds skyld også knyttet til "Java(TM) Web Start Launcher", med det er kun i Crome jeg kan hente kirkebøger

Kan et af problemerne være, at jeg kan finde "Java(TM) Web Start Launcher" 2 steder på C drevet i Stifinder ? I "Java/jre7/bin", og "Oracle/Java FX 2.1Runtime/bin".
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Kaare Grodal

Hej igen

Jeg har senere på morgenen fundet ud af, at hvis jeg henter hele kirkebogen gennem AOV "Downlaod alle opslag", viker det upåklageligt, så jeg fik hentet flere kirkebøger før lukketid. :D

Men stadig, hvordan kommer jeg af med Media Centeret, som jeg ikke har fantasi til tro, jeg får andet end bøvl med?
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Kenneth Knudsen

Hej Kaare

Citat fra: Kaare Grodal Dato 23 Maj 2012 - 09:36
Men stadig, hvordan kommer jeg af med Media Centeret, som jeg ikke har fantasi til tro, jeg får andet end bøvl med?

Jeg er ikke sikker på, at du kan afinstallere Windows Media Center. Jeg kan i hvert fald ikke umiddelbart gøre det via Kontrolpanel > Programmer > Programmer og funktioner, som vil være det sædvanlige sted at gøre det.

I stedet kan du evt. gå ind i Kontrolpanel > Standardprogrammer > Angiv dine standardprogrammer > marker Windows Media Center > Vælg standardindstillinger for dette program. Her får du en liste over de filtyper, som WMC er standardprogram for og kan måske indikere, hvorfor WMC åbner, når du henter AO-opslag. Jeg har tre filtyper associeret med WMC: .dvr, .dvr-ms og .wtv.

vh Kenneth
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

Kaare Grodal

Hej Kenneth

Citat fra: Kenneth Knudsen Dato 23 Maj 2012 - 15:30

Jeg er ikke sikker på, at du kan afinstallere Windows Media Center. Jeg kan i hvert fald ikke umiddelbart gøre det via Kontrolpanel > Programmer > Programmer og funktioner, som vil være det sædvanlige sted at gøre det.

I stedet kan du evt. gå ind i Kontrolpanel > Standardprogrammer > Angiv dine standardprogrammer > marker Windows Media Center > Vælg standardindstillinger for dette program. Her får du en liste over de filtyper, som WMC er standardprogram for og kan måske indikere, hvorfor WMC åbner, når du henter AO-opslag. Jeg har tre filtyper associeret med WMC: .dvr, .dvr-ms og .wtv.

vh Kenneth
.

Jeg har kun de samme filer tilknyttet der.

Men når jeg nu vil åbne en kirkebog kommer en box nederst i billedet med teksten, "vil du åbne Vielmagle.jnlp(xKB) fra www.sa.dk?" Så er der valgmulighederne Åbn - gem, med rullegardinet "gem, gem som og åbn og gem" samt annuler.

Ved at bruge "gem som" kan jeg finde en liste "Vis hentede filer WIE" Der kan jeg få lov til at vælge Åbn med, og så kommer der en liste nu med 3 "Anbefalede programmer" Java(TM)platform SE benay, Java (TM) Web Start Launcher og WMC, men jeg kan ikke få lov til at sætte flueben ved "brug altid det valgte program til at åbne denne type fil"

Kirkebogen åbner normalt, hvis jeg markerer Web Start, men der må være noget helt galt i opsætningen af IE, når jeg ikke kan få lov til at vælge det rigtige program permanent.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Kaare Grodal

Hej

Så lykkedes det at få "Java(TM) Web Start Launcher" til at åbne AO både i MS IE og "AOV hent opslag" ;D

Fra Kontrolpanel gik jeg i Standartprogrammer til "Angiv tilknytning" og der markerede jeg .jnlp trykkede rediger og markerede "Java(TM) Web Start Launcher"

Så virkede "skidtet" ;D
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Leif Sommerdal

Hej Kaare

Det var kanongodt set.
Du er jo en af java guruerne nu.

