Bruger slægtsnavn fra forrige mand??

Startet af Jens Hansen, 22 Mar 2012 - 22:54

Forrige emne - Næste emne

Jens Hansen

Hej Dis brugere :)

Jeg tumler lidt med et spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe med, da det forkommer mig en smule underligt.

Eksempel:

Karen Hansdatter gifter sig med Peter Hjuler og de får sammen 2 børn, Pia Hjuler og Peter Hjuler. Faderen Peter Hjuler dør så og moderen gifter sig igen.

Med denne nye mand, Anders Petersen, får hun nu en søn som de døber Christian Hjuler Andersen.

Hvordan kan det være at hun vælger at bruge sin første mands slægtsnavn i et andet ægteskab? Var det meget normalt førhen, eller var det helt uhørt. Jeg har set dette ske 2 gange nu, med vidt forskellige slægtsnavne og tænker om jeg overser noget?

Måske kunne Anders Petersen være bror eller slægtning til Peter Hjuler, men har bare ikke fået slægtsnavnet. Han er dog i slægt med navnet Hjuler og vælger derfor at give det videre. Derved kunne det fejlagtigt godt se ud som det var moderen, der havde givet det videre fra første ægteskab.

På forhånd tak for hjælpen :)

- Jens



Flemming Willum Petersen

Sønnen Christian Hjuler er tydeligvis opkaldt efter forrige mand - denne praksis er meget normal.
Jeg har endda også set eksempler på at den nye mand ville blive kaldt Hjuler ligesom den første mand, fx. kunne det være fordi familien bor i Hjuler-huset.
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Jens Hansen

Ok, jeg takker for svar indtil videre :)

Men så kan man jo langt fra vide sig sikker på, at man er i slægt med navnet, hvis man dengang kunne tage på kryds og tværs.....

- Jens

Anne Marie Holck

Citat fra: Jens Hansen Dato 22 Mar 2012 - 23:15
Ok, jeg takker for svar indtil videre :)

Men så kan man jo langt fra vide sig sikker på, at man er i slægt med navnet, hvis man dengang kunne tage på kryds og tværs.....

- Jens

Sådan er det - det er vi nok mange, der har opdaget hen ad vejen :D Og sådan er det vel stadigvæk, folk tager jo stadig navneforandringer...