Sønderjyder i fransk krigsfangenskab under 1. verdenskrig

Startet af Gerda Nielsen, 26 Apr 2012 - 19:27

Forrige emne - Næste emne

Gerda Nielsen

Hej

En af mine sønderjyske slægtninge var under 1. verdenskrig i fangenskab i Frankrig.

Jeg har fundet nogle få oplysninger, men vil selvfølgelig gerne have flere, så jeg håber på kontakt til  nogen, der ved noget om emnet.

Et kartotek over krigsfanger viser: K.395 - Jørgensen, Niels (Musk)
                                                       5572. Lot- et - Garonne, Agen, France.
                                                       Inf.Rgt.402.3'Batl. 10 Komp.
                                                       Hjemsted: Hunslev, Als, født 1895
                                                       Over Assens


Videre har jeg på en skibsliste fundet:
                                                  Jürgensen, Nils-  (Korps) Inf. 402 - (Fangelejr og nr.) Toulouse C.2 -   

Blandt de 36 på denne liste er der 3, der har påhæftet et C + nr, de andre har kun et nr. 
Hvad mon C'et betyder ?   

Niels kom til Assens 21/9 1919 med skibet "Heimdal"

Venlig hilsen
Gerda Nielsen

                                                   

Christian Konstmann Autzen

Hej Gerda

Hvad med at oplyse navnene på dem med +'erne ?

Hele navnelisten kunne vel vedhæftes som PDF-fil, så alle kan se navnene !

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Gerda Nielsen

Hej Christian

Jeg vil da meget gerne vedhæfte listen, men jeg ved bare ikke hvordan man gør det !!

Venlig hilsen
Gerda

Gerda Nielsen

Hej

Jeg prøver lige om det kan lykkes at vedhæfte fangelisten.

Jo nu skulle den være der.

mvh Gerda

[vedhæfting slettet af admin]

Helmut Kudsk


Hallo

Siehe Anhang (Vedhæft)

und hier: http://www.volksbund.de/graebersuche.html

Ein Gruß aus Deutschland

Helmut

[vedhæfting slettet af admin]

Gerda Nielsen

Hallo Helmut

Danke sehr,  diese Nils ist aber nict da recte.

Mein Nils (Niels Jørgensen) ist geboren in Hundsleben 1895 und  gestorben in Esbjerg 1977.

Mit freundlichen gruss
Gerda

Gerda Nielsen

Hej
se vedhæftede

[vedhæfting slettet af admin]

Christian Konstmann Autzen

Hej Gerda

Tak for listen - desværre var der ingen, som jeg kender.

Flere i min og min kones slægt var med i 1. verdenskrig, og flere også i fransk fangenskab - som de jo så gerne ville for ikke mindst at undgå at blive dræbt. En Konstmann var således i arbejde hos en fransk vinbonde.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.


Gerda Nielsen

Hej Inger Buchard

Jeg har fundet en Niels Jörgensen på "Verlustlisten", han er fra Hundsleben.

Men "min" Niels døde ikke før i 1970'erne

Hvad henviser numrene til ?


Venlig hilsen
Gerda Nielsen

Inger Buchard

#10
Han er ikke nødvendigvis død for at være nævnt på tabslisterne; de omfattede også sårede, tilfangetagne og forsvundne.
Tallene (de mange cifre) henviser til det sidenummer, personen er nævnt på. Hvis du har fundet en Niels Jürgensen fra Hundsleben, så kig på siden; du får det lille udsnit th. med selve navnet, men hele siden tv. Her kan du øverst se, hvilken dato tabsmeldingen er offentliggjort på - selve hændelsen kan godt ligge nogle uger før udgivelsen af meddelelsesbladet. Du kan flytte vinduet hen over siden med musetasten.

