Er der nogle fifs til at finde dødssteder?

Startet af Torben Brinck-Søjberg, 20 Feb 2012 - 11:09

Forrige emne - Næste emne

Torben Brinck-Søjberg

Hej.

Jeg er rimelig ny inden for slægtsforskning. Jeg har ikke beskæftiget mig så meget med dødsfald, da jeg synes det er rigtigt svært at finde frem til. Har man fødselsstedet er det ofte at personen gifter sig i nærområdet, men hvor dør folk henne? Folk flytter jo rundt omkring. Det er  nærliggende at kigge på hvor børnene er født, der er personen måske flyttet hen og har bosat sig, men det er jo rent gætværk. Findes der nogle råd til hvad man kan gøre eller er det bare at kigge i kirkebøgerne fra en ende af?

Hvis nu jeg skulle finde Jens Knudsen Jensen og Maria Johanne Christine Jensens dødsdata?

Jens Knudsen Jensen er født 8. Juli 1875 i Nordby sogn, Skast herred, Ribe amt

Maria Johanne Christine Jensen er født 30. marts 1877 i Ribe Domsogn, Ribe Herred, Ribe amt

De er blevet viet 15. marts, 1906 i Esbjerg Sogn, Skast Herred, Ribe amt

De får en søn: Knud Deigaard Jensen, 15. maj, 1911 i Skt. Pauls Sogn, Hasle Herred, Århus Amt.

Jeg har pløjet kirkebogen for skt. pauls sogn igennem uden held. Nogen bud?

Hans Poulsen



Hej Torben

Din situation er klassisk. Vi har alle til hobe siddet i samme situation. Lidt på vej kan jeg muligvis følge dig:

- Knuds konfirmation omkring 1925 bringer den noget om forældrene?

- Da Knud fyldte 18 år,  kom  han i lægdsrullen? Har du prøvet at følge ham der? Nævnes faderen?

- Blev Knud gift? Hvem var forlover? Var faderen en af dem?

- Fik Knud børn? Hvem var faddere ved disse børns dåb? Var Knuds forældre blandt dem?

- Hvad tjente Jens Knudsen Jensen til livets ophold ved? Mon han kan findes i en *stat*, dvs. en bog med biografier over personer med samme faglige uddannelse fx: Mejerist, ansatte i DSB og Postvæsenet, læger, lærere, præster, jurister etc. etc.

Måske er der oplysninger om hans død i en sådan stat

- Diverse folketællinger på AO i 1900-tallet - har du kunne finde Knud og hans forældre dér?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Torben Brinck-Søjberg

Hej Hans.

Tak for dine bud. Så ved jeg hvad jeg skal kigge efter. Det hjælper mig dog ikke i denne sag, da jeg ikke kan finde Knuds konfirmation. Jeg har kun mulighed for at søge online og Knud blev først gift i 1964 og fik sit første barn i 1965. Jens Knudsen Jensen var styrmand.

Men tak for hjælpen :-)

Mvh.
Torben

Hans Poulsen

Hej Torben

"..styrmand..".

Det synes at være et fint udgangspunkt, som skriger på at blive udforsket.

- Rederi?

- Fagforening eller interesseorganistaion, hvis det hedder således?

- Inden- eller udenrigsfart?

- Korte ture, fx Helsinør-Hälsingborg, eller jordsomrejser?

- Prøv at bruge og misbruge Google med alle tænkelige ord, hvor styrmand indgår, og se, om der er er guldkorn at hente

- Prøv at lede i DIS-Wiki

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Peter Kristiansen

Prøv at følge ham i Folketællingerne
Ved fødselen i 1911 står vel en adresse - prøv FT 1916 og se om de bliver boende samme sted (ikke sandsynligt i en storby, men alligevel) i 1921, 1925 og 1930...
M.v.h. Peter Kristiansen

Hans Chr. Baagøe

Hej

Hvis du ser på, hvornår de blev født, og du ikke ved, hvor gamle de blev, så kan de begge jo godt være døde efter 1942, som kirkebøgerne pt. er tilgængelige til online for Sct. Paul.

Det er altid godt at checke "sygehus-sognene", hvis der ikke er held andre steder. For Århusområdet kan Tirstrup sogn også være aktuelt i specielle tilfælde, men det sogn er pt. kun tilgængelig til 1944.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Karsten Jacobsen

Det vil være oplagt at slå Jens Knudsen Jensen efter i "Navigatørernes bog" fra 1938, der indeholder 3710 bibliografier med 2870 billeder af stort set alle aktive og passive danske navigatører.

Er du heldig, giver den et tip om, hvor han befinder sig.

Prøv også at spørge i Fanø Lokalarkiv. Der er en chance for, at de kender ham.
   
Mange hilsner
Karsten

 


Anne Kjems Simonsen

Jeg har selv fornylig haft glæde af Dk-gravsten http://www.dk-gravsten.dk/forside.php

Der er en søgefunktion.


Mvh. Anne
Anne K S

Kenneth Knudsen

Hej Torben

Citat fra: Torben Brinck Dato 20 Feb 2012 - 11:09
De får en søn: Knud Deigaard Jensen, 15. maj, 1911 i Skt. Pauls Sogn, Hasle Herred, Århus Amt.

Har du deres adresse i 1911? En del af Skt. Pauls Sogn i Århus blev midt i 20'erne udskilt til Skt Lukas Sogn. Hvis du har adressen, kan du slå den efter på sogn.dk (http://sogn.dk/index.html?type=sba) og se, hvilket sogn, adressen tilhører i dag.

(Jeg har i øvrigt ladet mig fortælle, at Skt. Pauls skulle have været Danmarks folkerigeste sogn i den periode - altså før opdelingen.)

vh Kenneth
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.