Forstå folketællinger

Startet af Lars Danielsen, 24 Feb 2012 - 15:24

Forrige emne - Næste emne

Lars Danielsen

Hej,

Jeg har kastet mig hovedkuls ind i slægtsforskningen, siden jeg i sidste uge spurgte om igangsætter-hjælp her på forum.

Jeg har arbejdet mere eller mindre uorganiseret, men har nået at finde frem til en hel masse.

Jeg har dog et problem jeg håber i kan hjælpe med

I folketællingerne finder jeg data som disse:

kbhv, Smørum, Ballerup, Skovlunde By, en Gaard, 257, FT-1860, D5167

kbhv, Smørum, Ballerup, Skovlunde, En Gaard, 3, FT-1880, C8191

kbhv, København (Staden), Nyelandsvej (lige numre), , 10 DI, 28, FT-1921, D5240


Hvad henfører de tal jeg har markeret til?

Martin Henriksen


Hej og velkommen iblandt os.

De firecifrede numre i slutningen af linjerne er
indtastningsnumre/filnavne.

257 og 3 i de første 2 linjer er husstandsnummer.
Det angiver blot hvilken rækkefølge man har fulgt
da man gik rundt.

10 DI, 28, FT-1921 er lidt i tvivl om 28 er husnummer.
10 DI er formentlig matrikelnummer.

Matrikelnumre findes i FT fra 1901 og frem.
Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

www.h58.dk
Gamle love og beskrivelser.

Lars Danielsen

Så på baggrund af de oplysninger er der ingen chance for at finde ud af hvilken specifik gård eller adresse der er tale om?

Lars

Martin Henriksen


Jo fra 1901 og frem, men ikke tidligere.
Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

www.h58.dk
Gamle love og beskrivelser.

Egon Hansen

Og dog! tællingskomnmisionæren gik i de fleste tilfælde rundt i samme rækkefølge, men selvfølgelig, mange gårde er flyttet ud fra landsbyen 100 år før.
.en hvis du kan følge en familie gennen flere tællinger,( og husk at se på hele husstanden, det kunne jo være at gården er blevet i familien, se også på om der er manden eller konens forældre på aftægt!)
Det ser for mig ud som at du har brugt DDA til din søgning i folketællingslisterne. Numrene du spørger om, vil hjælpe dig hvis du vil sammenligne med de originale folketællinger på AO.
Trods almindelig omhu, og korrekturlæsning kan der forekomme fejl eller udeladelser når frivillige, hjælpsomme mennesker har indtastet folketællingerne og gjort det lettere at søge enkeltpersoner i listerne.
Og vend så tilbage når du når til familie  som du finde på en gård i 1787 eller 1801, så er der muligheder for at genkende gårdene, i diverse hoveri og fæsteprotokoller.
Mvh Egon

Ann Seiffert

Hej

Jeg har fundet en del matrikelkort på kms - og specielt før 1900 tallet er ejerns navn for det meste skrevet direkte på grundensoptegning. .... du kan også som fint skrevet i anden besked, kigge efter gårde med navne feks. skovgaard osv. ... tæl derefter din families placering før/efter denne gård.

husk at navnet på matrikelkortet kan værer den tidligere ejer... hvis du ikke ved den via familien, kan du finde realregisteret på arkivet, som kan give dig et overblik over hvem der har boet på gården fra dens opførelse, pris osv.

mvh.
Ann
Ann Seiffert

Ole Sylvester-Nielsen

Hej Lars

Der er en anden mulighed gå på biblioteket og lån:
Danske Gaarde af J.C.B. la Cour

Hvori gårde bliver beskrevet med matrikelnummer, størrelse, besætning med mere, samt hvad der er vigtig for en slægtsforsker nuværende ejer og hustru, der kan også stå hvem der tidligere havde gården.

Den blev lavet 3 gange mellem ca. 1907 til ca. 1920 og derfor er der ikke de samme gårde i hver samling, jeg ved at du skal søge efter Skovlunde i 3. samling 4. bind
Jeg mener at det også er 4. bind i 1. og 2. samling.

Med venlig hilsen Ole
Ole Sylvester-Nielsen
Medlem af Danske Slægtsforskere

Egon Hansen

Du skal nok i de fleste tilfælde noget længere tilbage end 1900, ja faktisk til original I kortene, som blev tegnes til udflytningen og genbrugt som materikkelkort, så hvis du bruger kms, så vælg den ældste udgave som tilbydes.
Er magtrikkelsnumret i 1901 tællingen eftrerfulgt af bogstaver er der udstykket fra ejendommnen (a er som regel hovedparcellen, jeg har selv en mindre ejendom med betegnelsen 1 u, altså en jordlod  udstykket fra gård matrikkel nr 1.
Mvh Egon

Nå der var een som kom ind imellem. Jo 1 samling er de største gårde,derefter kommner 2 samling, lidt mindre gårde og 3 samling mindre gårde( efter ejendomsskyld)
Der var også lovet en 4 samling, helt små steder, men den blev vist opgivet de fleste steder.