Inger

PS
Jeg glemte:
Hvis du i listen med Niels Jörgensen-forekomster klikker på efternavnet, får du adgang til at se den originale side som ovenfor beskrevet, og du kan se, at han er
bisher gefallen gemeldet, verwundet und in Gefangenschaft
dvs.
først troede man, han var faldet, siden må der være kommet besked fra franskmændene, at de havde ham som såret fange. Der er flere eksempler på den slags informationer fra den ene side af fronten til den anden om de enkelte fanger. Jeg vil tro, at Røde Kors stod for kommunikationen.
Redaktør på DIS-Wiki

Gerda Nielsen

Hej Inger Buchard

Mange tak for de nye oplysninger.

Kender du til flere gode kilder om krigsfanger, hvor jeg kan være heldig at finde noget om Niels.

Se mit allerførste indlæg.

Venlig hilsen
Gerda Nielsen

Christian Konstmann Autzen

#12
Hej Inger

Tusind tak for oplysningen om Christian Konstmann; - det er min mors onkel, som heldigvis overlevede og levede helt til 1964. Det er da nok iøvrigt ham, som jeg er opkaldt efter (- ifølge min mor).

Han var udlært smed, men hans skade (i armen) fra krigen gjorde, at han ikke kunne fortsætte som smed, og så blev han landmand. Han nedsatte sig på gården Kannikhus i Bønderby i Møgeltønder sogn.

Og det var iøvrigt på denne gård, Kannikhus, at Arnold Mærsk McKinney Møller's ane Mads Tobiasen Mærsk blev født - ham der senere "udvandrede" til Rømø (Kilde: Svend Jacobsen).

Kannikhus ligger iøvrigt lige over for det husmandssted, hvor min oldemor Christiane Nansen kommer fra - sikket sammetræf  ;).

Jeg har så tjekket op på den hjemmeside, Helmut Kudsk var så venlig at henvise til. Denne hjemmeside kan varmt anbefales at søge oplysninger på. Jeg fandt også en del af min Autzen-slægt her; - det er fra familien i Sydslesvig, de nedstammer fra.

Da jeg for et par år siden var på besøg hos den familie i Sillerup, hvor min bedstefar er født (gården er stadig i familiens besiddelse), fik jeg forevist en soldater-slægtsbog fra en af dem, som havde været med i krigen. Gad vide, om det var sådan, at de i det tyske militær skulle kunne bevise "rigtig" anerække for at kunne blive officer ?

Nå - det var jo en anden historie. Undskyld indslaget, Gerda.

NB: Jeg glemte så lige, at jeg så også blev gift med en Mærsk (min svigermors pigenavn var Mærsk); men det er altså ikke den Mærsk-slægt, som McKinney Møller kommer fra.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Inger Buchard

Kender du til flere gode kilder om krigsfanger, hvor jeg kan være heldig at finde noget om Niels

Hvis han mistede erhvervsevnen som smed, kan der ligge en invalidepensionssag under Invalidenævnet for Sønderborg. Du finder listen over modtagere på DIS-Wiki
http://wiki.dis-danmark.dk/index.php/Invaliden%C3%A6vn
under I-Akter
Står han der, så tag kontakt til LAA og bed om indsigt i sagen. Oplys I-nummeret, hans navn, fødselsdata, bopæl efter krigen. Så vil de se, om du har fundet den rigtige. Hvis der skal søges om indsigt i sagen, vil LAA oplyse dig om, hvordan du får tilladelsen.
Selve pakken kan du hente til nærmeste statslige arkiv eller udlånsberettigede læsesal. Det aftaler du med LAA

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Gerda Nielsen

Kære Inger Buchardt

Tusind tak for linket.

Jeg fandt min Niels Rasmus Jørgensen og med den rigtige adresse i Sønderborg, så det er 100% den rette.

Nu vil jeg kontakte LAA og så er det bare spændende at se, hvad de har på ham.

Venlig hilsen
Gerda Nielsen

Inger Buchard

Du kan glæde dig til at læse
- resume af hans soldaterhistorie fra session til ophør
- hans invaliditet med lægeudtalelser
- hans sociale forhold (de er årsagen til, at du skal søge om adgang til at læse pakken)
Jeg har efterhånden gennemgået et par stykker af disse invalidesager; i to tilfælde lå der også korrespondence fra hustruen om mandens vilkår. Utroligt spændende også den livslange fortælling om senfølgerne af krigen - hos een af 'mine' sluttede den medicinske del af sagen ikke før hans død omkr. 1953.

