Steder i gedcom fil til DIS-træf?

Startet af Gunhild Dalgaard, 09 Apr 2012 - 12:32

Forrige emne - Næste emne

Gunhild Dalgaard

Jeg vil sende en gedcom-fil til DIS-træf, men kan mine stedbetegnelser bruges eller skal de rettes?

Eks.: Anders Michael Danielsen
Født: Astrup sogn - Sønderskovhus, Hindsted herred, Aalborg amt.
Døbt: Astrup Kirke
Død: Randers Sygehus, Støvring herred, Randers amt.
Begr.: Solbjerg Kirkegård, Hellum herred, Aalborg amt.

Fødestedet kunne også hedde: Astrup sogn og by, Hindsted herred, Aalborg amt.

Hvis vedkommende er død og begravet i samme sogn, står der kun XXXX kirkegård.
Jeg får dermed alle steder i ét sogn i en samlet blok i masterlisten for steder.

Hvis stedbetegnelsen skal hedde: Astrup sogn, Hindsted herred, Aalborg amt, Danmark, kan jeg så rette det i gedcom-filen og i så fald hvordan?

Jeg bruger programmet Legacy.

Venlig hilsen
Gunhild Dalgaard

Ruben Højmark Jensen

Gunhild Dalgard

Du kan nøjes med at skrive Astrup, Hindsted, Aalborg, Danmark.
Det er ikke nødvendigt at skrive Astrup sogn, Hindsted herred o.s.v.

Stednavnet (landsbynavnet) kan stå foran sognenavnet, eller Under Notater, generelt.

Jeg har ingen erfaring i at rette i en gedcom-fil, da jeg ikke har prøvet dette.

Tror det er lettere at rette i Legacy for hver enkelt person.
Det kan godt nok være en opgave, men resultatet kan betyde flere træf - men vigtigst af alt, så har du gjort dine stednavne (sognenavne) entydige, hvilket har stor betydning ved udveksling af data med andre.

Held og lykke med dit arbejde.

Hvis du skulle blive træt på halvvejen, så er du velkommen til at sende en gedcom-fil til mig.
Ud over svaret fra DIStræf får du en analyse af din gedcom-fil, og ud fra de filer, der så fremkommer, kan du se, hvor det er du skal foretage rettelserne.
Efterfølgende er du igen velkommen til at sende en ny gedcom-fil.
Den gamle fil vil da blive overskrevet eller slettet, som nogen siger.

Med venlig hilen

Ruben Højmark   

Arne Feldborg

Citat fra: Gunhild Dalgaard Dato 09 Apr 2012 - 12:32
Hvis stedbetegnelsen skal hedde: Astrup sogn, Hindsted herred, Aalborg amt, Danmark, kan jeg så rette det i gedcom-filen og i så fald hvordan?
Du kan godt rette det direkte i gedcom-filen som et antal ret simple søg&erstat operationer. Men medmindre du har en vis erfaring i at manipulere data på den måde må det nok frarådes.

Hvis du vil rette det i Legacy skal gøre det for hvert enkelt stednavn. Du behøver altså ikke nødvendigvis rette det for hver eneste person - der er jo formentlig flere personer på hvert stednavn, så det er nemmere at gøre det i Masterlisten.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Gunhild Dalgaard

Tak til Ruben og Arne for jeres svar.

Ja, det er et stort arbejde at rette - også selv om jeg retter i Masterlisten for steder. Det gør dog ikke så meget, hvis resultatet bliver godt.

Jeg vil gerne have sted/landsbynavnet med, så det bliver: Sted/by, sogn, herred, Amt, Land.
Der kunne godt være 5 betegnelser, ikke?

Venlig hilsen
Gunhild Dalgaard

Ruben Højmark Jensen

Gunhild

Jo, der må godt være 5 steder anført sådan:

Sted (landsby), sogn, herred, amt, land

Ruben

Carsten R. Nielsen


Skal herred og land angives? Jeg har alle mine oplysninger for landsogne på denne form:

Sted, sogn, amt (eks.: Bastrup, Aarby, Holbæk)

Og ved købstæder har jeg slet ikke angivet amtet. Skal jeg rette det? (fra f.eks. bare Kalundborg til Kalundborg, Holbæk)?

Jeg har kun land angivet, hvis stedet ikke ligger i det nuværende Danmark (eks.: Venestad, Träne, Kristianstad, Sverige).

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Karsten Damén

#6
Jeg synes Ruben har sagt det ret præcist tidligere i denne tråd.  Man skal for Danmark bruge følgende i GEDCOM-feltet PLAC :

1)  Fire niveauer: Sogn, Herred, Amt, Land          eller evt.
2)  Fem niveauer: Sted, Sogn, Herred, Amt, Land

Jeg er selv begyndt at bruge fire niveauer systematisk og anbringer derfor stednavn (også købstad) under feltet adresse (ADDR).

Men desværre havde jeg lavet ca. 2.500 posteringer inden dette gik op for mig, så jeg får nok aldrig godtaget min GEDCOM fil i DIS-træf :D

Se også denne "gamle" tråd fra JAN 2012: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,26565.0.html

hilsen Karsten