Tillykke med at det virker nu
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Kaja Voldbæk

Hej igen - med AO-sagaen: Jeg fulgte dine anvisninger, Kaare, og ikke en pind sker. Jeg kan komme så langt som til de forskellige kirkebøger, men kan ikke åbne nogle af dem.
Jeg er ved at give op! Fandt ud af havd de forskellige danske navne betyder - og kan følge instruktioneerne,okay - men er altså "stuck" - hvad nu!!!!Hilsen, Kaja
Jeg er temmelig frustreret!!!!!!!

Leif Sommerdal

Kaja

Bruger du den gamle AO eller den nye.

.jnpl bruges kun i den nye
I den gamle version skal du markere .aspx
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Kaare Grodal

Hej Kaja

Jeg tror du skal glemme alt om gammel eller ny AO, for det eneste der til dato er lavet om er udseende, det er begge steder .jnlp der skal tilknyttes Java, og mig bekendt var den nye AO ikke tilgængelig, da jeg først havde problemet.

1) I Kontrolpanel trykker jeg på Programmer, neders til venstre.

2) I det nye vindue trykker jeg på Standardprogrammer nr 2 fra oven

3) Nyt vindue, trykker på Knyt filtype eller protokol til et program  nr. 2 fra oven

4) Nyt vindue, hvor PC tænker sig lidt om inden alle filtyperne kommer. Der ruller jeg ned til jeg finder .jnlp den markerer jeg og trykker på Rediger program  over rullegardinet til højre.

5) Hvis "Java(TM) Web Start Launscher" ikke findes blandt de viste programmer trykker jeg på Gennemse nederst til højre lige over knapperne OK eller annuler.

Java(TM) Web Start Launscher finder jeg i Progremmer/Java/jre7/bin og filen hedder javaws.exe

Den filmarkeres  og der trykket åben nederst, så skulle Java(TM) Web Start Launscher  gerne dukke op i vinduet 5) Den markeres, og der skal være flueben ved Brug altid det valgte program....  til højre for Gennemse

Så skulle det gerne virke

Hvis din Java er ældre end 7, er det nok det jrex du skal finde, hvor x står for din version af Java
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Leif Sommerdal

#13
Citat fra: Kaare Grodal Dato 04 Jan 2013 - 10:10
Hej Kaja

Jeg tror du skal glemme alt om gammel eller ny AO, for det eneste der til dato er lavet om er udseende, det er begge steder .jnlp der skal tilknyttes Java, og mig bekendt var den nye AO ikke tilgængelig, da jeg først havde problemet.


Hej Kaare og godt nytår til dig

Jeg er ked af at sige det, men det er vist noget vrøvl du siger.
Beta versionen downloader .jnpl filer og det officielle version downloader .aspx filer.

Tjek venligst før du forvirrer begreberne.

Kig evt her
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Kaare Grodal

Hej Leif

Inden jeg skrev forige indlæg havde jeg faktisk kontrolleret det.

Normalt bruger jeg AOV men hvis jeg i IE går direkte ind her http://www.sa.dk/ao/SoegeSider/Kirkeboeger.aspx og finder en tilfældig kirkebog og trykker på den, kommer der en dialogboks (med gul stribe øverst) neders i skærmbilledet med teksten "Vil du åbne eller gemme Wievelmage.jnlp fra www.sa.dk?"

Nøjagtig den samme bjælke kommer frem med samme tekst, hvis du bruger den nye beta version.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Leif Sommerdal

Citat fra: Leif Sommerdal Dato 28 Maj 2012 - 20:39
Hej Kaare

Du er jo en af java guruerne nu.


Hej Kaare

Jeg må gentage ovenstående  ;D
Det ser ud til at IE altid åbner .jnpl - hvorimod Chrome åbner .aspx i den gamle AO og .jnpl i betaversionen.

Godt at de planlægger at undgå java fremover
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Karen Graabæk Møller

Det ser ud som om der er lærdom i denne tråd.

Jeg har indtil nu aldrig oplevet problemer med AO igennem forløb med Windows 7, Internet Explorer 7, 8 og 9 eller alle Java-versionerne, men har jo kunne se at det er galt hos så mange på forum!

Så jeg ville lige se med, da beskrivelsen med tilknytning kom frem, og kunne konstatere at jeg overhovedet ikke har .aspx på min liste. Til gengæld har jeg .jnpl - som er tilknyttet Java (TM) Web Start!

