Det der nummerring af Aner

Startet af Betina Broen Kock, 16 Maj 2012 - 11:11

Forrige emne - Næste emne

Betina Broen Kock

Hejsa...
Jeg har endelig luret et forholdsvis nemt nummersystem til mine aner og deres børns osv... Men jeg har et spørgsmål om jeg ikke ved hvordan jeg skal dreje, håber nogen kan komme med en idé. Mit system ser således ud:
Proband               1.0                       mig
min bror               1.1                     
Far                       2.0
Mor                      3.0

Fars Søskende      2.1                  Søster
                           2.1a                   Ægtefælle
                           2.2                  Bror
                           2.2a                   Ægtefælle
                           2.3                  Søster
                           2.3a                    1. ægtefælle
                           2.3b                    2. ægtefælle
                           2.4                  Bror
                           2.4a                    1. ægtefælle
                           2.4b                    2. ægtefælle

Og her kommer mit problem så:
Mors søskende     3.                    Halvbror
                          3.                    Halvsøster
                          3.                    Halvsøster
                          3.                    Halvsøster
                          3.                    Søster
                          3.                    Bror

Hvad nummer ville i give disse søskende? er der en mulighed så man kan kende forskel på hel og halv søskende?

På forhånd tak
Hilsen Betina
Betina Broen Kock
Nordborg, Als Nørre Herred.

Forsker i min mors familie Olesen/Nielsen af Aalborg og omegn
og min fars familie Sørensen/Pedersen af Taars (Hjørring) og omegn

Thestrup-Bjørn

#1
Hej Betina!

Din fars og mors søskende – også deres halvsøskende ville jeg helt bestemt give anenummer efter deres FÆDRE.
Ellers vil det ikke være klart, hvilken generation din fars og mors søskende tilhører.

Dine egne helsøskende skal have numre, der starter med 2 - efter jeres fars anenummer 2.0.
Din bror hedder så 2.1. - ikke 1.1 for han er ikke en efterkommer efter dig!

Probanden skal selvfølgelig altid have nr. 1.0.

Din farfars børn får så numrene (= din fars helsøskende):

4.1
4.2
4.3
osv – men din far skal beholde anenummer 2.0 og placeres det rigtige sted i søskenderækken efter fødselsår.


Tilsvarende får din morfars børn så numrene (= din mors helsøskende):

6.1
6.2
6.3
osv – men din mor skal beholde anenummer 3.0

Stammer din mors halvsøskende (kun) fra din morfar, fortsætter du med f.eks. 6.4 og 6.5 – hvis de ellers er født efter din mors helsøskende.

Stammer din mors halvsøskende til gengæld (kun) fra din mormor, skal disse så have numrene:

7.1
7.2
osv

Sådan gjorde jeg for ca. 30 år siden.
Søskendes ægtefæller kaldte jeg også (som du) a. og b.

Men din "private" nummerering kan hurtigt blive et problem – i takt med du finder flere efterkommere længere tilbage i anerækken.
Det er min erfaring.


Det allernemmeste for dig er at anskaffe et slægtsforskningsprogram – de holder selv styr på diverse familiemedlemmer, hvis man altså taster dem rigtigt ind.






v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

#2
Hej igen!

Må lige præcisere noget af det, jeg skrev lige før:
Dine egne helsøskende skal have numre, der starter med 2 - efter jeres fars anenummer 2.0.
Din bror hedder så 2.1. - ikke 1.1 for han er ikke en efterkommer efter dig!


Hvis din bror er yngre end dig (= du som probanden nr. 1.0), skal han selvfølgelig have nummer 2.2 (ikke som jeg skrev 2.1).

- og en tilføjelse til: Søskendes ægtefæller kaldte jeg også (som du) a. og b.

Et a. (og/eller et b.) kan man også tilsætte en anes ægtefælle (hvis denne ikke er din ane)
- f.eks. skal din morfars ægtefæller (= din mors stedmødre) starte med 6.0
- f.eks. skal din mormors ægtefæller (= din mors stedfædre) starte med 7.0

og efterfulgt af et a. eller b. alt efter rækkefølgen.


Men igen - anskaf dig et slægtsforskningsprogram.
Udover at holde styr på det hele ganske automatisk, kan de lave de fineste udskrifter af enhver art (anetavler, efterslægtstavler, familiegruppeskemaer o.s.v.).
Desuden udskrives (også automatisk) de helt rigtige numre på anerne såvel som på efterslægten
- styret af den proband, du vælger i programmet.

