Jeg søger en forklaring på brug af "andre arkivalier" på AO

Startet af Jette Elkjær, 23 Feb 2012 - 10:22

Forrige emne - Næste emne

Jette Elkjær

Er der en, der ganske kort vil fortælle mig, hvordan disse journaler er organiseret? Skal man først finde i register for at se sagsnummeret eller kan man blade ned via dato? Jeg synes nemlig ikke jeg har haft held med nogen af delene og føler mig efterhånden en kende ubegavet  :-[

Altså, lige nu handler det mest om AJ, BJ, OJ, SJ - hvad er det for nogle sager, hvad kan jeg finde i hvilken sag og frem for alt, hvordan!!

På forhånd tusind tak for hjælpen

Venlig hilsen
Jette Elkjær

Lissa Pedersen

Hej Jette,

Du kan altså læse noget mere om de forskellige journaler, når du er inde på "Andre arkivalier" under "Læs mere". Hvis du vælger Københavns Overpræsidium, kan du derinde læse ude i venstre side, hvad de forskellige journaltyper dækker.

Håber det kan bruges lidt.

Hilsen Lissa

Jette Elkjær

Hej Lissa
Jo, tak - det er da i hvert fald et sted at starte! Tak, det havde jeg faktisk ikke engang set.

Men jeg efterlyser også lidt om, hvordan registrene er bygget op. Ligger de i datoorden eller efter sagsnummer eller hvad? Jeg har et par gange fået hjælp fra folk, der benytter disse registre og det lyder så nemt, men hver gang jeg selv har forsøgt, så synes jeg ikke det lykkes. Så der må jo være et trick - og det vil jeg rigtig gerne lære ;D

Venlig hilsen
Jette

Jane Stiller

Hej Jette

Det lyder som om du ikke har fundet den journal jeg fandt til dig ?

Gør sådan her:

Under andre arkivalier går du ind under Københavns overpræsidium

Så vælger du BJ journal og årstal 1931 og trykker på hent oplysninger

På det skærmbilled der så kommer frem ser du de BJ-sager der er fra 1931 og da "din" sag har nr. 2094 vælger du sager med lb.nr. 1350 til 2100.

Når det kommer frem er der opslagsnr. i venstre side og her vælger du opslag 374 og det er så sagen på højre side der er din (der er 2 sager pr. opslag).

Håber det lykkes for dig.

Mvh
Jane

Jette Elkjær

Hej Jane
Jo, jo tak - den har jeg fundet, men jeg har indtil flere "uægte" unger jeg skal finde fædre på og jeg kan jo ikke blive ved med at bede dig finde fædrene, så jeg må jo kunne selv  ;D

Jeg må nok være mere konkret med spørgsmålet, så

Jeg har min far, som er født i 1929 - og du fandt hans far. Jeg kan ikke læse det gnider der står hverken i OJ-sagen eller i AJ-sagen. Jeg ved, at min far blev adopteret af en familie i Hillerød (eller kom i pleje i hvert fald), men jeg kan ikke finde dem, og jeg har ingen data andet end at de hed Anna og Anders Christian Andersen. Jeg ved de havde flere (mange) børn, men kender kun til deres yngste Else. Jeg ved de boede i Slotsgade 69, da min far blev konfirmeret, men fra hvornår til hvornår? De er der ikke i 1930.

Nu tænkte jeg jo så, at jeg måske i en OJ sag kunne finde noget om, hvordan og hvornår han kom i pleje - men jeg har ikke kunnet finde noget som helst - udover de ting, jeg ikke kan læse i de andre sager, som jeg har sendt til tydning, men ingen har tydet endnu.

Og så tænker jeg - hvordan pokker finder I tingene så nemt/hurtigt ? :D Går journalerne efter henvendelsesdato eller efter fødselsdato eller hvad - det kan jeg ikke helt gennemskue - og jeg traver igennem igen og igen uden at finde andet end det, som I har fundet.  :-[

Jette

Jane Stiller

Hej Jette

At jeg fandt din farfar i en BJ sag, var fordi jeg tænkte, at en udlagt barnefader ikke altid "husker" at betale børnepenge. I BJ sagerne er der et navneregister forrest i hver årgang og der kan man søge på både faderen og moderen. Navnene står alfabetisk og er skrevet ind i takt med at de er indgået til præsidiet.

Hvordan det fungerer med de andre typer sager ved jeg ikke, da jeg ikke har haft brug for dem.

Min mor blev også bortadopteret efter først at have været i pleje. Jeg var uvidende om, hvem min morfar var og søgte derfor om tilladelse til at se sagen. Det fik jeg tilladelse til og bestilte sagen hjem. Står der ikke et J.nr. i kirkebogen ved din fars fødsel ?

Mvh
Jane

Jette Elkjær

Hej Jane
Nu har jeg lige tjekket min fars dåbsindskrivning en gang til - og der står ingenting om hverken et journalnummer eller noget som helst andet der kan bruges - og det gør der heller ikke i konfirmationsindskrivningen. Nu pløjer jeg simpelthen hele OJ-journalen igennem fra ende til anden for 1931 og måske 32 - for det må være sket i de år tror jeg. Og så må jeg jo håbe, der er nogen der kan tyde kragetæerne i AJ og BJ sagerne som jeg har lagt til tydning, for jeg har en fornemmelse af at der kan være oplysninger, for jeg tror jeg kan tyde noget med værgemål og beskikkelse - men det skulle da straffes hårdt at skrive så utydeligt :-D

Ved du - eller nogen andre - om bidragssager og plejesager/adoptionssager altid hørte til i Københavns Overpræsidium, selvom de foregik rundt om i landet?

Men tak for dit input - jeg blev da lidt klogere!

Venlig hilsen
Jette

Jesper Skov

Københavns Overpræsidium er kun for Københavns indre by og Frederiksberg.

Med venlig hilsen

Jesper Skov

Jette Elkjær

Hej Jesper
Tak for dit svar.

Min fars sag er her altså alene fordi hans far bor i Kbh. og har bidragspligt her? Jeg har en fornemmelse af, at moderen på det tidspunkt opholder sig i Farum - og såvidt jeg er orienteret er min fars opholdssted fra han er 9 måneder Hillerød - hvor han er før det, ved jeg ikke (endnu!), men jeg tror ikke han er hos moderen. Og så kan det altså ikke betale sig at rode i Københavns sagerne for at finde ud af, hvordan et plejeforhold i Hillerød kom i stand, forstår jeg....

Venlig hilsen
Jette