Født på Fødselsstiftelsen - hvad gør jeg nu?

Startet af Karen Graabæk Møller, 13 Feb 2012 - 13:41

Forrige emne - Næste emne

Karen Graabæk Møller

Hejsa

Jeg har altid haft ondt af de personer som havde aner født på Den Kgl. Fødselsstiftelse, og anset mig for heldig at jeg ikke skulle rode i de informationer .. men nu er jeg gået i gang med lidt slægtsforskning for en ven, og både hans mor og hans mormor er født dér.

Efter at have læst både hvad SA har at sige, og hvad Slægtsforskerens ABC skriver, er jeg ikke klogere. Jeg kan ikke helt finde ud af, hvad jeg kan læse ud fra kirkebogens oplysninger.

Moderen er: Tove Karla Hansine Jensen, adopt. Steines, f. 25/12-1911 (Rigshospitalet, 1911-1912, opslag 312 øverst). Det er dog ikke hende der er det største problem, her er det meste gennemskueligt. Mit eneste problem er hvad der menes med de to datoer i maj '82.

Det er mormoderen som jeg har spørgsmål til:
Antonia Katrine Michaelsen, f. 1/2-1894 (Den Kgl. Fødselsstiftelse, 1891-1897, opslag 84)

Såvidt jeg kan læse, er hendes biologiske mor syerske Karen Thomsen. Og jeg regner med at adoptivforældrene er Arbmd. Niels Terkelsen Michaelsen og Hst. Karen Thomasen. Men hvad er den anmærkning efter de to navne.

Og er Antonias døbt på fødselsstiftelsen? Der er ingen dato. Kan hun være døbt et andet sted? Kan der stå flere oplysninger dér?

Jeg tager taknemmeligt imod al hjælp, da jeg intet kan finde om de navngivne personer i Politiets Registerblade eller folketællinger.

Hilsen
Karen G. Møller

Jesper Skov

Hvis du ikke har

Tove Karla Hansine Jensen

Godthåb 1909-1919 opslag 82


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Jesper Skov

Ang. Antonia Katrine Michaelsen, så er det hendes forældre, der er

Niels Terkelsen Michaelsen og Karen Thomasen.

De blev gift 17. april 1901 i Sankt Stefan kirke.

Skt Stefan 1897-1903 opslag 150


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Karen Graabæk Møller

Hej Jesper

Jeg havde fundet Tove i Godthåb - det er derfor jeg er rimelig med på hvad der sker med hende.

Men vielsen havde jeg ledt efter - og ikke fundet. Det er da godt der er andre der kan huske at pudse brillerne en gang imellem!  ;)

Mener du at Niels og Karen er hendes biologiske forældre - at der er skrevet forkert efternavn ovenover?

Hilsen
Karen

Jesper Skov

Jeg er overbevist om, at det er samme Karen, der er tale om.

Hvis det havde været adoptivforældre, havde der står "For. per adopt", altså "forældre per adoption".


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Karen Graabæk Møller

Okay, du overbeviser mig - det var lidt det jeg selv troede. Jeg var bare ikke sikker på om det var en anden mand Karen havde giftet sig med.

Ved du om jeg kan få endelig bekræftet vor formodning et andet sted?

Sjovt nok har jeg lige fundet Niels og Karen i folketællingen 1901 - her står (pr. 1/2) at de er gift! og at ægteskabet er indgået 1892?! Underligt.

Der er vist lidt at grave i!

Karen

Jesper Skov

En faderskabssag kan måske findes i Politiets arkiv.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Karen Graabæk Møller

Ok, tak for din hjælp. Jeg graver videre  :)

Karen