Og så kan der i flere programmer indsættes bl.a. fotos, tekst- og lydfiler.



v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Betina Broen Kock

#3
Citat fra: Thestrup-Bjørn Dato 16 Maj 2012 - 14:48
Hej igen!

Må lige præcisere noget af det, jeg skrev lige før:
Dine egne helsøskende skal have numre, der starter med 2 - efter jeres fars anenummer 2.0.
Din bror hedder så 2.1. - ikke 1.1 for han er ikke en efterkommer efter dig!


Hvis din bror er yngre end dig (= du som probanden nr. 1.0), skal han selvfølgelig have nummer 2.2 (ikke som jeg skrev 2.1).

- og en tilføjelse til: Søskendes ægtefæller kaldte jeg også (som du) a. og b.

Et a. (og/eller et b.) kan man også tilsætte en anes ægtefælle (hvis denne ikke er din ane)
- f.eks. skal din morfars ægtefæller (= din mors stedmødre) starte med 6.0
- f.eks. skal din mormors ægtefæller (= din mors stedfædre) starte med 7.0

og efterfulgt af et a. eller b. alt efter rækkefølgen.


Men igen - anskaf dig et slægtsforskningsprogram.
Udover at holde styr på det hele ganske automatisk, kan de lave de fineste udskrifter af enhver art (anetavler, efterslægtstavler, familiegruppeskemaer o.s.v.).
Desuden udskrives (også automatisk) de helt rigtige numre på anerne såvel som på efterslægten
- styret af den proband, du vælger i programmet.

Og så kan der i flere programmer indsættes bl.a. fotos, tekst- og lydfiler.





Tak... Det var skam til at forstå... Jeg bruger skam MyHeritage, til at taste alle dataerne ind i... Men jeg har en masse filer: kopier af kirkebogssider, billeder, avisudklip og Word-dokumenter (med henblik på en slægtsmappe) liggende på min Computer. Og der har jeg en "Mappe" til hver person, og det er lidt forvirrende at finde rundt i... Nå min mor er nummer 2 i flokken af hel søskende så skal jeg springe nr. 6.2 over, og det samme ved min far som er nummer 1 i flokken?

Men igen tusind tak...

Hilsen Betina

----------------------- Redigering-----------------
Har lige været ved at se på mit slægt træ, synes ikke der er nogen logik i nummeringen, det er som nummerne bare er smidt på med en "skovl" efter at jeg har lagt folk ind.
Betina Broen Kock
Nordborg, Als Nørre Herred.

Forsker i min mors familie Olesen/Nielsen af Aalborg og omegn
og min fars familie Sørensen/Pedersen af Taars (Hjørring) og omegn

Thestrup-Bjørn

#4
Du burde måske straks have nævnt, at det faktisk drejede sig om nummering af dine egne arkivalier, så ville svaret have været lidt anderledes - og mere tidskrævende.

Desværre har jeg ikke så meget tid lige nu.
Blot vil jeg nævne, at jeg på det meste af det, jeg gennem 30 år har indsamlet, også har noteret personens navn og fødselsdata.

Jeg nøjes aldrig med et nummer (som kun jeg forstår!).

Meget har jeg i et stort arkivskab, hvor hver hængemappe er forsynet med bl.a. personnavn - for kvinder naturligvis deres pigenavn.
Mine gamle fotos er scannet og lagt ind i slægtsforskningsprogrammet ved rette person - originalerne opbevarer jeg i syrefrie kuverter i en ret stor metalkasse (inddelt i 4 rum til mine børns 4 bedsteforældres familiefotos). Hver fotokuvert, som er forsynet med bl.a. personnavn, kan indeholde flere fotos (med syrefrit papir omkring hvert); desuden er det samme skrevet med en meget blød blyant bag på hvert foto.

Alt, der kan scannes og/eller laves til pdf-filer lægges også ind i programmet ved den person, det drejer sig om. Det samme gælder for almindelige tekstfiler.
Lydfiler og videoklip har jeg ikke lagt ind endnu (men må snart til det).
Alle filer får bl.a. personens navn (ofte lettere omskrevet, da filer jo ikke kan hedde det samme).

Skøder har jeg også scannet; men i dette tilfælde har jeg afleveret alle originaler til det relevante lokalarkiv.

--------

Men enhver kan jo gøre det, som de vil
- husk blot, at uanset, hvordan man holder styr på sine egne arkivalier, skal andre en dag kunne forstå arkiveringssystemet.


