Er det samme sogn?

Startet af Jens Voigt, 14 Feb 2012 - 21:40

Forrige emne - Næste emne

Jens Voigt

Er stødt på navnet Gjerløv sogn Frederiksborg i FT, og i AO står der Frederiksborg, Horns, Gerlev og igen i KB tydet jeg det som at der stod Gørvlev.
Er det et og samme sogn?

Peter Kristiansen

Hvis vi holder os inden for Frederiksborg amt, så JA. Det er heller ingen andre sogne, som navnet kan forveksles med

Gjerløv og Gerlev er to velkendte variationer. Gørvlev - den læsning stiller jeg mig mere tvivlende overfor. Har du en henvisning til en kirkebog?
M.v.h. Peter Kristiansen

Jens Voigt

Tak Peter.

En anden har tydet Gørvlev til at være Tørslev som nok er mere rigtigt.

Anna N Rasmussen

Hej Jens,

Der ligger en lillebitte flække ved navn Tørslev i Gerlev Sogn, ca. en km syd for Gerlev By. Så mon ikke det er der?

Eneste nærliggende stednavn, som tilnærmelsesvis ligner, er Ferslev.

Nu giver du ingen henvisning, så jeg ved selvsyn kan vurdere (er nu heller ikke selv særlig god til at tyde  :-[), men jeg er godt kendt i Hornsherred, og der er mig bekendt ingen forvekslingsmuligheder i mange miles omkreds - så skal du helt hen lige syd for Hillerød, hvor der findes et Freerslev og et (Nørre) Herlev.

MVH
Anna 
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Jens Voigt

Undskyld jeg ikke lige fik henvisningen med.
Frederiksborg, Horns, Gerlev, opslag 39, linie 7.

Peter Kristiansen

Og så skal vi lige have årstallet med også  ;D - helst kirkebogens start- og slutår.
M.v.h. Peter Kristiansen

Jens Voigt

Ups  :-[.
Det må være 1817-1836, eftersom han er født 1829 / 1830.

Peter Kristiansen

Tak - det må være Peder Nielsens fødsel, 7. nov. 1829. Jeg læser det også som Tørslev. Læg mærke til, at alle de stednavne, der nævnes selvfølgelig er steder i Gerlev sogn; - Lyngerup, Gerlev, Tørslev, Landerslev - alle landsbyer i sognet. Og alle fødsler som er registreret i denne bog er jo nødvendigvis  i Gerlev sogn - ellers havde fødselen jo været noteret i en anden kirkebog.
M.v.h. Peter Kristiansen