Hvordan findes plejeforældre for barn af Fødselsstiftelsen 1848?

Startet af Per Harstrup, 15 Maj 2012 - 09:47

Forrige emne - Næste emne

Per Harstrup

Hvordan finder man plejeforældrene af et barn født på fødselsstiftelsen i København?

Min tipoldefar Carl Rasmus f. d. 12 april 1848 på Fødselsstiftelsen i København, han kommer i første omgang med sin moder, Ann Sofie Charlotte Andersen (f. d.  12 feb 1817) hjem til hendes adresse, i Kokkegade. Men i FT fra 1850 forsvinder han fra hendes adresse. Og der er der nu 2 plejebørn ved navn Carl Rasmus(sen) i København. Det ene barn er 1 år og det andet er 2 år, gammel.

1 år
København, København (Staden), Nørre Kvarter, Nørre Kvarter III, Teglgaardsstræde 192, 3die sal, 1535, FT-1850, C1883
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jörgen Rasmussen 29  Gift  snedkersvend Budinge
Ane Rasmussen 27  Gift  hans kone Sengeløse
Hans Do. 5  Ugift  deres sön Kjøbenhavn
Carl Rasmussen 1  Ugift  pleiebarn Dito



2. år
kbhv, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Adelgade, 3. Sal, 264, FT-1850, B5680
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Nielsen 33  Gift  Husfader, Arbeidsmand Vesterbro
Ane Christine 22  Gift  Husmoder Roeskilde
Scharles Theodor 1  Ugift  Deres Søn Kiøbenhavn
Carl Rasmus 2  Ugift  Pleiebarn Kiøbenhavn


Han, min tipoldefar, Carl Rasmus, er fyldt 1 år ved folketællingen 1 feb. 1850. Men, han er meget tæt på de 2 år. 1 år og 10 måneder.
Hvordan finder jeg ud af, hvilket af de to plejebørn, som er det "rigtige" plejebarn?
jeg ved godt, at man som hovedregl bruger det fyldte år, som alderen. Men er alligevel lidt i tvilv, da han, Carl Rasmus, er så så tæt på de 2 år. Og navnet Carl Rasmus er hans dåbsnavn, uden noget efternavn og ikke er Carl Rasmussen.

Og finders der optegnelser over fx. udbetalt plejeløn? Så man måske af den vej, kan se, hvilke familie som får løn for barnet.
Hvis ja, hvor?

Senere (1857/1858) så ender Carl Rasmus, som plejebarn, igen. Hos familien Andreas Bertel i Karup (Jylland). Her ses han i jævnførelsesreg. i 1857/58 og FT fra 1860 og igen ved hans komfirmation (04 okt 1863), i byen Karup.

Og finders der også her nogle optegnelser over plejefamiliens eventuelle "plejeløn" for plejebarnet?
Og måske finde noget om, hvordan han ender i Jylland (Karup), og ikke i København, hvor han er født.

Dette indlæg er en forlængelse af emnerne om Carl Rasmus.
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,12241.msg84943.html#msg84943
og
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,16686.msg85062.html#msg85062

Gode ideer til, hvordan jeg finder flere oplysninger om Carl Rasmus i tiden mellem 1848 - 1857/58
modtages med tak.
Også gerne ideer til, hvordan jeg finder ham i FT fra 1855, hvor han må være i København, måske.
Og eventuelle ideer til, hvor han måske kunne "gemme" sig i folketællingen fra 1870 omkring Viborg, hvor han også syntes at forsvinde for mig.
Med venlig hilsen
Per Harstrup
Med venlig hilsen
Per Harstrup

Anne Mortensen

Som jeg læser kirkebogen for Fødselsstiftelsen
1843-1859
opslag 163
er han døbt
Carl Rasmus - efternavn ukendt - moder ikke nævnt.

Hvor har du oplysningen om Kokkegade ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Per Harstrup

#2
Hej Anne Mortensen.
Du har ret med hensyn til kirkebogen.
Men, jeg har været inde på RA og læses i udsættelsesbogen
Med venlig hilsen
Per Harstrup

Anne Mortensen

Undskyld jeg ikke læse dine henvisninger først.
Det virker lidt overvældende at læse det hele.

Prøv om ikke dette link kan hjælpe dig:

http://www.ksa.kk.dk/finddinslagt/fattigvesen/born/fattigvesen
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Per Harstrup

Tak.
jeg tror at det var det, som jeg ledte efter.
Ellers hører I nok mere, fra mig.
Med venlig hilsen
Per Harstrup