Aner til Anne Marie Poulsen født i Kjøng 29/5-1880

Startet af John Lund, 14 Maj 2012 - 18:07

Forrige emne - Næste emne

John Lund

Jeg søger aner til min oldemor Anne Marie Poulsen, født i Kjøng 29/5-1880 og død 21/2-1946 i Esbjerg. Hun var gift 2nd. gang med Anton Marinus Andersen og boede i Grønnegade, Esbjerg.  Hendes forældre var Mathias Poulsen og Kirsten Pedersen. Håber nogen ligger inde med oplysninger. Mvh John Lund

Alice Oppenheim

Det kan vi sikkert godt hjælpe dig med, under forudsætning af:

1) "Aner" forstås som forældre, bedsteforældre osv ...

2) Du præciserer, hvor i landet "Kjøng" ligger? Brug evt Krabsen http://www.krabsen.dk/stednavnebase/ — og angiv både sogn, herred og amt

Alice Oppenheim

Dette kunne være hendes forældre..?


Præstø, Hammer, Hammer, Ring By, en Gaard, 228, FT-1880, C8940
Jacob Jensen   40    Gift   Husfader, Gaardeier      Hammer Sogn, Præstø Amt
Karen Marie Hemmingsen   29    Gift   hans Hustru      Kjøng Sogn, Præstø Amt
Jens Jacob Jensen   3    Ugift   deres Søn      Hammer Sogn, Præstø Amt
Mathias Poulsen   21    Ugift   Tjenestefolk      Merhn Sogn, Præstø Amt
Kirsten Pedersen    21    Ugift   Tjenestefolk      Kjøng Sogn, Præstø Amt
Stine Jørgensen   16    Ugift   Tjenestefolk      Lundby Sogn, Præstø Amt


Kirstens alder passer med dåben i Præstø, Hammer, Køng KB 1878-90; opslag 52

— Blev de gift?


(havde du oplyst Herred & Amt kunne jeg have sparret mig opslag i Køng på Fyn!)

Sanne Andersen

Der er også en Kirsten Pedersen i Køng

Samtlige personer i husstanden

Præstø, Hammer, Køng, Kjøng By, en Gaard, 91, FT-1880, C4938
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Rasmus Rasmussen 62  Gift Husfader. Gaardeier  Kjøng Sogn, Præstø Amt
Catrine Hansdatter 57  Gift hans Hustru  Kjøng Sogn, Præstø Amt
Hans Peder Rasmussen 20  Ugift deres Søn  Kjøng Sogn, Præstø Amt
Niels Peder Hansen 23  Ugift Tjenestefolk  Kjøng Sogn, Præstø Amt
Kirsten Pedersen 21  Ugift Tjenestefolk  Vester Egitsborg Sogn, Præstø Amt
Ane Kirstine Olsen 15  Ugift Tjenestefolk  Kjøng Sogn, Præstø Amt
Ole Nielsen 15  Ugift Tjenestefolk  Ring, Hammer Sogn, Præstø Amt

Mvh Sanne

Alice Oppenheim

#4
Forældrerne gifter sig i Køng i 1880:

Ungkarl og Tjenestekarl MATHIAS POULSEN, 21 år af Kjøng, født i Mehrn Sogn 23 juli 1858, konfirmeret i Sværdborg 7 april 1872, vaccineret den 13 juli 1859 (tror jeg, der står)

Tjenestepige KIRSTEN PEDERSEN af Kjøng, 21 år, vaccineret 6 juli 1859

Forlovere: Poul Nielsen ..... af Sværdborg(?) + Peder Hemmingsen af Kasteløv


Den ?? juli 1880

Køng KB 1878-90; opslag 136


Alice Oppenheim

#5
Din OldeMors Far kan der vist ikke være tvivl om. Han er født i Mern, vi har hans fødselsdato — så er det jo bare at slå op (opslag 60) for at opdage, at dåben er næsten ulæselig :-p

Et godt råd: Læg den ud i gruppen "Hjælp til Tydning"!

Jeg mener at kunne skimte et LARS CHRISTENSEN og ang. Moderen var min første indskydelse (ugifte) EVA POULSDATTER. FS er enig:


Matthias <LARSEN>    
Birth: 23 Jul 1858      Place: <Mern, Praesto, Denmark>
Christening: 08 Aug 1858      Place: Mern, Praesto, Denmark
Father: Lars CHRISTENSEN
Mother: Eva POULSDR
         
Source Information: Batch Number: C223272




John Lund

*Tak for de gode svar. Jeg er helt "grøn" indenfor slægtsforskning, så jeg kender ikke så mange begreber og steder man kan søge udover kirkebøger og folketællinger. Jeg glemte at skrive at det er Kjøng sogn, Præstø amt. Jeg vil straks notere disse oplysninger.

Mange Hilsner
John

Alice Oppenheim

Hej igen,

Det forstod jeg ikke ...?

1) Lad være med at notere noget som helst, før du har krydstjekket oplysningerne og undersøgt dem til bunds! Fx kan du se, at der er to piger på 21, der begge hedder KIRSTEN PEDERSEN. Den ene er  Køng i 1880. Hun er født i (Vester eller Øster) Egesborg. Den anden er sammen med barnefaderen, MATHIAS, hun er født i Køng. Hvem af dem er din?

— Tjek fadderne ved OldeMors dåb ... hvem er de  3 ungkarle, PEDER HEMMING, OLE og CHRISTIAN PEDERSEN..? Er de brødre til KIRSTEN?
— Tjek også Gudmoderen, INGER POULSDATTER, ...? Er hun søster til MATHIAS?