Er det løsningen på alle problemer?? Vi får se, gør vi...

Hilsen
Karen G. Møller

John Nielsen

Hej

Det afhænger af browseren der benyttes hvad der sker når den møder aspx filen.
Principielt burde der ikke være et problem for det angives i starten af filen hvilken type det er.
F. eks Firefox i den udgave jeg anvender omdøber filen til aspx.jnlp og så virker det de fleste steder.

Så en simpel løsning kan være at forsøge sig med en anden browser.
Det er nok en nemmere løsning for nogle end at rode rundt inde i maven på PC'en.

Hilsen John Nielsen

PS
I den nye version virker alt undtagen kirkebøger i Firefox, mens disse virker fint med Safari.

Kaja Voldbæk

Ja, nu er jeg altså helt forvirret - Kaare, jeg kan ikke klikke på alt det der - jeg har en amerikansk computer - og nu prøvede jeg lige med firefox - kom ganske rigtigt på arkivalier - klikkede på amt, etc., og såbner den bare med det samme viewimage - og googlegook - som jeg ikke kan få noget ud af! Der stå ganske rigtigt java webstart launcher - men det virker altså stadig ikke - puhaha! Hilsen, KAja

Kaare Grodal

Hej Kaja

Jeg formulerede mig, som jeg gjorde, fordi jeg gik ud fra at min dansktalende Win 7 prof, kun er en til tider dårligt sprogligt oversat udgave af den amerikanske, og billederne var de samme.

Her er det vel på sin plads af synligøre, at det sidste vejstykke til at få IE til at fungere måtte jeg selv finde.

I virkeligheden er jeg imponeret over, at en offentlig servicemindet virksomhed som AO ikke kan finde ud af at få deres hjemmesider til at fungere uanset browser!

Sidste afsnit er strøget af den interne sencur  ;D
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Jørgen Sørensen

Hej

Citat fra: Kaare Grodal Dato 05 Jan 2013 - 09:52
(klip)
I virkeligheden er jeg imponeret over, at en offentlig servicemindet virksomhed som AO ikke kan finde ud af at få deres hjemmesider til at fungere uanset browser!
(klip)

...og det er i hvert fald noget ROD, at man skal assosciere (tilknytte) en aspx fil til Java.

"aspx" filer er web-sider skrevet i et af Microsofts .Net sprog (VB.Net og C#) jvf. http://www.fileinfo.com/extension/aspx - og har som sådan INTET med Java at gøre.

Jeg kan ikke (som fhv. webudvikler og underviser i programmering) gennemskue AO's systemets logik...

Jørgen

PS:
Jeg har benyttet AO med Windows 2000, XP, Vista, 7 og 8 med Internet Explorer og Firefox uden problemer; dog ikke med Java 7 - jeg holder mig til Java 6 Update 37, som også fungerer fint med min netbank...

Leif Sommerdal

Citat fra: Jørgen Sørensen Dato 05 Jan 2013 - 11:12
Hej


...og det er i hvert fald noget ROD, at man skal assosciere (tilknytte) en aspx fil til Java.

"aspx" filer er web-sider skrevet i et af Microsofts .Net sprog (VB.Net og C#) jvf. http://www.fileinfo.com/extension/aspx - og har som sådan INTET med Java at gøre.

Jeg kan ikke (som fhv. webudvikler og underviser i programmering) gennemskue AO's systemets logik...

Jørgen


Mon det ikke skyldes den måde de forskellige browsere opfatter javascriptet på?

IE - ser den hentede fil som .jnlp
Chrome - ser den samme fil som .aspx

Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Jørgen Sørensen

Hej

Citat fra: Leif Sommerdal Dato 05 Jan 2013 - 11:26

Mon det ikke skyldes den måde de forskellige browsere opfatter javascriptet på?

IE - ser den hentede fil som .jnlp
Chrome - ser den samme fil som .aspx


Uden at ville føre diskussionen ud af et sidespor, så har Java og JavaScript ikke noget med hinanden at gøre som programmeringssprog...

