Slægten Christen Christensen Brandhøi fra dagstrup Sogn Thisted år ca 1819.

Startet af johnny feldtsing, 20 Nov 2010 - 22:59

Forrige emne - Næste emne

johnny feldtsing

Hej skulle der være nogle der er stødt på personer som bære efternavnet Brandhøi (Brandhøj)
Så er jeg meget intresseret , de skulle stamme fra vester Jølby, Dragstrup Sogn, Morsø Nørre, Thisted.
Jeg stammer arbejder ud fra en Husmand Christen Christensen og skulle være født omkring 1819 i dragstrup Sogn, han har måske nogle brødre som hedder Lars Brandhøi, Stepjen brandhøi, Knud Brandhøi alle tre stå som boenden i Solbjerg da de står som fadder til Christen Christensen børn dåb.
Hilsen Johnny Feldtsing

Hans Poulsen




Hej Johnny

"..Christen Christensen .. skulle være født omkring 1819 i dragstrup Sogn..".

Det bekræfter FS:

Christen Christensen Brandhøi Pedigree
  Male   Family
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:  21 JUL 1819   Dragstrup, Thisted, Denmark

Christening: 
Death: 
Burial: 
   

--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
  Spouse:  Inger Marie Nielsdatter  Family
  Marriage:  17 OCT 1851   Skyum, Hassing, Thisted, Denmark



- Slå ham efter i kirkebogen og notér flittigt de opslagsnumre, du finder.

- Bid mærker i fadderne, og prøv at finde hans søskende - og derefter alle børnenes konfirmationer.

- Prøv at lede efter dem i ft. 1834 og 1845.

Jeg er sikker på, at du tit vil støde på Brandhøj-navnet undet det arbejde.

Venlig hilsen
Hans

Venlig hilsen
Hans

 
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

johnny feldtsing

Hej Hans
Jeg har prøve at gå næsten alt igennem, men jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvornår navnet brandhøj opstår, i de gammel kirkebøger jeg har vær igennem er der ingen ved navnet brandhøj, så jeg tror at han tager navnet til sig sener, måske opstår navnet fra en gård, det sjove er da hans børn bliver født står der en del faddder med efternavnet Brandhøj, men disse personer skulle bo i Solbjerg, men dem kan jeg ikke finde.
Hilsen Johnny Feldtsing

Hans Poulsen



Hej Johnny

"..da hans børn bliver født står der en del faddder med efternavnet Brandhøj..".

Akkurat her rører du ved noget væsentligt, og jeg føler mig sikker på, at forbindelsen mellem forældrene og Brandhøj-fadderen var så tæt og hjertelig, at forældrene ville *demonstrere eller honorere* det ved at benytte navnet som mellemnavn eller *tillægsnavn*, hvis der er noget, der hedder sådan.

Hvem var fadder-Brandhøj gift med - vel aldrig en nær slægtning af forældrene?

Måske var det endda i bedste- eller oldeforældergenerationen, at familien og Brandhøj-familien blev tæt knyttet til hinanden.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen



Hej igen, Johnny

"..de skulle stamme fra vester Jølby..".

I denne ft. 1880 er der en ung mand, der blev født omkring 1865 i Vester Jølby, og det stemmer jo smukt med det, du skriver.

Samtlige personer i husstanden

Thisted, Morsø Nørre, Øster Jølby, Øster Jølby, 17, Et Hus, 48, FT-1880, C4384
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Jørgen Jensen 40  Gift Husfader, Smedemester og Avlsbruger  Redsted Sogn Thisted Amt
Sidsel Jensen født Kristensdatter 40  Gift hans Hustru  Skallerup Sogn Thisted Amt
Jens Jørgensen Jensen 17  Ugift Deres Børn, Smedelære hos Faderen  Skallerup Sogn Thisted Amt
Ane Marie Jørgensen Jensen 15  Ugift Deres Børn  Her i Sognet
Sidsel Hangård Jensen 13  Ugift Deres Børn  Her i Sognet
Kristen Kristensen Jensen 9  Ugift Deres Børn  Her i Sognet
Frederik Jensen 6  Ugift Smedens Børn  Her i Sognet
Peder Kristjan Jensen 2  Ugift Smedens Børn  Her i Sognet
Peter Bekhøj Jensen 1  Ugift Smedens Børn  Her i Sognet
Jens Kristensen Brandhøj 15  Ugift Smedelæring  Vester Jølby Thisted Amt
 
Venlig hillsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen



Den Christen, der blev født - og hjemmedøbt - 21. juli 1819 findes i kirkebogen:

AO
Thisted amt
Morsø Nørre herred
Dragstrup sogn
1813 - 1876
Opslag 8 nr. 28

og hans forældre var

Christen Broe og Johanne Christensdatter i Dragstrup.

Ingen blandt fadderne hed noget med Brandshøj eller bare det, der ligner.

Genkender du navnene på Christens forældre?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen

Her ved ft. 1834 hedder Christen Broe:

Christen Christensen

Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

Thisted, Morsø Nørre, Dragstrup, Dragstrup, En gård, 32, FT-1834, B7401
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:


Christen Christensen 49  Gift  Gårdmand  
Johanne Christensdatter 51  Gift  Hans kone  
Dorthe Christensdatter 18  Ugift  Deres børn  
Johanne Christensdatter 17  Ugift  Deres børn  
Christen Christensen 15  Ugift  Deres børn  
Marthe Christensdatter 12  Ugift  Deres børn  
Christiane Christensdatter 12  Ugift  Deres børn  
Christen Qvols 25  Ugift  Tjenestekarl  
Christen Christensen 77  Gift  Aftægtsmand  
Johanne Jeppesdatter 81  Gift  Hans kone  
 


Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

johnny feldtsing

hej Hans

Hans forældre måske ? Christen Broe og Johanne Christensdatter i Dragstrup.
Har jeg være igennem helt til starten af 1700 og ingen i familien hedder noget med Brandhøj, de hedder næsten alle sammen Christen Smed og Christen Christensen Smed,
Så du kan sikkert godt følgede mig at jeg er lidt usikkert på at det er han forældre, men jeg har fundet noget i http://www.familysearch. hvor de har de forældre som du skrev,
Først troede jeg han måske havde taget navnet fra en gård måske et stedsnavn. men så er det at der dukkert nogle flere personer op som hedder brandhøj i solbjerg,
den jens Brandhøj som du fandt i Ft. er en søn til Christen christensen brandhøj fra ca 1819.
Jeg må bare prøve at lede hvider.
Hilsen Johnny feldtsing

Hans Poulsen



Hej Johnny

Hvis der er den allermindste tvivl om, hvorvidt du overhovedet har fat i den *rigtige* Christen, således som jeg har gravet ham frem her:

"Den Christen, der blev født - og hjemmedøbt - 21. juli 1819 findes i kirkebogen:

AO
Thisted amt
Morsø Nørre herred
Dragstrup sogn
1813 - 1876
Opslag 8 nr. 28

og hans forældre var

Christen Broe og Johanne Christensdatter i Dragstrup"

bliver du nødt til at viske tavlen ren og begynde et helt andet sted, nemlig ved en person, hvis identitet du ikke er det mindste i tvivl om.

Det kan være din far, farfar, oldefar etc. eller tilsvarende på din mødrene side - altså skridt for skridt fra én sikker person til den næste sikre person en generation  tidligere.

TiL sidst støder du måske ind i Christen, født 21. juli 1819, eller du erkender, at han ikke har noget som helst med din slægt at gøre, og så skal han brændes på bålet.

(I en parentes skriver jeg lige ordet *lægdsrullen*, for det kan blive nødvendigt at ty til den).

Venlig hilsen
Hans



Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

johnny feldtsing

Hej Hans.
Jeg takker mange gange for din hjælp, jeg tror jeg har fundet ud af hvem han er
Hilsen johnny feldtsing