Folkeregisteret før 1923?

Startet af Hanne Holck, 10 Mar 2012 - 17:25

Forrige emne - Næste emne

Hanne Holck

Jeg søger min mors biologiske far, Aksel Hjorth Alberti.

Det er længe siden, og de eneste oplysninger, der er på ham, er, hvad der står i kirkebogen., og det er kun navnet, ingen årstal. Han nævnes ikke på adoptionsbevillingen.

Summa summarum, min mor er født i 1923 og adopteret i 1925, og det eneste jeg ved er: anerkendt faderskab, "Forvalter Aksel Hjorth Alberti, Kanada", som der ordret står.

Han findes ikke i Politiets registerblade, hvor jeg håbede at finde noget om registrering af udvandrede ... Jeg er kørt fast.

Mon der er noget at hente på Rigsarkivet ???

Mvh. Hanne Holck

Eva Morfiadakis

Är inte Alberti orten Alberta i Canada? Han måste ju ha varit hemma ca. 10 månader innan din mor föddes.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Eva M

Eva Morfiadakis

Såg sen att Alberti är ett efternamn.

Eva M
Eva M

Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770


Eva Morfiadakis

Titta i AJ journalen för 1923 opslag 51. Sagen har nr 2887.

Eva M
Eva M

Stina Kirkegaard Hansen

#7
Jeg prøvede lige at google ham og fandt frem til denne side
http://www.sams-arkiv.dk/bhs-arkiv/elevhold-ekkodal/elevhold-14-23/elevhold-v1914-15.html - "Axel Hjorth". Han er det 8. navn i venstre kolonne. Bornholm nævnes vist også i de AJ-sager, der findes på ham?
Og så kunne denne artikel vist have din interesse:
http://phmetropol.prod.ding.dbc.dk/index.html/da/ting/object/870971%3A33972466

Venlig hilsen
Stina

Eva Morfiadakis

du finner hans födelse i Öster Marie 1896 opslag 26.

Eva M
Eva M

Lissa Pedersen

Hej,

Der er en Aksel Hjorth i den bornholmske udvandrerdatabase, som er født 27.3.1896 i Øster Marie. Han udvandrer 6.7.1923 til Vancouver i Canada. Der står, at han er landmand.

Hans forældre er Karl Mathias Hjorth og Hanne Magdalene Sofie Rasmussen.

En bror Einar Kristian udvandrer også, men der står ikke årstal.

Hilsen Lissa

Eva Morfiadakis

Axel Hjorth
Place
Vancouver
Reg. Number:
1973-09-017305 Copy Available
Date:
1973 12 12 (Yr/Mo/Day)
Age:
76
Event:
Death
Microfilm #:
B13329   (GSU # 2050284)

Här är Aksel Hjorths död och hans vigsel:

Groom Name:
Axel Hjorth
Place
Vancouver
Reg. Number:
1934-09-415343 Copy Available
Bride Name
Karen Larsen Date:
1934 4 16 (Yr/Mo/Day)
Event:
Marriage 
Microfilm #:
B13767   (GSU # 2135986)

Tyvärr finns det inga tillgängliga birth index för British Columbia efter 1903.

Eva M

 
Eva M

Eva Morfiadakis


Jag tror vi har funnit rätt Aksel eftersom jag funnit att din mormor hade anknytning till Bornholm. Har funnit din mor i en kyrkbok där. Skriver inte mer eftersom din mor kanske lever fortfarande.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#12
Mormors mor blev gift (eller om de bara var sammanboende) med en svensk författare vars böcker har blivit filmade, t o m i Hollywood.

Eva M
Eva M

Hanne Holck

TUSIND TAK, Eva for uvurderlig hjælp. Min mor er død, så jeg modtager gerne oplysninger om kirkebogen fra Bornholm. Jeg vil prøve at søge oplysninger på AJ dokumentet, men hvor finder jeg det? Kan du give et link?

Det er overvældende. Tusind tak! Nu spekulerer jeg blot over, hvor navnet Alberti kommer ind i billedet.

Mange hilsener
Hanne

Stina Kirkegaard Hansen

Jeg hælder til Evas teori: at der hentydes til et stednavn "Alberta, Canada"
http://da.wikipedia.org/wiki/Alberta
Venlig hilsen
Stina

Eva Morfiadakis

Hej!

Jag skickar uppgifterna privat till dig. Din mor hade halvsyskon och de lever kanske.

Eva M
Eva M

Hanne Holck

Min mor findes i kirkebogen i Haraldsted sogn, men hun stammer fra Hasle Bornholm (mormoderen var hotelejerske der (Hasle Badehotel) og moderen var buffetjomfru: Hertha Irene Rigmor Poulsen, født Frederiksen ....