Du kan med udbytte læse Anton Marckmanns udgivelser. Markmann har som kirurg analyseret sine kollegers evner og revalideringen af de krigsskadede soldater fra 1. verdenskrig. Det er meget spændende læsning.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Gerda Nielsen

Kære Inger Buchardt

Det er dog utroligt, at jeg måske kan få hele Niels Rasmus's livshistorie - jeg er meget spændt.

Også tak for anbefaling af  Marckmanns bøger.

Venlig hilsen
Gerda Nielsen

Christian Konstmann Autzen

Hej Inger

Tak for henvisningen til dis-wiki. Christian Konstmann står så ikke på listen - men det gør en anden af min mors onkler, Peter Hansen Konstmann i Søndernæs i Brøns sogn.

Min mor havde 12 onkler og tanter, så det var en større børneflok - og hun var nr. 8 ud af en børneflok på 9, alle piger forstås !

Hilsen
Christian

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Sofie Petersen

Kære Christian!
Ja, nu er det ikke om kolonister.
Jeg syntes nok, at navnet Chr. Konstman sagde mig noget.
Min svigerfar Christen Nicolajsen Petersen arbejdede på samme gård som din Chr. Konstmann.
Han har fortalt om sin tid på stedet i sine ret kortfattede erindringer. Jeg har sendt en diskette (det var det dengang) til enten Aabenraa eller Sønderborg med det hele.
Hvis du er interesseret, kan jeg sende dig en kopi af de pågældende sider. For øvrigt omtales Chr. Konstmann i Aurillacbog nr. 1 har jeg skrevet i noterne, men det ved du måske?
Venlig hilsen, Sofie
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Christian Konstmann Autzen

Hej Sofie

Det er jeg meget interesseret i.

- Jeg mener iøvrigt at have set et dokument på et tidspunkt, hvor en Konstmann (måske Christian) har skrevet om sine oplevelser som "krigsfange" i Frankrig; det er måske ham, som var fange hos den franske vinbonde. Aurillacbog nr. 1 kender jeg ikke.

Konstmann-slægten er jo kartoffeltyskere; men det betød ikke, at de ikke fra starten opfattede sig som danske - nærmest tværtimod. En Konstmann var med i 3-årskrigen, og fik sit forladegevær med hjem; om ham siges det, at han var så dansk så dansk !

Konstmann-slægten på Borg Mark - hvor min mor så nedstammer fra, overtog gården dér i 1871/72. Den var på 18 hektar (samme størrelse som dem, som kartoffeltyskerne fik i 1760-65), og det store spørgsmål er faktisk, om det ikke var en form for hedeopdyrkelse, denne gang på Borg Mark. Slægten her har så også senere og også op gennem 1900-tallet opdyrket hede og mose.

Hilsen
Christian


Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Sofie Petersen

Til Chr. Konstmann Autzen!
Jeg vil gerne sende en kopi af de pågældende sider til dig, men hvordan finder jeg din postadresse?
Du behøver jo ikke at offentliggøre den her i Forum, men jeg kan ikke se hvordan jeg ellers får kontakt emd dig.
Vh Sofie
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Christian Konstmann Autzen

Hej Sofie

Jeg siger dig tusind tusind tak for det tilsendte. - Den nævnte Christian Konstmann er min mors onkel, som endte som forpagter af Kannikhus i Bønderby i Møgeltønder sogn.

Og så viser det sig jo, at det at føre dagbog, kan vise sig at være en utrolig god ting, og som eftertiden vil lære at sætte pris på. Din svigersfars helt utroligt gode beskrivelse af sin tid i fransk fangenskab er jo faktisk en generel beskrivelse, som vil passe på så mange af sønderjyderne, som endte i fransk fangenskab. Og hvor dejligt at du rent faktisk samtidig har fremfundet beskrivelser fra de personer, som din svigerfar har nævnt i sin dagbog - tusind tak for det.

Mange hilsener

Christian


Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.