Browsere forstår uden problemer normalt JavaScript, der som navnet siger et et skriptsprog - IKKE "maskinsprog" (skriptsprog kan læses i fx. Notepad)

AO bruger Java, der er et kompileret sprog... og det kan ikke uden videre vises i browsere (kun som applets) eller ved hjælp af jnlp se fx: http://www.ehow.com/how_5035559_open-file-extension-jnlp.html

Under alle omstændigheder er det noget juks, at AO i sin tid valgte en så bagvendt teknologi til at vise noget så simpelt som billedfiler... vi lider stadig under det...

Jørgen

John Nielsen

Hej Jørgen

Vi er enige i at aspx endelsen var een af en lang linie af tåbelige beslutninger.

Hilsen John Nielsen

Jørgen Sørensen

Hej John

Ja...
... og så vælge et grafik-/billedformat (tif) som browsere ikke umiddelbart kan vise... ukomprimeret/lav komprimeret jpg giver lige så gode billeder... og dem kan browsere vise helt uden problemer (- og helt uden ekstra fremviser-programmer)...

Det tyder ikke på et særligt godt gennemtænkt design... (min gamle kæphest, da jeg underviste i web-design)...

Håber bare, at AO har læst lært af erfaringerne til den nye version...

Jørgen

John Nielsen

#25
Hej Jørgen

Jeg tvivler på at det med håbet går i opfyldelse.

Jeg har spurgt om systematisk anbringelse af filer bevares når AO-Værktøj ophører med at virke, uden at få svar.
Så jeg anbefaler at man hamstrer de sogne og indekser som man bruger mest.

Fejlretningerne via AO-Rebus ophører også med at virke, så der må ventes på AO's udmærkede fejlrettere.

Hilsen John Nielsen

PS Du glemte at nævne at Java også er langsoooomt.

Leif Sommerdal

Citat fra: Jørgen Sørensen Dato 05 Jan 2013 - 13:36
Hej

Citat fra: Leif Sommerdal Dato 05 Jan 2013 - 11:26

Mon det ikke skyldes den måde de forskellige browsere opfatter javascriptet på?

IE - ser den hentede fil som .jnlp
Chrome - ser den samme fil som .aspx


Uden at ville føre diskussionen ud af et sidespor, så har Java og JavaScript ikke noget med hinanden at gøre som programmeringssprog...



Jørgen

Uden at  føre dette på et sidespor må jeg alligevel fastholde at af siderne initieres af scripts som javascript:__doPostBack('dgBoeger$ctl05$Linkbutton1','')

så jeg vil da gerne se kildekoden til dette.

For en god ordens skyld er jeg datalog - og arbejder til dagligt med java baserede standardsystremer, så oplys mig venligst om ovenstående - eller hold op med den nedladende tone.

AO benytter sig af såvel java som javascript
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Jørgen Sørensen

#27
Hej Leif

Enig... Det er en JavaScript funktion, der kalder PostBack...
Visning af .Net baserede sider er afhængig af et sprog, som browsere forstår...

Jeg mener ikke, at jeg var nedladende. Der er mange ikke-fagfolk, der blander Java og JavaScript sammen. Jeg vidste jo IKKE, at du IKKE tilhørte den kategori...  ;)

Mine kommentarer gik mere på at man havde valgt en hel bøvlet arkitektur, hvor man havde blandet mange forskellige teknologier/programmeringssprog sammen; og at det (efter min erfaring) mange gange beder om problemer... og specielt når det skal afvikles på forskellige systemer (operativsystemer og browsere)...

Min pointe er mere, at det at vise billeder i en browser er den simpleste opgave og at det har været kendt siden dag 1... hvorfor pokker har AO så valgt at gøre det så indviklet...

Jørgen

Leif Sommerdal

Hej Jørgen

Alt forladt.
Vi kan sagtens være enige om, at det er en knudret løsning.
Vi må håbe, at det fremtidige design bliver bedre
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Kaja Voldbæk

Ja, og så imellem alle de fine tekniske beskrivelser og metoder sidder jeg ene og forladt med et program jeg ikke kan åbne, og som jeg i høj grad er afhængig af hvis jeg skal vedblive min slægtsforskning - Jeg er stadig på punkt 1: enten medaspx -  -  notepad, som ikke kan læses, eller med jnlp, som slet ikke åbner de enkelte sogn -
Jeg kan slet ikke se skoven for bare træer! hilsen, Kaja