Hilsener Hanne

Hanne Holck

Hej Stina, ja der kunne være tale om et stednavn, men i kirkebogen for Haraldsted sogn, står faderen angivet som "forvalter Aksel Hjorth Alberti, Kanada" - ordret, så ...

Tusind tak Eva, sender du via mail: hanne.holck@gmail.com - tak, og ja min mor havde halvsøskende, men de må da vist være ældgamle nu ..?

Glæder mig til at modtage oplysningerne!

Mange hilsener
Hanne

Hanne Holck

1000 tak Lissa, men jeg får ikke noget op på Aksel Hjorth i dansk udvandrerarkiv. Hvordan gør du ..?
Mange hilsener Hanne

Eva Morfiadakis

Hej igen!

Jag tror att Lissa har tillgång till en annan utvandrardatabas.

Jag kan se på en site att Aksel åkte från Liverpool 1923 till Quebec. Eftersom jag inte har abonnemang kan jag inte se alla uppgifter, datum och fartyg.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

1934 blev en Axel Hjort från Danmark och boende i Vancouver kanadensisk medborgare. Yrke: Miner.

Eva M
Eva M

Hanne Holck

Jeg ville være meget taknemmelig for kildeoplysninger vedr. Axel H's rejse fra Liverpool til Quebec i 1923. Hilsener Hanne

Lissa Pedersen

#22
Hej Hanne,

Jeg fandt Aksels udvandring fra Bornholm her: http://www.bslf.dk - tryk på downloads og under databaser hent excelfilen Udvandringen fra Bornholm til Amerika 1850-1940. I denne liste, som det tager lidt tid at downloade, finder du Aksel Hjort som nr. 1398.

Hilsen Lissa

Eva Morfiadakis

Hej!

findmypast.co.uk är en betalsite. Man kan utan att betala få se vissa uppgifter på passageraren, men inte alla. Man söker på migration.

Eva M
Eva M

Line Thorngaard

#24
Hej Hanne,

Fra ancestry.com:

Canada, Ocean Arrivals (Form 30A), 1919-1924 about Axel Hjorth
Name: Axel Hjorth
Gender: Male
Estimated Birth Year: abt 1896
Birth Place: Gotermarie
Age: 27
Date of Arrival: Aug 1923
Port of Arrival: Quebec
Port of Departure: Copenhagen, Denmark
Ship Name: Montlaurier

Østermarie er fejllæst som Gotermarie.

Nærmeste slægtning i Danmark:
Carl Mathias Hjorth, fader
xgaard? pr Hasle.

Bestemmelsesstedet i Canada læser jeg som LLoydminster, Alba.

Venlig hilsen
Line Thorngaard







Nurhanne Reckweg

Hej


Hvis du har lyst til selv at se...........



Ocean Arrivals, Form 30A, 1919-1924 -disse er filmet med bagsiden først, så man skal et opslag tilbage for at se den rigtige:

http://www.collectionscanada.gc.ca/microform-digitization/006003-119.02-e.php?q2=5&q3=706&sqn=800&tt=4903



Canadian Naturalization 1915-1951:
http://www.collectionscanada.gc.ca/databases/naturalization-1915-1932/001055-110.01-e.php?&q1=hjorth&q2=&q3=&interval=20
Med venlig hilsen,
Nurhanne Reckweg
Kuala Lumpur, Malaysia

"Inquiring minds want to know."

Hanne Holck

1000 tak! Line og Nurhanne,

det er uvurderligt (jeg har ikke ancestry-abonnement), og yderligere har jeg fået en del oplysninger. Bestemmelsessted ganske rigtigt staten Alberta, som oprindelig fejllæstes som et egennavn Alberti. At han fra landmand og forvalter er gået over til at blive minør i 1934 er interessant ...

Hans fædrene gård læser jeg som Baggaard pr Hasle - jeg må se om en sådan findes :) Hilsener Hanne

Henning Kærbye

Hej Hanne

Postadressebogen fra 1921 har følgende:
Bagergaard, Rutsker sogn, Hasle
Baggaard, Klemensker sogn, Hasle
Baggaards-Grund og -Fortov Huse , Klemensker sogn, Hasle.

Du er nok på jagt efter en af disse.

Mvh
Henning

Line Thorngaard

Hej Hanne,

Måske kan du finde gården i dette register:

http://www.gornitzka.net/gaarde/2.html

Venlig hilsen
Line Thorngaard

Hanne Holck

Hej Henning!

Tak! Jeg prøvede blsf.dk, men der er ingen gårde nævnt for Hasle mv. Jeg søger videre, vil også gerne se, hvor langt jeg kan komme i Aksels canadiske levnedsforløb. Hilsener Hanne