Hvor kan man slå latinske lægefaglige ord op ?? Har opgivet google !!

Startet af Mari-Ann Herløv, 22 Mar 2012 - 18:48

Forrige emne - Næste emne

Mari-Ann Herløv

Hejsa, håber nogen kan hjælpe....

Jeg støder ofte på dødsårsager skrevet på latin!!  Nogle ord kan man gætte sig til, andre er det lidt svært med..
Er der et godt sted på nettet, hvor man kan slå enkle latinske ord op (lægefaglige udtryk). Og få et enkelt svar, uden man skal tygge sig igennem en hel doktor afhandling??

På forhånd tak..
Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv


Mari-Ann Herløv

Hej Anne..

Jooh, det var da et fint bud... Den side har jeg været inde på og har læst en hel doktorafhandling ang. prostata problemer, i alle afskygninger..
Men jeg er stadig ikke blevet kloger på, hvad Jokob Peter døde af!!

Mvh. Mari-Ann
Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv

Henning Møller Madsen

Lægelatin? det er ikke ofte man støder på det i kirkebøgerne, hvor præsten/degnen ofte skrev den almene danske betegnelse for sygdommene, f. eks. brystsyge, kramper, alderdom, sorg over afdød hustru etc. (Det ville man nok have skrevet om Ove Sprogøe, der døde 14 dage efter sin kone)

har du et specefikt spørgsmål, så stil det bare i gruppen,

Mit lægelatin knytter sig mest til psykiske sygdomme, men har dog i min elevtid
været gennem en sygdomslære, så jeg kan gennemskue diagnoser.
Ellers må du købe en klinisk ordbog.

mvh
Henning

Mari-Ann Herløv

Hej Henning..

Næ, det er mulig at, man ikke ofte støder på "lægelatin" i kirkebøgerne.. Så er jeg bare ualmindelig "uheldig", for det har jeg nu været ude for, et par gange inden for de sidste 14. dage..

Men det er måske fordi, de tre slægtninge er døde på Vejle sygehus. En er opført i Sct. Nicolai sogn og de to andre er opført i Vor Frelser sogns kirkebøger??

Ved de to første tilfælde, fik jeg oversat dødsårsagen her på DIS-Forum..
I går stødte jeg så igen på "lægelatin".. Derfor startede jeg denne tråd! At købe en Klinisk ordbog, er nu lidt for meget, for man må vel kunne slå ordne op på nettet?? - Men hvor?

Der må da, være andre end mig, der har dette problem / udfordring!!

Nå, men kære alle, der er gode til det latinske.. vil du/I gerne oversætte det, der står i bemærkning:

KB 1945-1948, Vejle Vor Frelser, Nørvang. Vejle - opslag 52, nr. 84.

Hilsen og tak fra
Mari-Ann
Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv

Anne Mortensen

Er overhovedet ikke god til latin,  men  prøv at søge hvert ord på Google og en nogenlunde diagnose kan du vel så tænke dig til.
Skal det være helt korrekt må du tage den med til din læge næste gang han skal besøges  ;)

Jeg prøvede og kom frem til nedenstående:

hypertrophia = stor
prostalea = prostata
retentio = http://www.apoteket.dk/Sygdomsleksikon/Medicinsk%20ordbog/APO,-d-,MedicineDictionary/R/retentio.aspx
urinae = http://www.kirlp.dk/retentiourinae.HTM
uræmia= http://da.w3dictionary.org/index.php?q=uremia
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Mari-Ann Herløv

Hej Anne..

Tak for din indsats..

Ja, jeg har også prøvet at stykket sammen fra google, men syntes at det er besværligt, da der er mange valg muligheder..
Derfor efterlyser jeg en eller anden nemmere opslagsmulighed på nettet.. som nogen måske kender til ??

Hvad end det var han døde af (noget vedr. forstørret prostata), så har det sikkert ikke været særligt rart..Har selv tænkt om, det måske kunne være prostata kræft eller noget i den stil ??