2) Ud over Kirkebøger og folketællinger har jeg brugt "Krabsen". Se linket. Du har ingen undskyldning for ikke at kende den. Den er nævnt i den vejledning, der indleder dette forum. Læs vejledningen.
Jeg har også brugt FS (=FamilySearch). Den er ikke så let at bruge, som den har været. Men absolut et begynderværktøj: https://www.familysearch.org/
"Hjælp til Tydning" finder du her: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?board=4.0. Læs vejledningen før du poster.

:)

Alice Oppenheim

#8
Nå, om MATHIAS POULSEN ved vi jo også, at han er konfirmeret i Sværdborg i 1872. Det ku man jo også slå op :)

Sværdborg KB 1858-77; opslag 107; #3: MAHIAS POULSEN, søn af EVA MARIA POULSDATTER af Sverborg, født i Nørre-Mehrn 23. juli 1858; kundskab = g / opførsel = mg


Du kan se MATHIAS og hans Mor — og alle hans søskende — i Sværdborg i FT-1870 på opslag 13. Moderen har giftet sig med en POUL NIELSEN. Det er samme familie som hér:

Præstø, Hammer, Sværdborg, Sværdborg By, et Hus, 5, FT-1880, c8164
Poul Nielsen   60    Gift   Huusfader, Inderste og Fisker      Sværdborg Sogn, Præstø Amt
Eva Poulsen   42    Gift   hans Kone      Mern Sogn, Præstø Amt
Anders Poulsen   13    Ugift   deres Barn      Sværdborg Sogn, Præstø Amt
Ane Kirstine Poulsen   11    Ugift   deres Barn      Sværdborg Sogn, Præstø Amt
Maren Marie Poulsen   10    Ugift   deres Barn      Sværdborg Sogn, Præstø Amt
Pouline Poulsen   6    Ugift   deres Barn      Sværdborg Sogn, Præstø Amt
Søren Poulsen   4    Ugift   deres Barn      Sværdborg Sogn, Præstø Amt




:)


Alice Oppenheim

#9
MATHIAS´ Mor har giftet sig efter broderen, HANS HENRIKs dåb i 1861 (Sværdborg KB opslag 8 ) — for her står hun som ugift fruentimmer (af Mehrn) på 25 år. Hun kaldes her EVA POULSDATTER og et MARIA er tilføjet.

Og hun er stadig ugift i 1864, da hun får ANNE MAGRETE. Samme KB opslag 62  — og da hun får ANE KIRSTINE døbt i 1868 (opslag 73)

Men før MAREN MARIEs dåb i 1870 (opslag 78) og altså også før lille POULINE bliver døbt i 1873 (opslag 88)


----------------------
Vielse endelig fundet: Sværdborg KB 1858-77; opslag 140: 1869 ... EVA MARIE POULSEN, 39 år ...

POUL NIELSEN er "Fraskilt Ægtemand" — og det er jo nok dét, der forhindrede dem i at blive gift tidligere?

Alice Oppenheim

Om din OldeMors Mor, KIRSTEN PEDERSEN, kan der opstå tvivl. Dels fordi navnet er så almindeligt, dels fordi der (som nævnt tidl) kan være flere piger i rette alder. Heldigvis har vi en rigtig god oplysning på hende: Tjenestepige KIRSTEN PEDERSEN af Kjøng, 21 år, vaccineret 6 juli 1859   

Vaccinationer (mod kopper) anføres ved konfirmationen. I Køng konfirmeres en pige, KIRSTEN PEDERSEN, i 1873 (Køng KB 1869-77; opslag 74). Hun er vaccineret på den rette dato, og skiller sig derved ud fra en anden KIRSTEN P i samme KB, der er født sammen år — og fra hende, der jvf FT 1880 er født i Egesborg :)

Hun kaldes "KIRSTEN PEDERSEN af Sallerup", hendes forældre er Indsidder PEDER PEDERSEN og Hustru ANE HANSDATTER af Kjøng. Hun er født 16. aug. 1858. Du finder hendes dåb i Køng KB 1857-70; opslag 54


— Og så ses de hér:

Præstø, Hammer, Køng, Køng Skoledistrikt, Køng By, Et Hus, 68, FT-1860, D5890
Peder Pedersen   36    Gift   Husfader. Indsidder. Dagarbejder      Køng Sogn, Præstø Amt
Ane Hansdatter   36    Gift   Hans Kone      Sværdborg Sogn, Præstø Amt
Ole Pedersen   9    Ugift   Deres Barn      Køng Sogn, Præstø Amt
Ane Marie Pedersen   6    Ugift   Deres Barn      Køng Sogn, Præstø Amt
Kirsten Pedersen 2    Ugift   Deres Barn      Køng Sogn, Præstø Amt

(den OLE PEDERSEN, der står fadder ved din OldeMors dåb, er jo så nok en bror til KIRSTEN)


Alice Oppenheim

Her var, hvad jeg ville skrive:

Foreløbig har du nu:

1: Din OldeMor: ANNE MARIE POULSEN

2+3: Hendes Forældre: MATHIAS POULSEN og KIRSTEN PEDERSEN

4+5: MATHIAS´ Forældre: (Udlagt Barnefader Lars Christensen) + EVA MARIE POULSDATTER + POUL NIELSEN

6+7: KIRSTENs Forældre: PEDER PEDERSEN og ANE HANSDATTER

:)

John Lund

Hej Alice

1000 tak. Jeg går igang med de KB du beskriver.
Hilsner
John