angående babtister

Startet af Peter Gandrup, 07 Maj 2012 - 11:38

Forrige emne - Næste emne

Peter Gandrup


Hej ,er der een  der kan fortælle mig hvor man skal søge ,

Min Farmor er født den 16/4-1893 i Tjørntved Merløse Stenlille Holbæk.opsl 89.
I margen står der forældrene er babtister og min farmor er blevet døbt på Bispebjerg hospital
den 13/9-1916 af pastor Kock og var således 23 år gl.

Min far er ligeledes født på Bispebjrg Hospital den 11/4-1916 og døbt der 20/8- 1916 ...ligeledes af pastor Kock .jeg forstår det således at min farmor ikke er blevet døbt ved fødslen men så ønsket at blive døbt "sammen med min far"

Mit andet spørgsmål er hvor man blev gift som babtister ? de er ikke blevet gift i Stenlille hendes forældre

hedder:Peder Henrik pedersen
           Louise Charlotte Margrethe Nielsen Hun er 27 år i 1893 og fra Tjørntved (kan dog ikke finde hende der som født)
Nogen der ved hvor jeg skal søge dem som gifte? Venlig Hilsen Inger Gandrup

Kenneth Knudsen

Hej Inger

Til dit andet spørgsmål om baptistvielser: Baptistkirken blev først statsanerkendt trossamfund med pligt til at føre kirkebog i 1953. Før det blev mange baptister borgerligt viet.

Jeg forstår vist ikke, hvad dit første spørgsmål var?

vh Kenneth
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

Peter Gandrup


hej  tak for den oplysning....sorry...mit første spørgsmål er vel egentlig... hvis forældrene var babtister
skal man så søge dem i de normale kirkebøger.. som fødte  konfirmerede og døde? de er ikke at finde i Stenlille optil 1931.?  Kan se på nettet der rent faktisk var en bevægelse igang omkring Stenlille i 1860
Så hvor søger jeg? venlig hilsen og tak Inger gandrup

Kenneth Knudsen

Citat fra: Peter Gandrup Dato 07 Maj 2012 - 14:15
hej  tak for den oplysning....sorry...mit første spørgsmål er vel egentlig... hvis forældrene var babtister
skal man så søge dem i de normale kirkebøger.. som fødte  konfirmerede og døde? de er ikke at finde i Stenlille optil 1931.?  Kan se på nettet der rent faktisk var en bevægelse igang omkring Stenlille i 1860
Så hvor søger jeg? venlig hilsen og tak Inger gandrup

Baptisters fødsler og voksendåb registreres i de normale kirkebøger (som med din farmor). Jeg regner med, at det samme gælder for død og begravelse.

Et af kendetegnene ved baptister er, at de hverken blev barnedøbt eller konfirmeret, så de oplysninger finder du ikke.

Det virker ikke til, dine bedsteforældre var baptister, siden din far blev døbt som spæd.

Hvem vil du gerne finde i Stenlille?
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

Peter Gandrup


Jeg har søgt min farmors forældre der.. da hun jo er født i Tjøntved der hører under Stenlilles kirkebog.
Jeg har heller ikke kunnet finde flere børn hverken før eller efter min farmor.

Men hvis de skal være i de originale kirkebøger må jeg jo så igang med de omkringliggende sogne. Så mange tak for hjælpen,Inger gandrup

Lis Holm

Hej Peter,

Jeg er selv baptist, derfor lidt kommentarer til tidligere indlæg + lidt mere.

Baptister bliver indført i folkekirkens kirkebøger v/ deres fødsel.(dvs. dåbsrubrikken er ikke udfyldt).
Det kan gøre søgningen hurtigere !

Baptisters voksendåb - dvs. vi kalder den troendes dåb, fordi den kan ske i - næsten - alle aldre - bliver ikke indført i folkekirkens kirkebøger - men mange orienterer præsten om, at de så er udgået af folkekirken - dette vil så fremgå i fødselssognet under Anmærkninger.

Det er ikke altid, at baptisters død og begravelse bliver noteret i folkekirkens kirkebøger - det afhænger af, om præsten vil - eller om enken/enkemanden/familien melder det til sognepræsten. Her må man gå til skifteprotokollerne.

Din farmors forældre var baptister - ergo blev din farmor ikke barnedøbt, men valgte åbenbart senere at tilslutte sig folkekirken v/ dåb på Bispebjerg Hospital.

Forældrene er viet borgerligt - den kan du finde i notarialprotokollerne for Retten i Sorø eller herredsfogeden i Merløse Herred.Nogen gange skete det også hos den stedlige sognefoged. Her må du på Rigsarkivet - hvis du ikke vil vente, til de borgerlige vielser er kommet på AO (Jeg har ikke tjekket)

Din farfars forældre var ikke baptister, da din farfar er døbt som spæd.

Jeg kan muligvis hjælpe dig videre med din farmors forældre (baptist-data), men det bliver først om en god månedstid, da jeg har en del at se til her og nu - , så hvis du har tålmodighed, så skriv til mig privat, så skal jeg nok prøve at finde ud af noget.. min mail er åben (klik på mit navn).

vh
Lis Holm 2730 :)

Peter Gandrup


Mange  gange tak for dit fyldestgørende svar....jeg vil gemme dit svar og så vende tilbage såfremt jeg ikke kan komme videre selv.Jeg har lidt på fornemmelsen at min tip tipoldemor/far har startet det da jeg kan se på nette at der kom en bevægelse frem i Nyrup (merløse) netop i 1860 hvor min tipoldemor blev født ca.1866.Så  mange tak for hjælpen.Hilsen Inger Gandrup

Thestrup-Bjørn

Hej Peter!

Dette er nok mest en oplysning om specielt københavnske baptister.

Min mors gamle moster blev døbt og konfirmeret i folkekirken
- men blev som den eneste i familien baptist (som voksen).

Hun døde i København, og jeg fandt hendes død i kirkebogen for Kristuskirkens Baptistmenighed 1953-1990
- protokollen fandtes dengang på Landsarkivet, men nu på Rigsarkivet.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998