Et andet eksempel paa at faa kongelig tilladelse til at blive bigamist.

Startet af Kim Melchior, 20 Mar 2012 - 16:46

Forrige emne - Næste emne

Kim Melchior

Hej,

Jeg har lige fundet et eksempel hvor en kvinde fik kongelig bevilling til at indgaa aegteskab selv om hun ikke var skilt fra mand. I dette eksempel er hendes mand faengslet paa livstid, og hun faar tilladelse til at gifte sig igen selv om hun ikke er skilt fra sin forste mand.

Jeg fandt bevillingen paa Kurt Kermit Nielsen's webside:

http://www.kkermit.dk/jyske-reg-10.htm

264
Karen Jørgensdatter bevilling til ægteskabs indtrædelse.
C7mus G a v, at eftersom Rasmus Jacobsen af Malling sogn under Århus stift, ved høyesterets dom af 11 oktober 1784 har begået heste tyveri på marken, er tilfunden at kagstryges og brændemærkes, samt arbeide i jern i Københavns fæstning på livstid, hvilken dom på ham den 19 november samme år er exeqveret, og fornævnte Rasmus Jacobsens hustru Karen Jørgensdatter nu for os allerunderdanigst haver andraget, at hun derved er bleven efterladt med 3 umyndige børn til hvis, såvel som til hendes egen underholdning, hun siden hendes mands fængsel kummerligen har søgt at fortiene det nødtørftige, men at hende nu skal tilbydes et giftermål, hvorved hun for eftertiden kan blive sat i stand til bedre, at opdrage disse hendes små børn. Så have vi efter hendes allerunderdanigst giorte ansøgning, allernådigst bevilget og tilladt, at hun må indlade sig i nyt ægteskab. 10 juni 1791.

mvh,

Kim Melchior (USA)


Ulrich Alster Klug

Hej Kim!

Næeh, hun bliver sådan set ikke bigamist, men tilladelsen til nyt ægteskab må også betragtes som en skilsmisse.

Mvh

Ulrich

5772 Kværndrup, DK

Leif Sommerdal

Hej Kim,

Jeg ser da intet om skilsmisse, så din vurdering er da helt korrekt
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Jørgen Green

I 1760 blev Danske Lovs betingelser for at opnå skilsmisse udvidet med ret til skilsmisse, hvis den ene part blev idømt fængsel på livstid.

Der er således to muligheder, enten at hustruen tidligere har fået bevilget skilsmisse, eller at hun har fået bevilget skilsmissen samtidig med tilladelsen til at indgå nyt ægteskab.

Man skal formentlig have fat i sagens dokumenter for at vurdere, hvad der er sket i sagen.
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk