Borgerskaber i Hillerød før 1824

Startet af Helle Rossini Hansen, 03 Mar 2012 - 18:45

Forrige emne - Næste emne

Helle Rossini Hansen

Jeg håber der er nogen i dette forum, der har arbejdet med Borgerskaber i Hillerød. Jeg har en ane, som fik tilkendt Borgerskab i Helsingør i 1802, tilladelse til at handle som Galenteri- og Nurnberghandleri. Han forladte Helsingør i 1808, og flyttede til Hillerød hvor han fortsatte med at handle.

Her kommer mit spørgsmål; Det var nemt nok at slå ham op i Helsingør, da Borgerskabsprokollerne gik så langt tilbage, men Hillerød Rådstue, "Borgerskabsprokoller" går kun tilbage til 1824. Så hvordan fik man Borgerskab i Hillerød, før 1824???
Findes der andre protokoller, som hedder noget andet? eller hørte Hillerød Rådstue under en anden kommune?

Jeg håber der er nogen der kan give mig et godt råd.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Anna N Rasmussen

Hej Helle,

I flere af "mine" købstæder, hvor der ikke har været en særskilt borgerskabsprotokol, har jeg fundet borgerskaber indskrevne i rådstueprotokollen. I et tilfælde var de indført samlet i protokollen (bagfra på hovedet). I et andet var de vævet ind mellem protokollens øvrige indhold, men da var der et register. Så fat håb, og bestil en rådstueprotokol fra den dejlige slotsby frem til arkivet! 

Med venlig hilsen
Anna
(-som faktisk er født i Hillerød, men ikke har (endnu fundet) aner dér så langt tilbage).
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Anna N Rasmussen

Hej igen,

Kom lige i tanke om, at jeg skulle huske at minde dig på, at der kan være bilag til protokollen, hvor der kan findes spændende ting, og som du derfor også altid skal huske at bestille. Tjekkede lige på Daisy, og der ser det faktisk ud til, at borgerskaberne netop befinder sig i æsken med bilag: 

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=&b=&c=bilag+r%C3%A5dstue&d=1&e=2012&ngid=&ngnid=&heid=1583413&henid=1583413&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=


/Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Helle Rossini Hansen

#3
Hej Anna

Tak for oplysningerne, jeg har tilføjet dine forslag til min liste af opslag. Jeg håber at jeg også finder mange spændende ting. Jeg tror at jeg også vil gå tilbage til Helsingør Rådstue, for at se om jeg evt. kan finde flere ting.

Findes der et navneregister, eller er det også alfabetisk som Bogerskabsprotokollen?

Hav en god dag

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Anna N Rasmussen

Hej igen, Helle,

Bilagene plejer at ligge kronologisk. Men da der jo er tale om løse ark, kan der nogle gange være rodet lidt rundt i kasserne, så datoordenen er naturligvis ikke så "sikker" som i de faste protokolformer. Som udgangspunkt er der dog god orden.

Nogle gange vil der i selve protokollen stå en lille bemærkning om, at der findes bilag, og dette bør så kunne findes på pågældende dato i bilagskassen. Jeg har også flere gange fundet interessante bilag, som der ikke var henvist til fra protokollen. Derfor kan det altid betale sig at tage et kig i bilagskassen! 

Happy hunting!

Med venlig hilsen
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Helle Rossini Hansen

Tak for oplysningerne Anna, det vil jeg notere.

Hav en rigtig god dag, og igen tak for hjælpen.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"