----------------

Ser først lige nu din tilføjelse ang. "skovlen".

Der er forskel på et programs identifikationnumre og på de numre, der vil fremkomme, når du vælger en udskrift med f.eks. aner.
Må nævne, at jeg ikke kender dit program og ikke ved, hvordan det fungerer.
Mit (Brother's Keeper) har aldrig svigtet mig mht nummerering - deri kan jeg heldigvis fravælge programmets identifikationnumre og kun få anenumre (eller efterslægtsnumre, hvis jeg vælger en udskrift af en efterslægtstavle).


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Betina Broen Kock

Citat fra: Thestrup-Bjørn Dato 16 Maj 2012 - 16:45
Du burde måske straks have nævnt, at det faktisk drejede sig om nummering af dine egne arkivalier, så ville svaret have været lidt anderledes - og mere tidskrævende.

Desværre har jeg ikke så meget tid lige nu.
Blot vil jeg nævne, at jeg på det meste af det, jeg gennem 30 år har indsamlet, også har noteret personens navn og fødselsdata.

Jeg nøjes aldrig med et nummer (som kun jeg forstår!).

Meget har jeg i et stort arkivskab, hvor hver hængemappe er forsynet med bl.a. personnavn - for kvinder naturligvis deres pigenavn.
Mine gamle fotos er scannet og lagt ind i slægtsforskningsprogrammet ved rette person - originalerne opbevarer jeg i syrefrie kuverter i en ret stor metalkasse (inddelt i 4 rum til mine børns 4 bedsteforældres familiefotos). Hver fotokuvert, som er forsynet med bl.a. personnavn, kan indeholde flere fotos (med syrefrit papir omkring hvert); desuden er det samme skrevet med en meget blød blyant bag på hvert foto.

Alt, der kan scannes og/eller laves til pdf-filer lægges også ind i programmet ved den person, det drejer sig om. Det samme gælder for almindelige tekstfiler.
Lydfiler og videoklip har jeg ikke lagt ind endnu (men må snart til det).
Alle filer får bl.a. personens navn (ofte lettere omskrevet, da filer jo ikke kan hedde det samme).

Skøder har jeg også scannet; men i dette tilfælde har jeg afleveret alle originaler til det relevante lokalarkiv.

--------

Men enhver kan jo gøre det, som de vil
- husk blot, at uanset, hvordan man holder styr på sine egne arkivalier, skal andre en dag kunne forstå arkiveringssystemet.


----------------

Ser først lige nu din tilføjelse ang. "skovlen".

Der er forskel på et programs identifikationnumre og på de numre, der vil fremkomme, når du vælger en udskrift med f.eks. aner.
Må nævne, at jeg ikke kender dit program og ikke ved, hvordan det fungerer.
Mit (Brother's Keeper) har aldrig svigtet mig mht nummerering - deri kan jeg heldigvis fravælge programmets identifikationnumre og kun få anenumre (eller efterslægtnumre, hvis jeg vælger en udskrift af en efterslægtstavle).




okay, sorry det var en tanke torsk at jeg ikke havde nævnt det. hvad gælder kirkebogsfiler plejer jeg at døbe dem f.eks. 1918 Fødsel-dåb August Pedersen. Okay, synes ikke jeg kan se andre end identifikationsnumrerne når jeg kigger, de "få" ud skrifter jeg har er der heller ikke nogen logik i de numrer der er på... har på et tidspunkt udskrevet et familiegruppeskema og der har det skrevet identifikationsnumrerne på.

Kunne være jeg skulle overveje et andet program...
Betina Broen Kock
Nordborg, Als Nørre Herred.

Forsker i min mors familie Olesen/Nielsen af Aalborg og omegn
og min fars familie Sørensen/Pedersen af Taars (Hjørring) og omegn

Thestrup-Bjørn

Prøv at udskrive en anetavle med dig selv som proband.

Forhåbentlig vil din udskrift så vise de korrekte anenumre på dine forfædre
- det skal et ordentligt slægtsforskningsprogram altså kunne.

- og det er selvfølgelig KUN i anetavler, at anenumrene vises - naturligvis styret af den proband, man vælger.

Mit gør det perfekt.
I alle former for udskrifter fravælger jeg (som regel) programmets særlige identifikationsnumre
- det må du også kunne i dit program.

----

Hvis ikke det lykkes dig at få vist den rette anenummerering ved en ny anetavle-udskrivning, så søg råd hos andre brugere af dit program MyHeritage

- eller (som du selv er inde på) skift til et bedre.


