Forældre til Carl Johan Gustafson (Sverige)

Startet af Leif Gustafsson, 13 Apr 2012 - 11:47

Forrige emne - Næste emne

Leif Gustafsson

Oplysninger om forældre og søskende til min oldefar Carl Johan Gustafson f. 1848 i Nordheden ?
Kalmar , Sverige . Han skulle være kommet til Dk i 1865 og arbejdet som "raller" ved jernbanen
Frederikshavn - Ålborg . Viet i Flade 21-7-1876 . Min far og farfar er født i Dk og er kun med et "s"
Mit og min broders navn er stavet med 2 "s"  på dåbsattest (fejl) da vi er født i Sverige
Forældre hedder måske ? Gustaf Johanson og Lena Christina ??
Vh. Leif Gustafsson

Inge-Lise Trampedach

Som medlem kan du få hjælp af Lise Eskildsen:http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,21791.390.html
Klik på svar under sidste indlæg, skriv dit spørgsmål her.
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Eva Morfiadakis

Jag kan inte finna någon ort Nordheden vid Kalmar. Har du funnit namnet i en dansk kyrkbok? I vigselboken står det inte.

Eva M
Eva M

Leif Gustafsson

Hej Eva M .
Han døde 18-01-1893 , Kirkebog 1892-1895, Hjørring amt Horns herred,Flade sogn opslag 113 , nr 3.
Vh. Leif

Eva Morfiadakis


Jag har tittat i dödboken. Jag läser det som antingen Noheden eller Norheden. Jag tänkte om det skulle kunna vara Moheda som ligger i Småland men inte i Kalmar län utan i Kronoberg län.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

En intressant anmärkning är att han reste från Sverige 1864 och att han inte har haft förbindelse med hjemmet och det finns inga papper. Namnet på orten är som hustrun uppfattade det.

Eva M
Eva M

Hanne B-son

Hej Leif, har du hele hans fødselsdato så vil jeg gerne søge i kilden Emibas (cd) for dig.


venlig hilsen Hanne

Leif Gustafsson

Hej igen .
Jeg har desværre ikke nogen nøjere dato , har kikket alle børnenes føds.-konfirm.-og dødsdatoer
efter , men der står ikke yderligere om Carl Johan .
Nogle gange ved børnene er Gustafson stavet med "v" i stedet for "f"
Min far var 14 år da hans far døde og er den eneste af 11 der er tilbage , han kan ikke huske
andet end han var "raller" ved banen .
Fødestedet i 1848 . "Kalmar" skulle man jo tro oldemor har et sted fra , det var nok ikke så
normalt på det tidspunkt .
Vh. Leif

Leif Gustafsson

Hej igen , jeg har prøvet DDD invandredatabase , med forskellige stavemåder , men uden resultat ,
er der andre databaser man evt. kan søge igennem . Blev alle indrejsende til DK dengang i 1864-65
indskrevet ? Hvor kan det evt. stå hvornår han blev dansk statsborger , eller er han idet hele taget
blevet det ?
Vh. Leif

Hanne B-son

Hej Leif, er der Tilgangsliste for sognet år 1864/1865? Har du fundet noget om ham i dem?

Kildeangivelse?

Venlig hilsen Hanne

Leif Gustafsson

Hej jeg har prøvet de forskellige nærliggende sogne ,
men ikke alle sogne har tilgangslister opført i KB.
Vh. Leif

Eva Morfiadakis

Hej Hanne!

Jag tittade tidigare i dödboken. 1893 var Carl J.  46 år gammal. Anmärkningen att hans papper var försvunna fick mig att misstänka att han lämnat Sverige utan utflyttningsattest, och då finns han ju inte i Emibas. Där finns bara de som anmälde utflyttning till utlandet. Naturligtvis kan han ha haft papper som har försvunnit på något sätt.

