katrine johanne margrete olesen

Startet af Christian Holst Lehn, 18 Apr 2012 - 16:17

Forrige emne - Næste emne

Christian Holst Lehn

Nu har jeg kontaktet sygeplejerskemuseet, som siger de ikke kan gøre så meget for at finde flere oplysninger på min oldemor.
Ved kun hun var sygeplejerske i 1912 i hvetfald, og at hun føder min farfar i kristrup v randers 31 marts 1919, og at hun er født 14 nov 1884, præstbro. Kan det slet ikke lade sig gøre at finde flere oplysninger ?? :( hun skulle senere, efter 1919 have giftet sig og fået 2 børn, men med hvem og hva efternavn hun da må have taget, vides ikke.


Christian Holst Lehn

Jeg har godt fået vist dette register, men hvorfor hun står der og hvad det er for register ved jeg ikke. Ved du det ?
Det er det eneste jeg har på hende udover oplysninger ved hendes dåb, fra kirkebogen. Og så hendes tilknytning til min farfar. Men ville gerne finde frem til hendes liv efter 1919
Mvh chr lehn

Vivi Winther

Hej Christian, hvis du ser ved din farfar´s fødsel ude i bemærkninger står der at hun har opholdt sig 10 månedersdagen før fødsel hos Gårdmand Holst Lehn i Rolsted, Fyn.

Det vil sige hun har været på Fyn i 1918.

Politietsregisterblad er et register over hvor i København folk boede undre mig over der ikke er en fraflytning på hende hun bor ikke på samme adresse i 1916.

Hvor er din farfar vokset op henne hvad tid er han og din farmor døde??

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

dorte frandsen

Hej Christian!

Du skriver ikke, om din farfar blev sat i pleje, men det går jeg ud fra, siden du ikke ved ret meget om din oldemor.
Jeg har haft held med at finde oplysninger om moderens opholdssted i alimentations-journaler og ved at tærske igennem sognerådsprotokoller fra det sogn, hvor barnet var i pleje.
Hvis hun selv betalte plejelønnen, fik hun sandsynligvis udbetalt børnebidrag fra faderen.
Hvis kommunen betalte plejelønnen, fik den sandsynligvis bidraget, men hun kan godt være nævnt.

Mvh Dorte

Vivi Winther

Hej, den udlagte barnefader har ny familie se FT 1921 Odense på DDA. Blot en lille input ved ikke om det betyder noget.

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Christian Holst Lehn

Hej alle, og tak for jeres hjælp. Min farfar bliver født som 'uægte' barn, i kristrup v randers 31 marts 1919. En måned derefter bliver han hentet af gårdejer holst, rolfsted pr langeskov fyn, altså udlagte barnefader. Han sætter ham i pleje ved sin bror, christian Julius lehn, skolebestyrer Marie jørgensens pigeskole. Her vokser han op, og efter 1919 er der så ingen kontakt med hans mor.

Politiregisteret, er det hvad der er folkeregisteret i dag ?? Og ville man ikke kunne finde register fra den tid, over hvor hun senere måtte have boet? Jeg finder hende ikke i folketællingerne, men hvornår stopper man den slags. Hun må da være mulig at finde, og måske med nyt efternavn, hvis hun blev gift.

Jeg har været på arkivet i odense for at kigge i alimentations journalerne, men uden held. For han er jo opvokset her, så det burde vel være her at evt børnepenge kom fra. Men også når hun giver afkald på sit barn ? Det skulle hun formentlig i følge brev jeg har. Men det gælder vel ikke juridisk set .? Det skulle være de to brødre som havde lavet deres egen lille 'fusk' handel.
Mvh chr lehn

Vivi Winther

Hej Christian sender dig lige et link til politietregisterblade således du kan se forside samt selv søge på personer

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&view=politsearch&Itemid=29&lang=da

således er det bedst at forklare hvad det er  ;)

hun kan godt have flere registerblade så prøv dig evt. frem, jeg mener det stopper i 1923
og FT  i 1930

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Vivi Winther

Hej Christian, her er Kathrine med mor, far og søskende

Maren Nielsen 26 september 1853
1847-1866 Grindsted, Slavs, Ribe opslag 32   

Martin Olesen 7 juni 1844 
1829-1847 Grindsted, Slavs, Ribe opslag 21

Maren og Martin viet 9 april 1875
1859-1879 Grinsted, Slavs, Ribe opslag 17

Børn:
Karen Olesen 14 januar 1876
1865-1883 Grindsted, Slavs, Ribe opslag 36   
Ole Martinus Olesen 1 februar 1882
1880-1891 Aadum, Nørre Horne, Ringkøbing opslag 7
Katrine Johanne Margrete Olesen 14 november 1884
1880-1891 Aadum, Nørre Horne, Ringkøbing opslag 41

Hans Andreas Olesen 31 oktober 1887
1880-1891 Aadum, Nørre Horne, Ringkøbing opslag 19   
Holger Frederik Olesen 5 juni 1890
1880-1891 Aadum, Nørre Horne, Ringkøbing opslag 24
Signe Karla olesen f 14 september 1895
1892-1898 Aadum, Nørre Horne, Ringkøbing opslag 40
Kan ikke finde nogen af børnene konfirmeret!!!

Ved FT 1911 Har forældrene kun den yngste datter boende hjemme og to midlertidig fraværende
FT 1911 Ringkøbing, Aadum opslag 37 og 40
Karine er ikke FT1911 men hun opgiver til politietsregister at hun kommer fra Præstbo til København
i 1912

Fandt lige et indslag hvor Hans Poulsen, en meget dygtig og hjælpsom slægts forsker, havde givet en et tip om mulige oplysninger om Sygeplejersker

Dansk Sygeplejeråd 
Sankt Annæ Plads 30 
1250 Kbh. K
Postboks 1084 
1008 København K
Mail: dsr@dsr.dk
Tlf: 3315 1555
Fax: 3315 2455 
cvr. nr. er 54928815

og så er det lige jeg bliver flov 8) . Jeg har kun tænkt på Sygeplejerskenålen, men den har du jo ikke kendskab til. Den er reg. på personen.

Håber og tror dette bringer held i at finde Katrine  :), men jeg har lige et spørgsmål hvor er Rasmus konfirmeret samt viet??

Mvh

Vivi


"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Christian Holst Lehn

Du skulle have et kram Vivi :) tak tak tak! Hvordan kendskab til sygeplejerskenaalen? Altså til Katrines, eller generelt?
Ang konfirmation og vielse af min farfar, da tænker jeg konfirmation odense, og måske gift randers, da min farmor er derfra, og han selv uddannede sig deroppe. Men må høre min far ad.
Kan disse info give noget da ?

Derudover tænker jeg hun er taget til kbh, for at uddanne sig sygeplejerske..hans mor, Katrine.. det har vel været eneste sted for denne udd?
Mvh chr lehn

Vivi Winther

Hej Christian, sygplejenålen er generelt,  ;). Hun er uddannet sygeplejerske i 1912 ifølge politietsregister, jeg havde også gætte på at hun var taget derover for at blive uddannet, men vil lige søge videre  ;)

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Christian Holst Lehn

Hej Vivi.. ikke andet end at man er registreret med nålen, men kender ikke nummeret., og ved heller ikke hvor længe sygeplejenålen har eksisteret.?
Hvor vil du prøve at søge ? Men tak :)
God weekend