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Egon Hansen

Anenummer i tavlen - intet problem -- men når jeg så vil udskrive en liste over anerne.( jeg bruger Win-fam, og har lagt alle oplysninger ud over dato og steder i noter) med alle noter og aneparets børn, kommer listen ud i alfalbetisk rækkefølge, ikke i anenbummerorden efter anetavlen!
Hvordam skal jeg "opdrage" mit pogram til at vise personerne i anenummerrækkefølge?
Mvh Egon Hansen

Betina Broen Kock

Citat fra: Thestrup-Bjørn Dato 18 Maj 2012 - 13:24
Prøv at udskrive en anetavle med dig selv som proband.

Forhåbentlig vil din udskrift så vise de korrekte anenumre på dine forfædre
- det skal et ordentligt slægtsforskningsprogram altså kunne.

- og det er selvfølgelig KUN i anetavler, at anenumrene vises - naturligvis styret af den proband, man vælger.

Mit gør det perfekt.
I alle former for udskrifter fravælger jeg (som regel) programmets særlige identifikationsnumre
- det må du også kunne i dit program.

----

Hvis ikke det lykkes dig at få vist den rette anenummerering ved en ny anetavle-udskrivning, så søg råd hos andre brugere af dit program MyHeritage

- eller (som du selv er inde på) skift til et bedre.




Hejsa Thestrup-Bjørn.
Tak for dit svar... Har været inde og forsøge på at udskrive en anetavle, men "sørme" om ikke jeg skal betale for at få sådan et, det kan man jo ikke lave sig...
Jeg kan lave en ane liste og familiefortegnelser... på anelisterne er nummerne rigtige nok... men på familiefortegnelserne er der ikke anenumrer...

Så tror det bliver et nyt program i stedet for... Men så er det gode spørgsmål hvilket...

Men tak for hjælpen...
Hilsen Betina
Betina Broen Kock
Nordborg, Als Nørre Herred.

Forsker i min mors familie Olesen/Nielsen af Aalborg og omegn
og min fars familie Sørensen/Pedersen af Taars (Hjørring) og omegn

Betina Broen Kock

Citat fra: Egon Hansen Dato 18 Maj 2012 - 20:56
Anenummer i tavlen - intet problem -- men når jeg så vil udskrive en liste over anerne.( jeg bruger Win-fam, og har lagt alle oplysninger ud over dato og steder i noter) med alle noter og aneparets børn, kommer listen ud i alfalbetisk rækkefølge, ikke i anenbummerorden efter anetavlen!
Hvordam skal jeg "opdrage" mit pogram til at vise personerne i anenummerrækkefølge?
Mvh Egon Hansen

Det ved jeg ikke helt, tror du skal prøve at spørge i program og web-problemer...
Betina Broen Kock
Nordborg, Als Nørre Herred.

Forsker i min mors familie Olesen/Nielsen af Aalborg og omegn
og min fars familie Sørensen/Pedersen af Taars (Hjørring) og omegn

Thestrup-Bjørn

#10
Mit Brother's Keeper gør det perfekt.
Jeg har siden 1998 været registreret bruger (og har betalt for programmet)
- men jeg ved, at den gratis version også skriver anenumre perfekt. Selvfølgelig KUN ved anetavler (kortfattede såvel som udvidede).

Her er link til Brother's Keeper - http://www.brotherskeeper.dk/main.htm

Forsiden er nu blevet lavet om, kan jeg se, for tidligere kunne man komme direkte ind på en download-side.
Hvordan nu, kan andre måske lige finde ud af.

---

Jeg fandt lige nu siden "ad omveje".
For dem, der ikke har programmet i forvejen: Vælg Komplet Version - den er gratis.
Den registrerede version har meget få ekstra-funktioner, der faktisk er overflødige ved normal brug.
Dog har jeg (som registreret bruger) den fordel, at jeg automatisk får mails, når der udgives en ny opdatering.

- her kan der downloades http://www.brotherskeeper.dk/hent_bk.htm


Programmet er amerikansk, men oversat til dansk - vælg sproget Dansk alle steder, hvis og når I downloader.

----------

Ret irriterende, hvis man nu bliver nødt til at gå via Facebook for at downloade - jeg er ikke medlem af Facebook og agter ikke at blive det.