Hilsen Mari-Ann
Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv

Jakob Ramlau

Tja?--hvis man nu kunde skaffe sig en Oversættelse af Gas- og Vandmesterfagets Sprogbrug kunde man jo sikkert spare mange Penge paa selv at sætte Vandhaner op??
Spøg til Side: hvilket Resultat vil man naa?

Anne Mortensen er kommet tæt paa:
Hypertrophia prostatae er Prostata Forstørrelse. Og saa kommer alt det der ikke staar i en Ordbog:
Stort set alle Mænd over 60 Aar vil have en mere eller mindre forstørret Prostata. Den vil i mere eller mindre Grad besværliggøre Vandladningen -- "svag Straale med Efterdryp".
Det kan saa blive værre med Urinretention hvor Blæren knapt nok kan tømmes. Det øgede Tryk i Blæren "slaar baglæns" og beskadiger Nyren med Uræmi til Følge. Altsaa Nyresvigt.
Saa er der en ikke helt ringe Procentdel, der har Prostatacancer "skjult" i den forstørrede Prostata.
Denne Cancer metastaserer ofte til Rygraden -- med ganske alvorligt "ondt i Ryggen" til Følge.

Jeg kan slaa op i Schultz´s Lovsamling paa Biblioteket -- men det bliver jeg ikke Jurist af.   

Birgit Samuelsen

Jakob Peter Knudsen døde af uræmia (ophobning af urinstof i blodet) som følge af retentio urinae (tilbageholdelse af urin) som følge af hypertrophia prostatae (godartet forstørrelse af prostata, der hindrede afløbet fra blæren). Altså ikke kræft.
Venlig hilsen Birgit

Mari-Ann Herløv

Hej og tak til alle, der har svaret denne tråd.

Dødsårsagen på Jakob Peter er nu stykket sammen... (Hvilket jo er godt !!)

Men det som tråden egentlig gik ud på... Findes der en let metode til at slå en latinsk dianose op på nettet??

Nej, det gør der nok ikke??
(Bliver som det se ud til, nød til at slå sådanne dianoser op i småbidder og derefter stykke dødsårsagen sammen)..

Hilsen Mari-Ann
Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv

Birgit Samuelsen

Du bad også om en oversættelse af, hvad der stod i KB.
   Findes der en let måde. . .? Ja, gør som Henning skrev: spørg i DIS-Forum. I dette tilfælde var der faktisk hele tre diagnoser, som skal ses i sammenhæng. En forstørret prostata er ikke i sig selv en dødsårsag.
Venlig hilsen Birgit

Vibeke Thillemann

Prøv at kigge på side 4 og 5 i denne pdf-fil:

http://www.dst.dk/pukora/epub/upload/12657/kap3.pdf

Der står nogle dødsårsager på både dansk og latin.

I bogen "Slægtsforskerens ABC" er der også en fin oversigt over dødsårsager.
Venlig hilsen
Vibeke Thillemann

Egon Hansen

Min tip-tip oldefar døde i 1870 af "Gastrisk feber" ! Jeg spurgte engang min læge hvad det var.
Jo sagde han " Gastrikst er noget med maven", men han havde nu aldrig hørd om gastrisk feber som noget man døde af!
En anden tip-tip døde af venerisk syge!  Ikke at jeg er i tvivl pom den betegnelse!, men godt nok havde han sejlet i sine unge dage, men senere var han gået i land, blevet gift og fået flere børn, som tilsyneladende ikke var blevet smittet!
Mon den ældre mand "har været på  grisetien" ?

Mvh Egon

Mari-Ann Herløv

Hej igen...

Tak til Vibeke..
Det var et interresant link, du har vedhæftet.. På side 6 fandt jeg... Kronisk Prostatasygdom= Hyperthropia prostatæ.. Iflg. denne side, var det rent faktisk noget, nogle mænd døde af i 1890´erne..

Men som du skriver, Birgit, var Jakob Peter´s død en kombination af flere ting..

Tak til Alle, der har taget sig tid til at skrive her..

Jeg anser denne tråd for afsluttet, nu !!

Hilsen Mari-Ann

Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv