Krigssejler og Skibsfører Christian O. Larsen - Hjælp ønskes!

Startet af Bjørn Klausen, 22 Feb 2012 - 13:05

Forrige emne - Næste emne

Bjørn Klausen

Hej,

Jeg leder efter lidt specielle oplysninger, som jeg faktisk ikke er sikker på eksisterer. Og jeg er heller ikke klar over om jeg har lagt dette indlæg det rigtige sted.

Det drejer sig om Christian Oluf Larsen, født i Roskilde d. 26. juni 1879.

Han var sømand... Eller det vil sige skibsfører.

Jeg ved ikke så meget om ham, udover at han sandsynligvis var ombord på en af de danske skibe der efter Danmarks besættelse i april 1940, søgte allieret havn, og kom til at sejle i allieret tjeneste under 2. verdenskrig. Christian Oluf Larsen sejlede i den engelske handelsflåde, og var afskåret fra sit hjemland og familie imens krigen stod på. Han havde en sparsom kontakt med hans kone, Dorothea Kirstine (Født i Aarhus d. 17. februar 1885), via Røde Kors breve.

Under krigen blev disse breve sendt til deres fælles adresse på Ellionrsvej 29 i Charlottenlund.

Her boede de også unde folketællingen i 1930 - sammen med deres to sønner og to døtre. Her er Chirstian anført som skibsfører på et skib, som jeg desværre ikke kan læse navnet på.

Men mine spørgsmål drejer sig primært om Christian Oluf Larsen som sømand og skibsfører.

Er der databaser, arkiver eller lignende, hvor man kan finde oplysninger om danske sømænd??

Håber meget I kan hjælpe mig videre.

Hilsen,

Bjørn


Anne Mortensen

Her boede de også unde folketællingen i 1930 - sammen med deres to sønner og to døtre. Her er Chirstian anført som skibsfører på et skib, som jeg desværre ikke kan læse navnet på.

Jeg læser: D/? Pacific
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Bjørn Klausen

Hej Anne,

Det er faktisk et rigtig godt bud! Det manglende bogstav er nok et S, som i D/S Pacific (D/S står for damp skib).

Hilsen,

Bjørn

Knud Madsen

#3
D/S står nok snarere for dampskibsselskab. På det tidspunkt eksisterede et D/S Pacific.

Et dampskib benævnes som regel S/S.

Menes der med forkortelsen dampskib, så fandtes flere skibe med navnet Pacific i 1930. Ingen af dem tilhørte D/S Pacific.

Måske kan du finde omtale af skibsføreren i Navigatørernes bog, som udkom i 1938.

V.h. Knud Madsen

Tilføjet:

Føreren af "Paris" tilhørende D/S Pacific hedder C.O.Larsen. (Danmarks Skibsliste, 1928).

Erik Boysen

Bjørn Klausen


CHRISTIAN OLUF LARSEN
* 26-6-1879 i Roskilde. Søn af handlende Anders Larsen; gift 1911 med Dorthea Kirstine * Olsen, datter af Skibsfører S. Olsen, Århus. Til søs 1894 med kvasen "NOTOS" senere med skonnertbrig "ANNA BREUM" fuldrigger "GLADSTONE" og andre danske og engelske sejlskibe. På navigationsskole på Bogø 1902, styrmandseksamen 1. 0g 2. del 1903; ansat som styrmand samme år i D/S "VULCAN", 1915 skibsfører i D/S "PACIFIC" i S/S "LONDON"; p.t. (1938) fører af S/S "PARIS". Har været bestyrelsesmedlem af skibsførerforeningen; reddede i 1. verdenskrig den tiloversblevne besætning på S/S "ROSBORG", da dette skib blev torpederet i nordsøen i 1917.
adresse (1938) Ellinorsvej 29, København Charl.

[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen
ERIK BOYSEN
www.skippere.dk

OPEN YOUR MIND-USE OPEN SOURCE

Erik Boysen

Bjørn Klausen

Hej Bjørn Klausen
I farten glemte jeg at kildehenvise til foto og oplysningerne.
NAVIGATØRERNES BOG, den danske handelsflådes befalingsmænd. 1938

Hvad angår forkortelser på skibene er de mest almindelige: D/F=dampfærge; K/S=kabelskib; M/P=motorpaket; M/ S= motorskib; S/S= dampskib (steamship); S/T= damptankskib; T/S= tankskib; S/T=turbinetankskib.

Hvis du er interesseret i at  se foto´s af skibene, vil jeg anbefale dig at slå op på den helt fantastiske side fra Handel og Søfartsmuseet´s hjemmeside. www.maritime-museum.dk hvor der ligger en stor database med billeder blandt andet også af skibe C.O.L har sejlet med.
Endvidere findes der databaser "DANMARKS SKIBSLISTER" og "DANSK SØULYKKESTATISTIK"
Hvor du kan finde henholdsvis omtale af skibene og rederier, og eventuelle søforhør
Med venlig hilsen
ERIK BOYSEN
www.skippere.dk

OPEN YOUR MIND-USE OPEN SOURCE

Bjørn Klausen

Knud og Erik,

Hold da helt op!! Mange tak fo hjælpen... Det var imponerende.

Erik: Er billedet fra den omtalte bog fra 1938?
Og ved du om C. O. Larsen blev belønnet på nogen måde, for at redde den resterende besætning på S/S Rosborg?

Mange hilsner,

Bjørn

Kate Fuglsang Nielsen

Hej Bjørn,

Jeg er barnebarn af Christian Oluf Larsen, mit navn er Kate Fuglsang Nielsen. Kontakt mig på min e-mail:

kate.fuglsang@hotmail.com

Aller venligst

Kate