E-book i slægtsforskning

Startet af Jørgen Lehnemann Prenslev, 01 Apr 2012 - 19:36

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Lehnemann Prenslev

Hej.

Jeg bruger Legacy de luxe.
Jeg har desværre ikke viden om, hvorvidt der er er elektroniske rapporter i Legacy, som kan danne grundlag for en e-book.
Mon du eller andre har en viden om det?

Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann
Medlem 8631
Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev

Poul Bæk

Citat fra: Jørgen Lehnemann Prenslev Dato 01 Apr 2012 - 19:36
Hej.

Jeg bruger Legacy de luxe.
Jeg har desværre ikke viden om, hvorvidt der er er elektroniske rapporter i Legacy, som kan danne grundlag for en e-book.
Mon du eller andre har en viden om det?

Legacyrapporter kan udskrives til diverse filformater, bl.a. PDF. Håber, det kan hjælpe dig.

Venlig hilsen
Poul Bæk

Jørgen Lehnemann Prenslev

Det er dejligt med svaret omkring pdf filer.

Jeg savner - for at komme videre - et program, som kan opsætte en ebook (søgefunktion, navigation).
Jeg har brugt google "how to create an ebook".
Men jeg synes at blive mere forvirret end klogere.

Jeg tænker om nogle slægtsforskere har erfaring i at opsætte en ebook?

Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann

Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev

Jørgen Green

Du kan udgive din slægtsbog som E-bog. Det vil sige en elektronisk udgave af din bog. Det kan du bl.a. gøre med Apples gratis program iBooks Author, som kan hentes på Apples hjemmeside og som kan anvendes af både PC-brugere og Mac-brugere:

http://www.apple.com/ibooks-author/

I bogen kan du udover billeder og tekst indsætte videoklip, lydfiler og forskellige interaktive elementer m.m.

Går du med planer om, at udgive din slægtsbog ved brug af Apples iBooks Author-værktøj, så er her et overblik over, hvad du skal være opmærksom på.

Specielt beregnet til iPad
Bøgerne er specielt beregnet til at bruges på en iPad, hvis du vil anvende de interaktive elementer i bogen. Hvis bogen alene består af tekst og billeder, så kan du udskrive bogen som en PDF-fil.
PDF-filen kan ikke anvendes til professionel trykning af bogen.

Udgivelse eksklusivt gennem iBook Store
E-bøger lavet med iBooks Author skal distribueres gennem Apples iBook Store. Kun hvis de er gratis, må de distribueres andre steder som eksempelvis på ens hjemmeside. E-bøger kan også eksporteres som almindelig PDF-fil, og må så distribueres, hvor som helst, så længe du ikke kræver betaling for bogen.

Gratis prøveeksemplar kræves
Alle E-bøger, undtaget dem der er gratis, kræver et tilknyttet gratis prøveeksemplar. Det kan for eksempel være det første kapitel etc.
Maksimalt 2 gigabyte
Filstørrelsen må ikke overstige 2GB.


Man skal oprette konto hos Apple
For at kunne sælge eBøger gennem iBook Store, skal man have en konto hos Apple. Det får man på iTunes Connect.

Registrering hos de amerikanske myndigheder
For at oprette en konto hos Apple, skal man forinden registreres hos de amerikanske myndigheder, for at få en U.S. Tax ID. Alle (også personer bosat i udlandet) kan anmode om en U.S. Tax ID. Det skal ske på telefon 001-267-941-1099 (ventetid 15-30 minutter). Du vil her blive spurgt om dit navn, adresse, telefonnr. og evt. firmanavn m.m. Samtalen slutter med, at du får et EIN-nummer, som de også sender til dig med posten ca. 14 dage senere.

ISBN-nummer kræves
For at kunne sælge bøger gennem iBooks Store, skal bogen have et gyldigt ISBN-nummer. Udgiver man gratisbøger, er det ikke nødvendigt med ISBN-nummer. ISBN-numre kan købes på nettet.
Faste priser på bogen, hvis du kræver betaling for bogen

Apple tager 30% af indtægterne, og bøgerne må ikke koste mere end 89 kr.

Mere information
Der følger ingen manual med programmet, men der er en begrænset hjælpefunktion knyttet til programmet, som i øvrigt er let at anvende. Endvidere finder der mere information på engelsk på og diskussion på Apples hjemmeside.

Herudover har det amerikanske bogforlag O'reilly udarbejdet en en bog om »Publishing with iBooks Author – An Introduction to Creating Ebooks for the iPad«, som er gratis og kan hentes på nedenstående hjemmeside. Bogen er på engelsk.

http://shop.oreilly.com/product/0636920025597.do

Jeg er selv netop blevet færdig med en bog om slægtsforskning på 248 sider, som er udarbejdet ved brug af programmet.

Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Morten Hovedskov Nielsen

Hvis du ikke synes at Appels verden og krav er værd at gå i gang med (og det kan jeg godt forstå, hvis man ikke gider) så prøv at tage et kig på disse 2 programmer

Sigil som er et opensource projekt til at lave ebøger
http://code.google.com/p/sigil/

og
Calibre som er et program til at konvertere mellem mange forskellige ebogs formater, her kan du lave din ebog i fx. word, eller som rtf udskrift fra dit slægtsforskningsprogram og så tager den sig af resten.
http://calibre-ebook.com/

Med venlig hilsen

Morten Hovedskov Nielsen
5690 Tommerup

Niels Ole Dahl

Her er en anden mulighed , du kan kigge på .

http://flippingbook.com/demo/
Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Lars Ove Wangensteen

Hei

Eller du kan sende materialet i rtf, word eller pdf-format til meg og jeg kan lage en e-bok til deg nesten gratis. Du ser hvordan boken blir på min hjemmeside

Med vennlig hilsen Lars Ove
www.wangensteen.net

Jørgen Lehnemann Prenslev

Tak for alle svarene.
Jeg glæder mig til at kigge nærmere på dem.

Mange hilsner

Jørgen Lehnemann
medlem 8631
Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev