Else Mathiasdatter begravet 2. januar 1799 i Skanderborg amt, men hvilket sogn?

Startet af Birgit Djurhuus Wendelboe Jeppesen, 16 Maj 2012 - 20:26

Forrige emne - Næste emne
Hej,

Jeg håber, dette er det rigtige forum at stiille mit spørgsmål. Det drejer sig om en mulig fjern slægtning, Else Mathiasdatter, som en slægtsforskerkollega har fundet på nettet:

Name:


      Else Matthiasdr
      Gender: Female
      Burial Date: 06 Jan 1799
      Burial Place: Skanderborg, Denmark
      Death Date: 02 Jan 1799
      Death Place:
      Age: 70
      Birth Date: 1729
      Birthplace:
      Occupation:
      Race:
      Marital Status:
      Spouse's Name:
      Father's Name:
      Father's Birthplace:
      Mother's Name:
      Mother's Birthplace:
      Indexing Project (Batch) Number: B22190-1
      System Origin: Denmark-EASy
      Source Film Number: 52209
      Reference Number: 1504

Spørgsmålet er, om nogen ved, hvilket sogn der er tale om? Problemet er, at Skanderborg jo både er et sogn og et amt, så i teorien kan det være alle sogne i amtet. Skanderborg er det ikke, det har vi kigget efter.

Venlilg hilsen
Birgit Djurhuus

Hans Poulsen


Hej Birgit

"..Spørgsmålet er, om nogen ved, hvilket sogn der er tale om?..".

Ja, og spørgsmålet er, om jeg peger på den *rigtige* Else med denne FS-uskrift, for dåben fandt sted i 1727:



Elsa <MATHAISDATTER>   
  Sex: F   

--------------------------------------------------------------------------------
   
Event(s):     
Christening: 14 Apr 1727   Place: Skannerup, Skanderborg, Denmark

--------------------------------------------------------------------------------
   
Parents:     
  Father: Mathais

--------------------------------------------------------------------------------
   
Source Information:     
  Batch Number: C221361
  Source Dates: 1723 - 1788
  Film or Fiche Number: 52221
  Collection Details: Skannerup; Den Danske Folkekirke

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hej Hans,

Tak for dit svar:-) Ja, det kunne godt være hende , men nu har jeg ledt efter hendes dåb både i Skannerup og Skanderup sogn, men jeg kan ikke finde hende nogen af stederne, jeg håbede jo på at se, om jeg kunne genkende fadderne. Men jeg må prøve at kigge i kirkebøgerne en gang mere.

Jeg ved ikke noget om det, men jeg troede, at batchnumrene kunne sige noget om, hvilket sogn det drejede sig om, men batchnumrene er forskellige for dåben og begravelsen, som mon ikke det er to forskellige sogne.

Venlig hilsen
Birgit

Palle Buch Carlsen


Hej Birgit

Ifølge Familysearch omfatter filmen som ligger til grund for de indtastede data Føvling og Ring sogn - begge i Skanderborg amt
Med venlig hilsen
Palle Buch Carlsen
Århus
Henvisning til indvandrerslægterne Kirschbaum, Gercken og Nouvel modtages med tak.

Palle Buch Carlsen


Og du finder hende Føvling - Ring, Tyrsting, Skanderborg, 1792-1814, opsl. 145.
d. 6te Januar begraven Natmands Quinden
Else MathiasDatter af Feul. død d. 2d, 70 Aar gl
Med venlig hilsen
Palle Buch Carlsen
Århus
Henvisning til indvandrerslægterne Kirschbaum, Gercken og Nouvel modtages med tak.

Hej Palle,

Tusind tak for din hjælp :-) Det vil jeg straks få kigget på. Men kan du så også se, i hvilket sogn hun er døbt? Det er jo et andet batchnummer.

Venlig hilsen
Birgit

Palle Buch Carlsen

#6
Hej Birgit

Det kan jeg da. Hende Hans peger på skal findes i Stilling, Hjelmslev, Skanderborg:   Skanderborg - Skanderup - Stilling   1723   1760.
1729 starter opsl. 49, KB er desværre ret medtaget så det tager nok noget tid at finde hende - og så er det jo ikke sikkert, at det er den samme som hende der er død i Føvling.   

rettelse: hun var jo fra 1727 så det er nogle sider tidligere
tilføjelse: opslag 36 linie 9. Jeg kan kun svagt skelne Mathias og måske Else - tror du må på arkiv og have fat i mikrofilmen eller måske originalen i Viborg, hvis du kan få lov.
Med venlig hilsen
Palle Buch Carlsen
Århus
Henvisning til indvandrerslægterne Kirschbaum, Gercken og Nouvel modtages med tak.

Hej Palle,

Endnu engang tusind tak:-) Jeg ved ikke, hvorfor jeg ikke så det, første gang jeg kiggede. Jeg kan nu se både Mathias og Else, desværre kan man ikke se resten af teksten. Men jeg prøver, næste gang vi tager til Viborgl, om jeg kan se mikrofilmen.

Bedste hilsner
Birgit