Adgang til aviser

Startet af Cai Petersen, 15 Maj 2012 - 11:24

Forrige emne - Næste emne

Cai Petersen

Mads Sillassen død 12 okt. 1880 omkommet Vejle fjord, først fundet 10 nov. 1880. Se Vejle/Daugaard C422/B/016/03
Jeg ville meget gerne finde en avis, hvor denne ulykke muligvis omtales, hvordan gør jeg dette.

Venlig hilsen Cai Petersen


Hans Poulsen



Hej Cai

Indtil der kommer en slægtsforsker, som har en ordenlig vejledning til dig, kan jeg nævne et par ting:

- Hvis du bor i Hovedstadsområdet og kan komme i Den Sorte Diamant (Det Konghelige Bibliotek), er der i avissalen dér al den hjælp, du kan drømme om - samt alle de aviser, du orker. Ved skranken får du fin besked om, hvordan du skal bære dig ad.

- Hvis du bor langt fra Diamanten, kan du spørge på dit lokale bibliotek om, hvordan du får fat i lokale aviser fra den pågældende periode. Den tragiske begivenhed har næppe fundet vej til de landsdækkende aviser, så det er de lokale aviser, du skal have fat i.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Cai Petersen

Hej Hans
Du ska' ha' mange tak for svar.
Det kan jeg godt bruge, da jeg har mulighed for at komme til København. men  jeg anede ikke hvordan jeg skulle komme igang, da det er første gang jeg benytter aviser som kilde, så endnu engan tak for hjælpen.
Venlig hilsen Cai

John Nielsen

Hej Cai

Hvis du er i nærheden af Århus så findes Dansk avissamling på statsbiblioteket.
Hvis du har tålmodighed til at vente nogle år så er samlingen på vej online.

Hilsen John Nielsen

Hans Poulsen



Hewj Cai

Måske bør du lige ringe til Det Kongelige Bibliotek, inden du ulejliger dig ind i Diamanten, og spørge, om der er adgang til avissamlingen lige præcist den dag, hvor du agter dig derind:

Det Kongelige Bibliotek,
Postbox 2149,
DK-1016 København K,
(+45) 33 47 47 47,
kb@kb.dk

Det er så dumt at stå og ruske i en låst dør.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Cai Petersen

Hej John og Hans tak for flere gode råd som jegvilbenyttemig af
Venlighilsen Cai

Jesper Beenfeldt Nielsen

Dit almindelige bibliotek kan låne mikrofilm hjem af de aviser og den periode, du ønsker. Du kan ikke tage mikrofilmene med men skal se dem på biblioteket. (Sådan har jeg i hvert fald selv oplevet det i Odense).

Egon Hansen

Ja og hvis det er et "ordentligt" bibliotek, er det læseapparat du skal bruge til at se filmen, forsynet med kopifunktion så du, mod en meget rimelig betaling, kan tage en kopi med dig!
Mvh Egon

Cai Petersen

Hej Jesper og Egon
Tak forsvar vedr. adgang til aviser, da jeg bor 1 1/2 times toglørsel fra københavn, vil jeg bruge "den sorte daimant" i første omgang, men jeg har lagret jeres info i hukommelsen, det er rart at vide til en anden gang.
Venlig hilsen Cai