Eva
Eva M

Leif Gustafsson

Hej igen , er der nogen steder man kan se om og hvornår han er blevet DK statsborger
så er der måske nogle flere oplysninger om ham.
Ved hans død er der jo ikke nogen bemærkninger om han ikke er DK. borger.
Ved sit bryllup 21-7-1876 i Flade står de heller ingen bemærkninger.
Mvh. Leif

Eva Morfiadakis


Han finns inte i databasen över invandrare som blev danska medborgare. Han sökte aldrig medborgarskap tycks det. Då hade han säkert behövt begära dopattest från Sverige.

Eva M
Eva M

Laila Olsen

Ingen hverken Karl Johan/Carl Johan født 1848 i Moheda - heller ingen far Gustaf/Gustav overhovedet i Moheda mellem 1840 og 1870

iflg. Kronobergs genealogiske database.
Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

Leif Gustafsson

Hej igen. Skulle man ikke tro at han har vist papirer da han blev viet ?
Hjørring-Horns-Flade opslag 251-11 d. 21-7-1876 .
De fik børn fra 9-7-1874 og til 14-8-1889 men uden bemærkninger om hans data .
Vh. Leif

Åsa Andersson

Hej Leif!

Här är ett förslag på din eftersökta familj, en del stämmer, annat inte. Lägg det till handlingarna och kanske en dag stöter du på uppgifter som kan bekräfta om det är rätt eller fel familj.


Inflyttning till Kalmar Stadsförsamling 1850.
Genline.75.106.37700,  [Kalmar]  Kalmar Stadsförsamling,  BI:5, Inflyttning,Utflyttning, 1841 - 1850, 0/265,  Bild 140 av 282

Nr 275 f. Hemmansägaren
Gustav Johansson  och Hustru Helena Petersdotter. (Hon har en syster som heter Christina)
Barn: Johanna född 24/2 1834, Mortorp
Maria 1/12 1837, Mortorp
Mathilda 20/6 1841, Mortorp  (hon är född i Ljungby)
Pehr Otto 22/9 1843, Ljungby
JOHAN 18/1 1849.  Ljungby

Men...... Han heter inte Carl Johan, inte i husförhören och inte i dopboken.  
Fadern Gustav Johansson dör 1853 och därefter bor Johan tillsammans med sin mor som då heter Helena Johansson. Själv står han bara som Johan. När han flyttar står han som Johan Johansson.
Brodern Pehr Otto heter Gustavsson i efternamn!

75.157.26700,  [Kalmar]  Kalmar Stadsförsamling,  AI:72, Husförhör, 1868 - 1874, 69/0,  Bild 59 av 163  
Detta är det sista stället jag hittar honom på.

Kalmar Norra kvarteret 323
Johan Johansson 1849 18/1 Ljungby,  Jag tror att det står: S (T?)egelmakare..?. Bet. till  ???  22/5 –68.
Flyttat till Nr 386 1874 12/6.

På Nr 386 hittar jag honom inte, ej heller i Utflyttningslängd. Kanske satte han segel och seglade till Danmark

Hälsningar Åsa

Leif Gustafsson

Tak for de nye oplysninger Åsa . Noger af det lyder rigtig , Gustav Johanson og Helena kan godt blive til Lena når det bliver fortalt . Det lyder også mærkeligt at broderen hedder Gustavsson og ikke Johan har moderens efternavn ? Så er der jo bare efternavnet med "v" istedet for "f" . Fødeåret kan også godt passe 18-1-1849 , hvor jeg har 1848 . Kalmar norra kvarteret kunne måske også tydes for en dansker som Kalmar "norheden"? Det første barn han er udlagt fader til i Dk er født 9-7-1874 .
VH. Leif

Eva Morfiadakis


I Sverige skrivs Gustav antingen Gustaf eller Gustav. Det är ett namn som för samma person kan variera.

Har du funnit ett skifte efter honom? Där står kanske ett födelsedatum.

Eva M
Eva M

Leif Gustafsson

Kan skifteprotokoller findes på nettet , eller er de kun på landsarkivet i Viborg
Vh. Leif