Åh - heldigvis - her er den RIGTIGE side - http://www.brotherskeeper.dk/
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Egon Hansen

Tak for oplysningen om Brothers keeper. Det var noget af et tilfælde at det blev Win-fam der blev mit pogram. Jeg deltog i et par møder om EDB hos Ældremobiuliseringen. Det var ikke organiseret som et egentligt kursus. bare nogle erfarene EDB brugere som hjalp os nybegyndere igang med de oogrammer de selv havde. Der var een som havde et Win-fam pogram, somn jeg prøvede, og på eet af de landsomfattende slægtsforskermøder, som der sidst i 90 erne blev holdt hvert andet år, købte jegf så rettighederne til det, der kunne nemlig ikke skrives ud efter den demo jeg havde fået.
Så vidt jeg ved er der enkelte forskelle i måden atrt registrere på, så jeg ikke kan være sikker på at jeg får alt i de rubrikker jeg har valgt, og da jeg har ca 4000 personer i mit register, har jeg ikke lyst at skifte pogram, og skulle gå alle personer igennem, for så lille et problem som udskriftrækkefølgen, selv om det kan være iriterende nok, når jeg skal skrive dele af det ud, og ikke bruger mig selv eller mine børnebørn som proband.
Jeg håber stadig at der dukker een op som ved hvordan jeg får den rigtige udskriftrækkefølge, både til anetavlerne og til efterslægtslister( efterslægtslister skal selvfølgelig ikke have anenummer, men listerne skulle gerne på een eller anden måde komme i samme rækkefølge som tavlen!)
Mvh Egon

Thestrup-Bjørn

Hej Egon!

Vil lige fortælle, at Brother's Keeper kan importere og eksportere en gedcom med samtlige personer i databasen - det må dit aktuelle program da også kunne.

Mine ca. 35.000 personer ville ikke være noget problem at skulle overføre fra mit Brother's Keeper til et andet program
- men det har jeg absolut ingen planer om, især når jeg hører om de problemer, I har med jeres programmer.

-----------------

Når jeg vælger f.eks. min farfar som proband og udskriver en anetavle, vises hans mange aner med de korrekte anenumre (udregnet helt automatisk i forhold til hans nummer 1).

Når jeg f.eks. vælger min tip-oldefar og vil have udskrevet hele hans efterslægt, vises alle personer automatisk i et overskueligt nummersystem (hvis udseende jeg selv kan vælge) - et system, hvor man ikke er i tvivl om, hvem der er barn af hvem eller om, hvilken generation, en bestemt person tilhører.

Et eksempel:

1 - tipoldefar
1.1 - en søn
1.1.1 - sønnens datter (dennes første barn får nr. 1.1.1.1)
1.1.2 - sønnens søn (dennes første barn får nr. 1.1.2.1)
1.2 - en datter
1.2.1 - datterens søn (dennes første barn får nr. 1.2.1.1)
1.2.2 - datterens datter (dennes første barn får nr. 1.2.2.1)

osv

-----------
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Egon Hansen

Tak for mailen. Dit system ser tiltalende ud.
Jeg har ikke noget problem med numre i anetavlen, heller ikke hvis jeg vælger en proband inde i listen, og jeg har også haft noget i mit pogram, som listede anerne i den rigtige rækkefølge, når jeg skrev dem ud, men etr eller andet er gået galt, jeg kan bare ikke i øjeblikket finde hvor jeg skal sætte det flueben, som får udskrifterne til at komme i den rækkefølge jeg vil have.
Det med efterslægtsnumre ser rigtigt godt ud,men jeg gør ikke så meget ud af at få komplette efterslægter, kun så meget at jeg kan sikre mig at det stadig er den rigtige slægt jeg finder noget i, ved at slægtninge optræder som formyndere, faddere og lignende.
Når jeg ikke samler hele efterslægter, er det fordi jeg i min grønbe ungdom lavede ef efterslægtsbog, fra min Tip 5 oldefar, som jeg fandt i matriklen 1664, 0g som døde i 1698, lige efter at kirkebogen begyndte,og frem til 1950.
Jeg var i personlig kontakt med mange af de familier jeg fandt frem til, og mødte stor interesse, og opfordringer til at vende tilbage når jeg fikj lavet en bog ud af det.
Det var bare det at da jeg havde fået trykt  en bog, var der kun ganske få, som var intereseret når de skulle betale trykkeomkostninger og porto!
Der stod jeg med mit første job som nyudlært håndværkssvend, efter militærtiden, med en stak bøger som de mange "interesrede" alligevel ikke ville betale for! Derfor har jeg ikke siden ført efterslægtslister så mange generationer frem!
Mvh Egon